• Toppen9

Barn under 1 år på sjön...

Hej
    jag ska snart få mitt första barn pch funderar lite över det här med sjövett och bebisar eftersom vi i både min och sambons familj älskar havet och gärna åker ut med båten.

Hur gör ni andra med era bebisar?
    Vad använder ni för flytväst, solskydd osv.
    (Har själv kollat in HellyHansens KidSafe som ligger som bäst i test)

Vill ha alla tänkbara tips och råd!

• Svar på tråden Barn under 1 år på sjön...
  • JWM

har ni båt måste nu ju ha bra kontakter med bra båttillbehörs affärer samt ha vänner som är båtfolk
    hör er för där

vi vanliga landkrabbor handlar flytvästar på jula för en bra peng då dom ändå nästa sommar är urvuxna...

• Kryssarinnan

Det är ju rätt stor skillnad på 2 eller 10 månader...

Kom bara ihåg att små barn sjunker som en STEN - så flytväst är en självklarhet. Finns flytvästar från 3 kg (ditt exempel finns från 10 kg). Knyt fast en tamp som koppel i västen när barnet börjar krypa och gå.

Bebisar ska inte ha solskyddskräm: de ska vara i skuggan och/eller ha vit solhatt och långärmat.

Tänk på säkerheten när det gäller t.ex. kokande vatten, verktyg och flaskor med olja mm.

• Toppen9
    JWM skrev 2010-03-12 12:28:50 följande:
    har ni båt måste nu ju ha bra kontakter med bra båttillbehörs affärer samt ha vänner som är båtfolk hör er för därvi vanliga landkrabbor handlar flytvästar på jula för en bra peng då dom ändå nästa sommar är urvuxna...
    Jo, men det är lite tabu enligt vissa att ta med sin en bebis ut på sjön. Eftersom man då enbart ska sitta hemma/ta barnvagnspromenader och ta lattefikor.

Dessutom vill jag gärna få de här hemmasnickrade tipsen av de som har kommit på egna bra saker.

Därför vände jag mig inte till "er vanliga landkrabbor" med min fråga för jag tror inte att ni skulle ta med er bebis ut på havet
  • Kaka

Hej, Vi seglade 3 månader med vår dotter förra sommaren. Hon var ca 5 månder när vi stack ut. Det gick toppen bra. Helsmidig med en bäbis som inte kryper runt. Vi hade en Baltic flytväst (Hellehansen är nog jätte bra) och hade en cyckel stol monterad på rattpedistalen i sittbrunnen. Den satt hon korta stunder i när vi behöved vara på däck och hon ändå skulle se oss. Mestadels låg hon dock på durken på en massa kuddar. Vi smorde lite med solskydd men försökat hålla henne i skuggan så mycket det gick och hade en bra solhatt på henne hela tiden. Spände upp handdukar som soltak över henne när vi seglade. Vi hade med oss en barnvagnssele som var ganska bra när hon ville sitta med oss i sittbrunnen. Då kunde man låta henne sitta upp och fästa selen i en knaper eller vinsch för att slippa oroa sig för att hon skulle trilla ner. En bärsele (tex Babybjörn) var ovärdelig vid standhugg. Vi hade en vagn med också men selen använde vi mest. När det va riktigt stökigt väder så låg hon och jag på durken ner i båten i en hög av kuddar tillsammans så jag lätt kunde amma utan att behöva flytta på mig när vi slog. Lycak till och ha det så skönt på sjön. /Kaka

• Kaka

Ang solkräm så frågade jag vår läkare och han sa att man har inge belägg för att solkräm är skadligt men man VET att små barn tar skada av att bränna sig så om man inte har möjlight att skydda för solreflexer så är det bättre med kräm än inget alls.

