Inlägg från: Platano |Visa alla inlägg
  • Platano

Varför får barn konstiga namn?

Har inte läst allt. Men tycker det är skillnad på ovanliga namn och konstiga namn. Har själv ett ovanligt namn men som har funnits väldigt länge. Sen namn där man ändrar stavning, typ lägger till mass h. ändrar k till c osv tycker inte jag är så snygga, men alla gör ju som dom vill. Om några år kommer ju inte namnen vara ovanliga eller konstiga längre, namn som allt annat är ju en utveckling och alla har olika smak(vilket jag tycker är bra) Ovanliga saker gör oss ofta lite rädda och kan då verka lite konstiga, så egentligen hänger ju ovanligheter och konstigheter ihop på något sätt.
    Sen kan jag irritera mig lite på att folk tycker det är WT om man väljer ett namn som inte är svenskt. Precis som om allt som inte är svenskt inte är normalt. Alla lever liksom inte med en svensk partner heller. Det som kanske låter lite konstigt i sverige kan anses jättevackert eller vanligt i andra länder. Tråkigt att vissa har en sån begränsad synvinkel ibland(Syftar inte på någon speciell person nu).

• Platano
    Trollet Ludenben skrev 2010-03-11 08:58:25 följande:
    Min son heter Frodo. Han heter William i andranamn. Vållar det obehag att heta Frodo så är det fritt fram att byta tilltalsnamn. Vad barnet tycker om det namnet föräldrarna har givit dom, det vet man aldrig även om man har ett vanligt namn. Hörde på radion en gång, ett program om ovanliga namn. Där var den en medelålders kvinna som hette Nissan. Hon var stolt över sitt namn. Bara för att du tycker det är taskigt att ge ett ovanligt namn och förutsätter att det blir problem så kan det hända att det barnet med ett ovanligt namn är stolt över det. Om min Frodo söker arbete med bra utbildning och en utstrålning som tilltalar en arbetsgivare har han troligtvis lättare att få jobb än Anton som är blyg och tittar i golvet på anställningsintervjuen. Hur man är som person är det som avgör vart man tar sig i livet. Skulle namnet nu vålla problem, vem har sagt att man inte kan byta. Du FÅR alltså lov att byta ditt förnamn när som helst i livet. Så den som är döpt till Pippi, antingen är hon stolt över det och tar sig någon vart i alla fall eller så tycker hon att det var ett dumt namnval och byter det. Vill man att det ska vara ett problem så blir det så. Jag heter Maria. Så vanligt och fult. Nu vill jag inte byta för jag anser att jag är en Maria och namnet har inte vållat obehag. Så vad du än döper till kan det hända att ditt barn ogillar sitt namn. Min andra son heter Elias. Det tycker jag är fint men han kanske misstycker när han har 5 klasskompisar till som heter samma sak. Risken finns ju att han anklagar mig för att jag gett storebror ett ovanligt namn och han ett vanligt. Men det är sånt en förälder får ta
    Bra sagt. Är trött på detta tjatet med " men tänk på när barnet är vuxet" eller "vem vill anställa en med det namnet"  Namnen utvecklas liksom precis som allt annat och det är vi som bestämmer vad som är konstigt eller normalt.
Svar på tråden Varför får barn konstiga namn?