• tfo

Varför berövar ni barnens kreativitet?

Jag ser många nära till mig
    Jag ser många bekanta till mig
    Jag ser många okända till mig

Varför tystar ni era barn med massor med leksaker!?
    ALLA barn föds med någon slags kreativitet.
    varför inte gå ut i skogen och bygga en koja?
    varför inte sitta och måla en stor teckning?
    eller baka en god kaka tillsammans?

Det finns så mycket man kan göra med barnens kreativitet, men många struntar och blundar till det.
    Är det för att ni tycker det är jobbigt?
    Varför skaffar man sig barn då?
    för att tysta barnet med leksaker..

Inte undra på att världen går under...:(

• Svar på tråden Varför berövar ni barnens kreativitet?
  • MrsQ

Hmmm det är helt sant. jag fick magont av det du skrivit
    För detta gör jag men inte hela tiden.
    Jag älskar när han o jag pysslar o målar. Han har målat flertalet tavlor här hemma 

Men det finnes fortfarande tid som är som du säger.
    Skäms på oss....

• tfo
    MrsQ skrev 2010-03-10 08:47:58 följande:
    Hmmm det är helt sant. jag fick magont av det du skrivit För detta gör jag men inte hela tiden. Jag älskar när han o jag pysslar o målar. Han har målat flertalet tavlor här hemma  Men det finnes fortfarande tid som är som du säger.Skäms på oss....
    det är aldrig försent, ta vara på den tid ni har tillsammans :)
    det enda jag skulle vilja är att folk ska bli mer kärelksfulla..planerar själv barn och ser nu vilken dum värld vi lever i..
  • echobananas

Barn ÄR definitivt kreativa. Och kreativiteten hindras inte av att ha massor av leksaker. Det handlar om lekfullhet och fantasi, inte om vad man leker med. En bandyklubba kan bli ett fiskespö, likaväl som en pinne i skogen kan bli det. Legobitarna kan vara sand som lastas med en traktorskopa, docksängen blir plötsligt en båt....

Visst har barn ofta fler leksaker än de någonsin behöver. Och det finns en poäng i att begränsa antalet leksaker för att ge lite mer utrymme, inte kanske främst för fantasin utan mer för att barnen ska kunna överblicka vad de har att leka med. En röra av saker uppmuntrar inte till lek. Men själva antalet leksaker hindrar inte heller fantasin eller kreativiteten. Så enkelt är det inte...

Det ena behöver inte uteluta det andra. Man kan ha många leksaker, måla, gå ut i skogen OCH baka en kaka Om du upplever att barnen i din omgivning tystas och på det vises också hämmas som individer av sina föräldrar som hellre kastar åt dem en ny leksak än engagerar sig i något tillsammans med dem, då är det ju snarare det som är problemet. Alltså föräldrarnas bristande engagemang och inte antalet leksaker.

• MrsQ
    tfo skrev 2010-03-10 08:53:15 följande:
    det är aldrig försent, ta vara på den tid ni har tillsammans :)det enda jag skulle vilja är att folk ska bli mer kärelksfulla..planerar själv barn och ser nu vilken dum värld vi lever i..
    Jag tycker absolut detsamma. O jag tänker på det varje dag.
    Men tyvärr så kommer det den tiden då man inte orkar vara hur uppfinningsrik som helst.

Men vissa är värre än andra. jag har egentligen inte alltför dåligt samvete.
    Ibland så är det riktigt bra o ibland inte.

