Varför får barn konstiga namn?

Min sambo heter Svante i andranamn och han har fått höra svante-vante till leda och han ogillar starkt det namnet. Så ett namn behöver inte vara påhittat eller udda för att vara besvärande, det kan vara ett helt vanligt namn. Ulla och Britta (som visserligen inte är poppis nu men kommer säkert tillbaka) är inte heller några höjdare.
 Min sambo heter Svante i andranamn och han har fått höra svante-vante till leda och han ogillar starkt det namnet. Så ett namn behöver inte vara påhittat eller udda för att vara besvärande, det kan vara ett helt vanligt namn. Ulla och Britta (som visserligen inte är poppis nu men kommer säkert tillbaka) är inte heller några höjdare.

jag höll på att dö när jag hörde det förslaget.
  jag höll på att dö när jag hörde det förslaget. ), Frodo, Lexus, Lotus, Lennon, Wilde (Vilde), Tissla, Leakim, Metallica som är udda men ändå låter som namn tycker jag är helt okej. Kaninen ligger långt under acceptabel nivå på namn.
 ), Frodo, Lexus, Lotus, Lennon, Wilde (Vilde), Tissla, Leakim, Metallica som är udda men ändå låter som namn tycker jag är helt okej. Kaninen ligger långt under acceptabel nivå på namn.

sisu: lilja var superfint, likaså cornelis  

Leonardo Dicaprio
  Leonardo Dicaprio   Rafael är ett hebreiskt namn som betyder "Gud har helat" så det fanns med redan...
  Rafael är ett hebreiskt namn som betyder "Gud har helat" så det fanns med redan...

Är inte det lite kärringvarning att sitta och förfasa sig över namn??

Tycker att det låter svårt att välja namn om man som förälder ska lyssna på vad andra tycker. Har sammanställt allt det inte får vara från denna tråden och andra trådar.
Namnet får inte:
-vara för gammalt som tex Rafael 
-vara för nymoderna som tex Nova, Tindra osv
-vara påhittade
-vara tagna för film/litteratur
-ha amerikansk klang
-ligga på top 100
-får inte sluta på Y
-får inte vara dubbel-namn
-får absolut inte stavas på något annat vis än som det "ska " stavas
-70 och 80-talsnamn som Anna, Johan, Linda, Fredrik är bannlysta
-får absolut inte vara "unikt" får då tror föräldrarna att deras barn är speciellare än någon annans
Shit alltså. Hade alla brytt sig om alla "regler" kring namngivning som folk har här, då hade vart enda unge fått gå namnlösa. Är det inte bra att alla har olika smak?? Även om man själv ogillar ett namn och man uttrycket att man tycker att det är fult, måste man lägga värderingar och racka ner på andra som valt det. Gör det dig som fördömer andras namn lyckligare? Mår du bättre av att sitta och säga att den förälder som vill ge sitt barn namnet liam är wt eller mår du bättre av att tala om för andra vilka konstiga namn de har till sina barn??
Att ett namn är fult, det kan man tycka likaväl som man kan tycka det är fint. Men att lägga värderingar om föräldrar och barn personligen är löjligt-

just det... lägger till det i listan. Det får absolut inte rimma eller associeras till något annat
  just det... lägger till det i listan. Det får absolut inte rimma eller associeras till något annat