Inlägg från: bimadrock |Visa alla inlägg
  • bimadrock

Varför får barn konstiga namn?

Min dotter heter Wilde. Det tycker många är jättekonstigt! Många får även för sig att det skulle vara ett pojknamn. (vilket det här i Sverige delvis har blivit nu.) Dock så är det ett väldigt vanligt FLICKnamn i Norge. Lika vanligt som namnet och lika fel som om en pojke skulle heta Emelie här.
    Det stavas dock egentligen med V men vi ville att det skulle se ut mer som ett namn och mindre som ordet "vilde" o stavade det med "W".

Jag har aldrig tänkt att mitt barn skulle ha ett ovanligt namn. Det bara råkade bli så.

• bimadrock

Jag har skrivit ett inlägg lååångt tillbaka i tråden men kan inte riktigt släppa detta än.. :P

Min dotter har inte ett sånt vanligt namn. Hon heter Wilde, vilket många tycker är ett pojknamn och ett ord-namn som är jättekonstigt.

Det skumma är att de ENDA som reagerar på att det är ett konstigt namn och som kan rynka på ögonbrynen åt det är VUXNA människor! "Kan man verkligen heta så?", "Tänk på mobbningen i skolan" bla bla bla...
    Dottern går på förskola och inte ett enda barn tycker att namnet är konstigt. Hon heter ju så, precis som boll heter boll och fröken heter Madde. Även äldre barn som hennes kusiner som är  upp till 10-12 år ser inget konstigt i det alls. Det är ju bara ett namn.

Kanske det är dags för oss vuxna att vara mer accepterande. Det är inte så farligt när saker o ting är lite mer annorlunda.

Svar på tråden Varför får barn konstiga namn?