Men så är alla olika. Alla gillar o göra olika saker.
    Min man tar hand om vinteraktiviteterna då jag inte åker slalom eller noe.
    O jag tar hand om pysslet o laga maten.
    Vår son har bestämt sig för att bli kock. TILL MAMMAS FÖRTJUSNING
  • bluebird
    tfo skrev 2010-03-10 08:45:37 följande:
    Jag ser många nära till migJag ser många bekanta till migJag ser många okända till migVarför tystar ni era barn med massor med leksaker!?ALLA barn föds med någon slags kreativitet.varför inte gå ut i skogen och bygga en koja?varför inte sitta och måla en stor teckning?eller baka en god kaka tillsammans?Det finns så mycket man kan göra med barnens kreativitet, men många struntar och blundar till det.Är det för att ni tycker det är jobbigt?Varför skaffar man sig barn då?för att tysta barnet med leksaker..Inte undra på att världen går under...:(
    Personligen kombinerar jag det bästa av två världar, mina barn har massor av leksaker som de leker med när jag inte har tid att ta ut dem i skogen och bygga en koja, baka kaka med dem eller måla en stor teckning med dem. {#lang_emotions_wink}
  • tfo
    echobananas skrev 2010-03-10 09:04:09 följande:
    Barn ÄR definitivt kreativa. Och kreativiteten hindras inte av att ha massor av leksaker. Det handlar om lekfullhet och fantasi, inte om vad man leker med. En bandyklubba kan bli ett fiskespö, likaväl som en pinne i skogen kan bli det. Legobitarna kan vara sand som lastas med en traktorskopa, docksängen blir plötsligt en båt.... Visst har barn ofta fler leksaker än de någonsin behöver. Och det finns en poäng i att begränsa antalet leksaker för att ge lite mer utrymme, inte kanske främst för fantasin utan mer för att barnen ska kunna överblicka vad de har att leka med. En röra av saker uppmuntrar inte till lek. Men själva antalet leksaker hindrar inte heller fantasin eller kreativiteten. Så enkelt är det inte...Det ena behöver inte uteluta det andra. Man kan ha många leksaker, måla, gå ut i skogen OCH baka en kaka Om du upplever att barnen i din omgivning tystas och på det vises också hämmas som individer av sina föräldrar som hellre kastar åt dem en ny leksak än engagerar sig i något tillsammans med dem, då är det ju snarare det som är problemet. Alltså föräldrarnas bristande engagemang och inte antalet leksaker.
    jag håller med dig, nu vänder jag till föräldrar som tystar sina barn när dom är ledsna eller så.
    jag säger inte att man inte ska ha några leksaker alls, utan jag syftar på dom som har massor med leksaker..helt onödigt tycker jag.
    skulle det inte bli trevligare för ett barn som bara har få leksaker och sen en dag får en skottkära? jag skulle ju då bli överlycklig.
    det är ju samma för vuxna..har man för mycket av något så blir det inte lika kul längre.
  • MrsQ
    bluebird skrev 2010-03-10 09:08:04 följande:
    Personligen kombinerar jag det bästa av två världar, mina barn har massor av leksaker som de leker med när jag inte har tid att ta ut dem i skogen och bygga en koja, baka kaka med dem eller måla en stor teckning med dem.
    Hahaha ja så är det ju 
  • tfo
    MrsQ skrev 2010-03-10 09:06:33 följande:
    Jag tycker absolut detsamma. O jag tänker på det varje dag. Men tyvärr så kommer det den tiden då man inte orkar vara hur uppfinningsrik som helst.Men vissa är värre än andra. jag har egentligen inte alltför dåligt samvete. Ibland så är det riktigt bra o ibland inte.Men så är alla olika. Alla gillar o göra olika saker. Min man tar hand om vinteraktiviteterna då jag inte åker slalom eller noe.O jag tar hand om pysslet o laga maten.Vår son har bestämt sig för att bli kock. TILL MAMMAS FÖRTJUSNING
    jo alltså det man får tänka på är att jag vänder mig mest till de föräldrar som inte "orkar" göra så mycket med sina barn..det är hemskt att se :/
  • Angel1978

Vi försöker också kombinera båda dessa två..
    Däremot försöker vi undvika leksaker som redan är 'färdigfantiserade' dvs saker som bara kan vara en sak. Som tex de grejer där man bara behöver trycka på en knapp så låter den och rör sig av sig själv..
    Älskar tex Brio tågbanan (eller likn) men tycker inte om de lok som går med batteri..

Svar på tråden Varför berövar ni barnens kreativitet?