• Pappa Davve

Vide, Alvin, Algot, Vilgot?

Jag och min sambo funderar kring namn på vår lille kille som snart ska vara här. Sambon har fastnat för Vide, och själv är jag mer inne på Alvin.

Sambon är orolig att alla bara ska säga "Alvin och gänget" då, men det tror jag inte blir så långvarigt.

Jag kan tycka att Vide är OK, men jag har lite svårt att bestämma mig...

Idag såg vi också trådar om Algot och Vilgot. Jag gillar de namnen, men sambon mer tveksam. Hon tror att man kallar den Gotte då, för det hade någon gjort med någon hon kände. Vad tror ni om det?

Vad känner ni när ni hör de olika namnen?
    Känner att vi vill gärna ha bestämt ett namn innan han kommer ut inom några veckor...

• Svar på tråden Vide, Alvin, Algot, Vilgot?
  • Hallonmun

Älvin tycker jag är fint istället för Alvin, även om det med är fint.
    Har aldrig hört någon Algot, Vilgot som kallats för Gotte, däremot en som hette Gottfrid.

• Michisen

Tycker alla namnen är fina. Vi har en liten Vide i bekantskapskretsen, för övrigt.
    Vidar tycker jag också är tjusigt. :)

• Emlak

Min pappa heter Vide och har varit ganska ensam om det fram till några år sen då många barn fick de namnet, rätt coolt namn eg på ett barn :)

Alvin är så vanligt..

• DenNamnbitne

Jag tycker bäst om Algot och Vilgot. Jag tror inte alls att det blir något Gotte av de namnen, men ganske Alle eller Ville och det är ju inte fel. Alvin och Vide är också fina- men jag gillar nog Vidar lite mer faktiskt. Elvin är också fint.

Och om man stavar Alvin- Alfvin blir det ett gammalt nordiskt namn{#lang_emotions_wink} (men då krånglar man ju till det i och för sig)

• Pappa Davve
    DenNamnbitne skrev 2010-03-10 10:32:38 följande:
    Jag tycker bäst om Algot och Vilgot. Jag tror inte alls att det blir något Gotte av de namnen, men ganske Alle eller Ville och det är ju inte fel. Alvin och Vide är också fina- men jag gillar nog Vidar lite mer faktiskt. Elvin är också fint. Och om man stavar Alvin- Alfvin blir det ett gammalt nordiskt namn (men då krånglar man ju till det i och för sig)
    Vidar tyckte jag förstockså, men sambon tyckte det var för hårt. Elvin gillar jag inte så mycket. Och alfvin blir lite onödigt krångligt ja..
  • Lillstrumpa

Alvin heter vår äldste son och det har aldrig hänt att vi hört kommentaren "Alvin och gänget" Men iofs kom den filmen efter alla hade vant sig att han hette Alvin. Det enda som känns lite negativt just nu är att det börjar bli vanligare. Eller i alla fall säger många att det är så vanligt och det ville vi inte. Vi själva hade inte hört namnet innan vi fick vår Alvin. Men vi har hittills inte träffat någon mer Alvin själva så det känns ändå ok.

Vide är också fint och ett av mina förslag till nästa barn om det skulle visa sig vara en pojke. Känns lite "mesigt" just för "Sov du lilla videung" men egentligen är det nog ganska coolt!  
    Andra liknande förslag
    Vilme
    Vilmer
    Lovin
  • Lillstrumpa

Algot och Vilgot glömde jag nämna, men de känns lite "töntiga" just för att de förknippas med de där två "lustigkurrarna"...

• Love family

Alvin är fint men har tyvärr blivit vanligt, men vad spelar det för roll egentligen. Vilde är ju ett liknande namn av era förslag.

Vilgot men med w är fint...kallade min cykel för det haha. Men Vide gillar jag inte, känns lite "o pojkigt"
    Algot ett helt ok namn.

• Love family

Min dotter hade hetat Avin om hon hade blivit pojke, då var namnet inte så vanligt

• WPmamman

Får vi en pojke kommer den att heta Vilgoth har vi bestämt. Mamma gillar goth-stilen så därav stavningen{#lang_emotions_wink}och gammelfarfar hette Vilgot så då får vi med släktnamn också.

• Undret Gilan

Vilgot är superfint, tror mer det blir "ville" som smeknamn än gotte för det har jag aldrig hört!

~~¤*Förlovad*¤~~
  • Sjuttioåttan

Vår son heter Alvin och det är han ensam om i vår bekantskapskrets och på hela hans förskola (3 avdelningar), så där vi bor är det inte så vanligt. Dessutom tycker jag det är väldigt mjukt och fint.

• nelli08

Alvin som tilltalsnamn & Vide som mellan namn :)

..Vide Alvin..

• Michisen

Jag tror med att Vilgot blir Ville, möjligen att Algot kan bli Gotte...

Edvin tycker jag med är fint, för övrigt.
    Inte för att det var med som alternativ, men ändå! ;)

• Lantani

Alvin heter vår son jag tycker tycker det är superfint
    Edvin och vilgot är också superfina namn!

• Emelianfian

Vilgot va jättesött

Algot känns lite gubbigt... hehe

Alvin är sött men vanligt

Vide gillade jag inte alls...

♥ en dotter 071207 - en son 090129 ♥
  • Eufori

Vide heter min ena son så självklart ska ni välja det!

• tackförfisken

Åhh, Vide är ju jättefint!
    Har själv börjat spåna lite på pojknamn;)

• Pappa Davve

Lutar mer och mer åt Vide tror jag. Kanske Alvin... Varför finns det så många namn? :D Mellannamnen är redan klara, de blir David och Rolf

Svar på tråden Vide, Alvin, Algot, Vilgot?