• Anonym (jävla a-kassa)

Seriöst!! Jag blev nekad A-kassa!!

Just nu är jag förvånad och framförallt förbannad..

Min story:
    Jag gick på vikariat när jag blev gravid. Mitt vikariat tog slut i samband med att jag gick hem och skulle få bäbis (april 08)
    Här är mitt arbetsvillkor uppfyllt - enligt a-kassan. Jag har alltså jobbat så jag har en stämplingsperiod innestående.

Under min föräldraledighet började jaf bli sugen på att avsluta mina gymnasiestudier för att få behörighet att utbilda mig på högskolan. Så jag började plugga på distans, 50% takt med studiebidrag från CSN, samtidigt som jag alltså fortfarande var föräldraledig till 100%. Allt OK för försäkringskassan.

När min bebbe fyllde 1 år och började på dagis så gick jag upp i studietakt och studerade på heltid. Alltså ingen ersättning från f-kassan längre utan bara studiebidrag.

Nu har jag slutat mina studier och anmälde mig som arbetssökande hos arbetsförmedlingen, och dom påanmälde mig till a-kassan.
    Jag skickade in studieintyg, arbetsgivarintyg och blanketten "anmälan om arbetslöshet". Uppgifter från F-kassan kunde A-kassan begära in själva fick jag veta på Arbetsfm. Jag fick även informationen att föräldraledighet och studier var överhoppningsbar tid.

Idag har jag fått ett avslag från A-kassan där de nekar mig ersättning.
    Motiveringen lyder:
    "Tid som du har studerat kan inte hoppas över vid fastställandet av ramtiden eftersom du inte studerat på heltid"

Så jag blir alltså nekas a-kassa för att jag tänkte att jag skulle vara så jävla duktig att plugga samtidigt som jag var hemma med min bäbbe.
    Tack så jävla mycket!!!!!

Vad fan ska jag göra nu??
    Är detta rätt???

• Svar på tråden Seriöst!! Jag blev nekad A-kassa!!
  • Jasusu

Förlåt men om reglerna ser ut så ligger det ju på dig att du ska kolla upp vad som gäller och vilka konsekvenser det innebär om du gör vissa val.
    A-kassan gör ju inte så för att jävlas specifikt just med dig.

• riboflavin

Det känns som om de gjort fel här faktiskt, även om du studerade halvtid så var ju din "sysselsättning" 100 % föreldraledig, det borde ju vara den de ska gå på då.

Kontrollera så att de verkligen har fått alla uppgifter från FK, och ifrågasätt varför de lägger mer tyngd på studierna än på din föreldraledighet.
  • About golden years

Okej? Detta är ju något DU måste kolla upp innan vad som gäller med regler och liknande. Det är inte deras fel.

• Anonym

Får man undra varför du hade CSN oxå när du hade föräldrapenning?

• Jasusu
    riboflavin skrev 2010-03-10 10:50:20 följande:
    Det känns som om de gjort fel här faktiskt, även om du studerade halvtid så var ju din "sysselsättning" 100 % föreldraledig, det borde ju vara den de ska gå på då. Kontrollera så att de verkligen har fått alla uppgifter från FK, och ifrågasätt varför de lägger mer tyngd på studierna än på din föreldraledighet.
    Det där funderade jag också lite på,de kanske har missat att hon varit föräldarledig på heltid om det gör någon skillnad,men det är ju upp till Ts att hålla koll på vilka regler som gäller
  • FruSen

Håller med inglägg #2 - verkar som att de missat att du varit föräldraledig då du studerat??
    (jag förutsätter då att du tagit ut föräldradagar?)
    Och som jag uppfattar det hela verkar du ju ha tagit reda på om man får göra som du gjort och fått ett "ok" ?

• Jasusu
    Anonym skrev 2010-03-10 10:51:05 följande:
    Får man undra varför du hade CSN oxå när du hade föräldrapenning?
    Det är okej att kombinera så faktiskt om man tex pluggar på distans och inte går över fribeloppet
  • jomi

A kassan har gjort fel förrut så dubbelkolla!
    Jag blev av med  ersättning men det var för att Fkassan skickat in felaktiga uppgifter!!!!
    Så JAG fick bolla mellan dem istället för att de ska lyfta luren (vilket är omöjligt)och prata med varann........
    Så 4 månader utan ersättning för att de gjort fel och inte ville prata med varann....smidiga människor!

Längtar.....
  • Majsan87

Fy fan!! Vad är det för samhälle vi lever i egentligen!!?
    Jag blir så arg... Har själv dåliga erfarenheter av a-kassan, men har inte drabbats så hårt som du har!

Överklaga beslutet?? (men det vågar man väl inte hoppas på att det ska hjälpa iofs)
    Vad säger arbetsförmedlingen?, då de verka tro att du inte skulle ha problem att få pengar från a-kassan.
    Kan arbetsf. hjälpa dig få bidrag genom alfa-kassan kanske? (vet inte riktigt hur alfa-k funkar)

• Jasusu

Ts
    Kolla så att a-kassan verkligen fått information om att du har varit föräldrarledig på heltid

Svar på tråden Seriöst!! Jag blev nekad A-kassa!!