Inlägg från: Sencha |Visa alla inlägg
  • Sencha

Varför får barn konstiga namn?

artax skrev 2010-03-10 14:10:06 följande:
    Alltså Nova betyder ju är ju en stjärna en "vitdvärg" (haha) och det är ju egentligen ett ord inte ett namn därför tycker jag att jag som inte gillar sådana namn inte borde gilla det heller men det gör jag..Sen finns det ju andra såna ord-namn som är accepterade, Björn tex.. :)
    Men de flesta namn betyder ju något från början, även alla vanliga namn. Bara att det för många av dem var i en annan kultur för länge sedan som de var "ord-namn", som du kallar det.
    Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Sencha
    llinaa skrev 2010-03-10 13:48:06 följande:
    Varför får barn konstiga namn? Tänker föräldrarna inte på barnen i framtiden utan bara på sig själva. här är några konstiga namn jag kommer på nu på rak arn Ninja, sol, månstråle, petter-niklas.
    Många kanske själva haft jättevanliga namn och tänker att det ska deras egna barn inte behöva dras med? Jag tror säkert att det finns en hel del Anna och Linda och Martin och Johan som tyckt det varit jättejobbigt (och andra som inte bryr sig eller som trivts med det).
    Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Sencha
    Veladis skrev 2010-03-10 14:26:45 följande:
    Jag menar att det inte är namn som någon "kommit på" för att vara udda, utan att det är namn med hundraåriga anor med en djupare betydelse än den man sr vid första anblicken.Sen kan man naturligtvis gilla eller ogilla dem av olika anledningar.
    http://svenskanamn.se/visa/Engla
    http://svenskanamn.se/visa/Liv
  • Sencha
    Veladis skrev 2010-03-10 14:32:05 följande:
    Ja, jag vet. Vadådå?
    Jag kanske borde ha citerat även inlägget du svarade på? Det var inte menat "mot" dig, utan som ett förtydligande av det du skrev, till dem du skrev till, typ. Men jag kanske borde tydliggjort det mer. Tyckte väl bara att det var självklart hur jag menade - men det var väl bara självklart för mig

Sorry.
  • Sencha
    artax skrev 2010-03-10 14:35:53 följande:
    Ja alltså jag tycker inte illa om dem för att det skulle vara nya el gamla namn utan för att det är Ängel och Liv jag tycker inte det lämpar sig!
    Jag kan tipsa dig om länkarna jag gav i inlägg 32, där det står om betydelse och ursprung till namnen. Inte fullt så enkelt som man tror. (Det betyder inte att jag inte kan förstå att det kan vara besvärande.)
  • Sencha
    TyskMamma skrev 2010-03-11 09:47:42 följande:
    Men Fina är väl ändå inget unikt eller ovanligt namn, om vi nu ska vara så noga? Jag har hört talas om många som heter just Fina, och det är inte i samma klass som att döpa sitt barn till Änglalik. Fina är ett namn, precis som Engla och inte det minsta påhittat. Jag väntar spänt på att de första små Neytari(stavining, Avatar någon?!) döttrarna ska dyka upp i barnvagnarna=)
    Angelika betyder väl just änglalik, för övrigt? Så egentligen är det väl inte ett dugg konstigt? Det bara känns ovant

