• Längtandsfull

Här ger vi varandra tips på enkla recept på vardagsmat.

Hade en likadan tråd för ett tagsen men kan inte hitta den nu..

Vet att det är fler än jag som önskar man hade fler recept och vildare fantasi när det gäller vardagsmaten..

Hälften av alla gånger man lagar mat känner man sig otroligt enformig..

Så nu känner iallafall jag att jag vill dela med mig av mina recept och även få fantastiska och goda recept tillbaka.

Dom skall vara enkla men goda..

Det är ju inte alltid man har så otroligt mycket tid.

Så kom igen och skriv..

• Svar på tråden Här ger vi varandra tips på enkla recept på vardagsmat.
  • Längtandsfull

Jag kan ju börja med ett gott recept.

Baconinlindad kyckling med ris och currysås.

Ta vanliga kycklingfileér och linda in i bacon. Lägg dom i en smord form och in i ugnen på 200grader i ca 20 minuter (tills kycklingen inte är rosa och baconet fått färg.

Jätte enkelt och super gott..

• Snuttjulla

skär fläskfile eller kycklingfiile (båda är lika gott) i bitar, salta och peppra, stek några minuter så de får en stekyta, lägg åt sidan och stek skivade färska champinjoner. Häll tillbaka köttet och strö över lite curry. slå på grädde, låt puttra ca 10 min, smaka av, låt stå på eftervärme medan pasta (inte vanliga makaroner bara) kokar. servera. Enkelt, snabbt och supergott!

• ELHU

Stek bacon, lök och champinjoner. Ha i den röda creme fraichen (Tomat o basilika?) och grädde. Lite salt och svartpeppar.
    Servera med pasta.. Mumsfilibabba!!! Barnen mumsar i sig detta som 17 :)

Stek kyckling lök o champinjoner.  Ha i den gröna creme fraichen (franska örter) och grädde. Lite salt o svartpeppar.
    Servera med ris!! Barnen älskar även detta!

Gör liknande tacos.. stek kycklingfilé i små bitar med grillkrydda eller tacos krydda. Fyll ett tortilla bröd, sallad och lök o lite kyckling. Röd salsa/taco sås och gräddfil..

Spenat!!! Stuvad... stek potatis och ägg... fiskpinnar... smarrigt!!

Korvstroganoff... köttfärssås... pannkakor... blodpudding.. grytor... varma smörgåsar.. citronkyckling o ris... Fisk potatis o kall sås... Potatis stekt falukorv/fläsk och vit löksås...

Nä står verkligen still nu.. kommer inte mer just nu..

• NiXxI

Ugnspannkaka
    Panerad torsk, potatis och äggsås
    Korvgryta med ris
    Fläskfilé i ugn med äppel/apelsinjuice-sås
    Kycklingklubbor med spiralpommes
    Pizza (hemmagjord)
    Köttbllar mos och gräddsås
    Ugnsbakad kotletter, ris och sås
    Inbakad kassler med ost och senap, pot.gratäng
    Hamburgare och otatisklyftor

Min senaste matsedel ...har kommit till ugnspannakakan och kötbullarna....

Denna sätter jag upp på kylskåpet, sedan får demokratin i familjen avgöra vad det blir för mat för dagen....trött på att ständigt fråga eller tjata

jahapp
  • Strumpläst83

Jag har ett tips, jag vet, det låter jättekonstigt men det var faktiskt gott!

Tacolax
    4 pers
    4 st laxfiléer...
    1 dl grädde
    1 burk dl tacosås (MILD, annars smakar det konstigt ;) )
    Riven ost
    salt & peppar

Lägg laxen i en smord form, salt & peppra. Fördela tacosåsen på laxen, häll över grädde och strö över den rivna osten. In i ugnen i 200grader ca 15-20min.

Till det brukar vi ha fullkornsris eller matvete, i och med att både laxen och grädden är fet så blir det godare så tycker vi. Har man en riskokare så behöver man ju nästan inte göra någonting annat än att vänta

Inled mig icke i frestelse, jag hittar själv
  • EJLM

korvstroganoff special:

http://erica.myshowroom.se/2010/korvstroganoff-special/

kycklingplocksallad

http://erica.myshowroom.se/2010/tv-mys-mat-kyckling/

tex mex

http://erica.myshowroom.se/2010/texmex-rullar-med-guacamole-och-fruktig-sallad/

köttfärsbiffar med murkelsås

http://erica.myshowroom.se/2009/kottfarsbiffar-med-murkelsas-frasta-gronsaker-klyftpotatis-och-gele/

kycklingpasta

http://erica.myshowroom.se/2009/min-godaste-kycklingpasta-med-doft-av-vitlok/

makaronipudding ala mexico

http://erica.myshowroom.se/2009/att-twista-till-en-vardagsratt-makaronipudding-ala-mexico/

• wema81

vilken underbar tråd...
    jag bidrar med kebabgryta

kebab (jag har järvsö-kebab så slipper man steka på dessa före)
    wokgrönsaker (frysta eller på konserv)
    matgrädde
    salt o peppar

blanda allt i en kastrull o låt puttra tills allt är varmt.
    servera med ris.
    om man inte får tag på järvsökebaben så stek kebab-bitarna först då de andra jag provat har gjort att ela röran sett ut som pölsa efteråt annars :(  

• Nerdygirl

Superenkel, supergod fiskgratäng:

Fisk, typ sej, hoki el torsk, tinad.
    Räkost, 400 g
    Grädde
    Riven ost
    Färsk dill

Sätt ugnen på 225 grader.

Lägg den tinade fisken i en ugnsform.
    Rör ihop en sås på grädde och räkost, den ska bli ganska tjock. En 400 grams räkost och ca 3-4 dl grädde brukar bli bra, men det beror ju åxå på hur mycket fisk du använder. :)
    Hacka ett knippe dill, blanda i såsen.
    Häll såsen över fisken. Strö på den rivna osten.
    Grädda i ca 40 min.

Servera med pressad potatis eller hemlagat mos (Jag gillar bara inte pulvermos, det är en styggelse {#lang_emotions_smile}) och sallad eller vad man nu vill ha till.

• Längtandsfull

kul att ni vill vara med här..

Jag har redan fått massor av tips som definitivt skall testas..

Här är ett gott recept som vi brukar göra.

Skiva kassler och lägg dom i en ungsform tillsammans med annanasringar.
    Häll över champinjonsås (Vi brukar göra dubbla sats färdig sås)
    Vi brukar också ha i extra champinjoner.

In i ugnen 175 grader i ca 35 min.
    Vänta tills det blir lite färg.

Servera med ris.

• felizz

Snabbast, enklast och godast!

{#lang_emotions_tongue_out}

Koka ihop tomatkross med röd pesto, ev. lite vitlök och oregano efter smak. Rör i tonfisk, gärna i olja. Servera med pasta.

Skivade svarta oliver är gott i också.

• Nerdygirl

Morotssoppa med sting:

3-4 morötter
    1 gul lök
    färsk ingefära, ca 2-5 cm (mer eller mindre beroende på hur starkt du vill ha det!)
    2-3 vitlöksklyftor
    en skvätt vitt vin el lite citronsaft
    grönsaksbuljong

Skala och hacka morötter, lök, ingefära & vitlök. Lägg allt i en kastrull och häll i buljong så att den precis täcker + en skvätt vin el citronsaft. Salt o vitpeppar efter behag.
    Koka tills morötterna mjuknat. Mixa med stavmixer till en slät, härligt orange soppa.

Går utmärkt att frysa!

Hurm.
Svar på tråden Här ger vi varandra tips på enkla recept på vardagsmat.