Inlägg från: dotty |Visa alla inlägg
  • dotty

Varför får barn konstiga namn?

samtidigt är ju allt kontextknutet. att döpa sin unge till tindra,engla, ninja, novali eller liknande kan väl knappast ses som "konstigt" längre? och alla har vi olika bakgrunder, måste man utgå ifrån att alla tänker "svenskt"? det som låter uppmärksamhetssökande och krystat för en person är kanske extremt vanligt för en annan.

sen förstår jag heller inte problemet med att välja ett speciellt och annorlunda namn till sin unge. det är väl inte så konstigt att man ser sin unge som unik och väljer att ge den ett namn man ser som unikt och speciellt.

• dotty
    dotty skrev 2010-03-10 14:42:25 följande:
    samtidigt är ju allt kontextknutet. att döpa sin unge till tindra,engla, ninja, novali eller liknande kan väl knappast ses som "konstigt" längre? och alla har vi olika bakgrunder, måste man utgå ifrån att alla tänker "svenskt"? det som låter uppmärksamhetssökande och krystat för en person är kanske extremt vanligt för en annan. sen förstår jag heller inte problemet med att välja ett speciellt och annorlunda namn till sin unge. det är väl inte så konstigt att man ser sin unge som unik och väljer att ge den ett namn man ser som unikt och speciellt.
    kan ju tillägga att detta kommer från en som heter memme merette, alltså inte det vanligaste namnen.. lider jag av mina namn är det ju bara att byta. inga större problem att min mor gav mig "ovanliga" namn alltså.
  • dotty
    FrökenKanSjälv skrev 2010-03-10 14:47:02 följande:
    Självklart är det kontextknutet. Olika namn-kulturer hör till olika socialgrupper och till olika geografiska bakgrund. Det roliga i det hela är att folk inte själva inser hur deras namnval avslöjar deras bakgrund.
    ja det kan jag skriva under på. men jag tycker nog att det gäller i princip allt. det är få som verkar inse att de är produkter av sin miljö när det gäller något öht, de flesta kämpar hårt i sin tro på individens fria val.

av samma anledning är det ju intressant med de som är mot "ovanliga" namn också. även de personerna är ju garanterat styrda i sina val av namn, även om ungen är döpt till ida eller fredrik.
  • dotty
    artax skrev 2010-03-10 14:52:53 följande:
    Alltså jag bryr mig inte om ifall någon heter Mohammed eller Albin liksom det bryr mig inte om alls, just for the record. Men jag tror inte att föräldrar som döre sitt barn till Månstjärnehjärta tycker att barnet mer speciellt än föräldrar som döper sitt barn till Alexander.. ;)
    nu hängde jag inte riktigt med i resonemanget. menar du att du inte tror att namnval har något med huruvida föräldrarna tycker att ungen är speciell eller inte?
  • dotty
    puss skrev 2010-03-10 14:57:12 följande:
    "konstigt" kan betyda båda ovanligt och fult. tindra tex är inte konstigt för att det är ovanligt, men det är konstigt att nån vill välja ett så fult namn.
    fast du inser väl att det är din åsikt? att vad som är fult är helt och hållet subjektivt?

jag tycker förövrigt också att tindra är skitfult.
  • dotty
    FrökenKanSjälv skrev 2010-03-10 14:57:02 följande:
    Japp, det var riktigt roligt att läsa listan på namn i kompisens föräldragrupp. Det var några år sedan och på Lidingö. Alla barn hette sånt som Ludvig, Sophie, Gustaf, Caroline, osv. Jag tror inte att det fanns något namn som inte var knutet till gamla kungligheter.
    spännande :). jag kommer från en relativt kulturell och akademisk bakgrund, så jag tycker att klassiska och litterära namn har sin charm. typ august, virginia, dorothy, alice osv. dock är jag inte etniskt svensk så jag plockar favoritnamn från flera olika kulturer och jag har en ganska vid definition av kultur så jag plockar favoriter från undergroundfilm och musik också.

många kommer nog se mig som jävligt pretentiös när jag namnger mina barn.
  • dotty
    artax skrev 2010-03-10 15:00:02 följande:
    jag tror inte att dom som väljer "udda"namn till sina barn tycker att dom är mer speciella än vad någon som väljer ett "vanligt"namn till sitt barn tycker att deras är. Alltså, om jag döper mitt barn Till Maria (vanligaste kvinnonamnet i Sverige) tycker jag ju inte att mitt barn är mer speciellt än dig som kanske döper ditt barn till tex Tindra..
    jag tror iofs att ALLA tycker att deras barn är mer speciella än andras, för en själv alltså.

men jag håller i grunden med dig :). man väljer ju de namn man anser passande. och alla har olika preferenser för vad det innebär. jag förstår inte varför annorlundahet skulle vara en sämre preferens än någon annan.
  • dotty
    llinaa skrev 2010-03-10 19:25:24 följande:
    många kan bli retade för sina namn
    det var ganska enkelspårigt tänkt. folk kan använda ett namn för att retas, det betyder inte att personen blir retad pga sitt namn. stor skillnad där.
  • dotty
    BlommyNess12 skrev 2010-03-10 19:30:58 följande:
    Äsch, på min högstadieskola gick det en kille som hette Erik. Han vart retad, men inte för sitt namn. Samma med en Anna som gick i min klass. Hon blev också retad. Otroligt nog blev den etniskt svenska Zanfina inte retad för något. Ja otroligt, om man ska gå på din logik.
    precis. och vem kan inte hitta på ett fantastiskt elakt smeknamn av de vanliga namnen britta och ida?

det är ju knappast namnens ovanlighet som gör att folk blir retade.
  • dotty
    Veladis skrev 2010-03-10 23:01:20 följande:
    Min farmor kunde inte förstå att barnen i min generation fick namn som Emilia, Josefine, Carolina, osv, när det begav sig på slutet av -70 talet. Det var ju bara gamla käringar som hette det. Och så var det ju, när hon var barn hette alla gamlingar sådana namn, medan hon och hennes kompisar hette "snygga" namn som Gunvor, Lennart, Helge, Birger och Siv. Typ.
    ååh, så fantastiskt talande.
Svar på tråden Varför får barn konstiga namn?