Fina brukar väl vara en förkortning för Josefin(a)?
  • Sencha
    Lady Dahmer skrev 2010-03-10 21:06:15 följande:
    Man blir mobbad för att man är svagast i gruppen.
    Blir man?
    Jag har upplevt att folk gav sig på mig för att jag var starkare än de ville att jag skulle vara, typ.
  • Sencha
    Trollet Ludenben skrev 2010-03-11 13:28:50 följande:
    Som barn är man öppen för det mesta och har inte hunnit bli så inskränkta som vuxna är så jag har aldrig tyckt att det vart konstigt. Det har vart ett namn som alla andra och jag har inte ens funderat över att folk tycker det är konstigt förens jag började vara på fl
    Ja... För min son är det den naturligaste sak i världen att man kan heta Tindra (som en kompis). Däremot stötte han på något annat namn häromsistens - minns inte vad, men något jättevanligt, "riktigt" traditionellt namn (enligt mig/min generation), och han sa "Va, men så kan man väl inte heta?". För han hade ju aldrig träffat på det innan.
  • Sencha
    Veladis skrev 2010-03-11 13:39:21 följande:
    Hmm, jag undrar om jag har hittat NAMNEN! NamneN som går igenom hela Trollet Ludenbens lista. Mina barn borde ha hetat OLA och PIA. Inte för gamla, inte för moderna, inte på topplistan, korta och lättstavade, osv.
    Ola-spola?
    Pia-stia?
  • Sencha
    Lady Dahmer skrev 2010-03-11 22:58:31 följande:
    till och börja med så är Ninja ett namn. Tingeling är en Disneyfigur.
    Tingeling är en litterär figur från det tidiga 1900-talets England
  • Sencha
    Lady Dahmer skrev 2010-03-11 23:03:19 följande:
    jo om man ska vara petig så är det det.
    ...och är väl på det sättet ganska jämförbar med Ronja. Fast Ronja är en mycket senare litterär figur. Men som namn är Ronja väl mer etablerat. Vilket förmodligen handlar om att fler tyckt det passat på just deras barn - eller gillat det över huvud taget. Men oavsett varför det ena blivit populärare än det andra, så är det väl en fråga just om smak - vad olika personer gillar. (Ja, även jag skulle förmodligen hellre ge mitt barn namnet Ronja än namnet Tingeling - men det tycker jag är ganska ovidkommande.)
  • Sencha
    Lady Dahmer skrev 2010-03-11 23:15:04 följande:
    jag tror det handlar mycket om vad namnet ger för associationer/intryck.
    Självklart. Och vilka associationer man får och tycker är positiva är individuellt.
    Men min poäng var att ursprunget är lika "seriöst", eller vad man ska säga, för Tingeling och Ronja.
  • Sencha
    Leijne skrev 2010-03-11 23:15:43 följande:
    Det finns säkert en grupp människor som väljer namn för att vara märkvärdiga.
    Jag tror säkert att det finns en hel massa människor som ger, och ännu mer gett, helt "vanliga" namn också för att vara märkvärdiga. Till exempel genom att ge kungliga namn (även om det säkert var mer poppis förr - nu har väl förmodligen kändisnamn mer den effekten). Eller varför inte genom att ge extra "rejäla" helyllenamn för att vis att "vi minsann är märkvärdiga än de där som ska ge moderna konstiga namn", t.ex. Karin eller Greta. (Vilket självklart inte betyder att alla som ger dessa namn har dessa avsikter.)
  • Sencha
    Lady Dahmer skrev 2010-03-11 23:33:36 följande:
    å min unge som heter både Ninja och Greta! Är jag månne lite klassförvirrad?
    Eller klassointresserad? (Om det kan heta så.)
  • Sencha
    Lady Dahmer skrev 2010-03-11 23:32:53 följande:
    är det bara jag som tycker det är skitmärkligt att googla upp en sexig bild på en kvinna klädd i en ninjakostym för att sen hävda att namnet Ninja är porrigare än Tingeling? Kan nån förklara relevansen?
    Jag tycker inte det är märkligt att googla på namn. Däremot är det märkligt att dra några slutsatser av vad som råkade komma som förstaträffar. - Tycker jag.
  • Sencha
    Lady Dahmer skrev 2010-03-11 23:40:59 följande:
    jo det är ju det jag menade.
    Jag förstod att det var det du menade. Och svarade på biten om ifall du var den enda som tyckte...
  • Sencha
    siamusen skrev 2010-03-11 23:49:28 följande:
    Mina barn enligt google image. Vad tror vi om det?
    Gulliga

Jag tror mellanbarnt kommer att ha mycket större krav på sig, mer att leva upp till.
  • Sencha
    TigerLily skrev 2010-03-11 23:55:43 följande:
    jag tror mitt mellersta kommer få lite problem :-S
    Det verkar vara en trend, om man ser till dina och siamusens barn
  • Sencha
    siamusen skrev 2010-03-11 23:56:21 följande:
    Kungabilden? Det är yngsta barnet. La de lite huller om buller bara. Vet inte om namnet fôr nagra krav med sig. Av namnen vi gett barnen âr hans det "vanligaste " fôr deras generation sa jag hoppas att det ska funka.
    Ah, sorry

Nej, jag menade BARA utifrån bilderna. Inget annat
Svar på tråden Varför får barn konstiga namn?