• Toppen9
    Kaka skrev 2010-03-12 12:57:02 följande:
    Hej, Vi seglade 3 månader med vår dotter förra sommaren. Hon var ca 5 månder när vi stack ut. Det gick toppen bra. Helsmidig med en bäbis som inte kryper runt. Vi hade en Baltic flytväst (Hellehansen är nog jätte bra) och hade en cyckel stol monterad på rattpedistalen i sittbrunnen. Den satt hon korta stunder i när vi behöved vara på däck och hon ändå skulle se oss. Mestadels låg hon dock på durken på en massa kuddar. Vi smorde lite med solskydd men försökat hålla henne i skuggan så mycket det gick och hade en bra solhatt på henne hela tiden. Spände upp handdukar som soltak över henne när vi seglade. Vi hade med oss en barnvagnssele som var ganska bra när hon ville sitta med oss i sittbrunnen. Då kunde man låta henne sitta upp och fästa selen i en knaper eller vinsch för att slippa oroa sig för att hon skulle trilla ner. En bärsele (tex Babybjörn) var ovärdelig vid standhugg. Vi hade en vagn med också men selen använde vi mest. När det va riktigt stökigt väder så låg hon och jag på durken ner i båten i en hög av kuddar tillsammans så jag lätt kunde amma utan att behöva flytta på mig när vi slog. Lycak till och ha det så skönt på sjön. /Kaka
    Ja, det där med cykelstol såg jag på båtmässan. En riktigt bra idé till de som kan sitta och vill vara med. BabyBjörn redan inskaffad
  • Toppen9
    Kaka skrev 2010-03-12 13:01:33 följande:
    Ang solkräm så frågade jag vår läkare och han sa att man har inge belägg för att solkräm är skadligt men man VET att små barn tar skada av att bränna sig så om man inte har möjlight att skydda för solreflexer så är det bättre med kräm än inget alls.
    Ja, jag tänkte ju se till att vi alltid kan skapa skugga med hjälp av ett paraply och handdukar över det. Är ju rätt halt och jäkligt om de är riktigt insmorda.

Tack för tipsen!
  • stor grön drake

sonen kommer vara 6-7 månader när båtsäsongen inleds. Det blir nog flytväst från HH el liknande. Solbrillor från Julbo ( www.addnature.com/dept.asp ) är införskaffade. Det blir även solskyddsfaktor 50, tunna kläder samt skugga så mycket som möjligt.
    Tänk på att även om bebisen sitter/ligger i skuggan tittar den med sanolikhet åt håll där det finns mycket sol/ljus och då är det bra att skydda de känsliga små ögonen, speciellt på sjön där det återspeglar i vattnet.
    Vi funderar även på att skaffa en bumbo stol så han kan sitta säkert när det inte finns en famn ledig.

091109 ♥ Linus ♥
  • Toppen9
    stor grön drake skrev 2010-03-19 10:52:14 följande:
    sonen kommer vara 6-7 månader när båtsäsongen inleds. Det blir nog flytväst från HH el liknande. Solbrillor från Julbo ( www.addnature.com/dept.asp?dept_id=12301 ) är införskaffade. Det blir även solskyddsfaktor 50, tunna kläder samt skugga så mycket som möjligt.Tänk på att även om bebisen sitter/ligger i skuggan tittar den med sanolikhet åt håll där det finns mycket sol/ljus och då är det bra att skydda de känsliga små ögonen, speciellt på sjön där det återspeglar i vattnet.Vi funderar även på att skaffa en bumbo stol så han kan sitta säkert när det inte finns en famn ledig.
    Ja, de där bumbostolarna har jag sneglat på fast inte till den här sommaren då min bebis kommer vara för liten för det. men de verkar väldigt bra.
  • stor grön drake
    Toppen9 skrev 2010-03-19 19:12:45 följande:
    Ja, de där bumbostolarna har jag sneglat på fast inte till den här sommaren då min bebis kommer vara för liten för det. men de verkar väldigt bra.
    Var inte för säker på det du. Min är 4 månader nu och han har velat sitta länge redan. Bumbon stöder ju upp ryggen, så bara de är stadiga i nacken och vill sitta så kan de göra det i den
    Mitt enda bekymmer är att närmsta återförsäljare är flera timmars resa bort
    091109 ♥ Linus ♥
  • Toppen9
    stor grön drake skrev 2010-03-19 19:16:49 följande:
    Var inte för säker på det du. Min är 4 månader nu och han har velat sitta länge redan. Bumbon stöder ju upp ryggen, så bara de är stadiga i nacken och vill sitta så kan de göra det i den Mitt enda bekymmer är att närmsta återförsäljare är flera timmars resa bort
    Jo, men jag har inte fått min bebis än den kommer vilken dag som helst nu, så just bumbo får nog bli till sensommaren/hösten.
  • Miamaria 79

vi var ute i somras med våran tjej som var 5-6 månader då. Det gick jättebra. 
    Om du kommer att amma är ju matfrågan snabbt löst. Annars är en termos att rekommendera för att ha vatten till ersättning i eller till vattenbad.

Vi hade med babyskyddet som vi satte henne i precis i ingången till ruffen. då hade hon solskydd men ändå frisk luft.
    Vi spände inte fast henne i den och är lite emot att sätta tamp och binda fast henne inför kommande sommar. Om något händer och båten sjunker och hon skulle sitta fast så följer hon ju med båten... hemska tanke.

Vi har en bumbo och jag tror hon började med den när hon var 4 mån. den är ju för barn som inte lärt sig sitta än. 
    Jag minns inte vilken flytväst vi har en som är till baby och upp till ca 2 år. hon trivdes kanon i den.

Svar på tråden Barn under 1 år på sjön...