Inlägg från: Breaking Dawn |Visa alla inlägg
  • Breaking Dawn

Varför får barn konstiga namn?

Vissa namn har blivit så vanliga att man inte reagerar längre, typ Ängla och Tindra, även om jag själv fortfarande kan tycka att de låter lite konstiga att ha när man blir äldre.

Namn som Tingeling, Humla, Flinga och andra namn som låter mer som IKEA-varor än något annat känns fortfarande väldigt ovant...men vem vet de kanske är våra blivande stadsministrar

Jag kommer att döpa min (förhoppningsvis) blivande dotter till ett namn som inte är så vanligt i Sverige men verkligen inget konstigt namn. Ser hellre att ger man ger dem namn som kanske inte är bland de vanligaste men som inte behöver ha så konkreta betydelser. För mig skulle det hellre vara Noëlle eller Lestát än Himla och Älva.  

Ninja tycker jag dock är riktigt roligt, vet en liten knodd som heter Ninja Swärd, hur skoj som helst. NU. Kanske inte senare, men vem vet, vi kanske får mer humor

• Breaking Dawn
    Alvi skrev 2010-03-11 10:32:08 följande:
    Breaking Dawn: Men vad spännande, vi måste ju känna samma brutta, som har Ninja som dotter?? Känner du henne IRL? Och HEJ Twilight-fan!!
    Hej vad roligt, ja det gör vi isåfall. Men jag vill ju vara lite anonym här så vi får lämna det där, jag finns bland mammans FB-vänner (Och JA twilight är grym )
    Lajkie skrev 2010-03-11 10:33:37 följande:
    Ninja då... det är väl inte särskilt konstigt. Det är ju samma som Vanja, Sanja eller vad som helst. Eller tror du dom menar en Ninjaturtlesgubbe? :)
    Nej jag tycker inte heller att det är så chockerande egentligen, var mest kombinationen med efternamnet som var väldigt underfundigt. Men då kan man ju lika gärna döpa dem till Rafael eller Leonardo...heey nu fick jag nya pojknamnsförslag
  • Breaking Dawn
    Lajkie skrev 2010-03-11 10:44:17 följande:
    Jag svarade mest på TS där... missade att ni hade en Ninjakonversation. Jag gillar namnet Ninja. Tror det är finskt eller är jag ute o cyklar? =)Rafael är ju lite gulligt, men min sambo skulle aldrig gå med på det... haha vad heter domandra Donatello och Michelangelo va? :)
    Kan det vara finskt? Visste jag inte.

Leonard vet jag ju många som heter så Leonardo är väl inte jätteovanligt. Haha man kan döpa pojken till Donatello och flickan till Belladonna så har man prickat helt rätt!
  • Breaking Dawn
    Trollet Ludenben skrev 2010-03-11 10:54:31 följande:
    Leonardo finns ju redan, det är ju inget konstigt Leonardo Dicaprio Rafael är ett hebreiskt namn som betyder "Gud har helat" så det fanns med redan...
    Jo jag är fullt medveten om att de inte är "Nya" namn, sköldpaddorna har ju fått sina namn efter gamla klassiska konstnärer (så är även DiCaprio). Alla namnen är väldigt gamla, men det betyder ju inte att de är vanliga idag för det. Det finns massor med fornnordiska namn som var väldigt populära när det begav sig (med den gamla Eddan) men som man idag helst kanske ska undvika att döpa sina barn till. 

Jag kan tycka att anledningen till VARFÖR man väljer att ta ett gammalt namn till sitt barn kan vara rolig, även om jag diggar Da Vinci skulle det varit roligare att ta just det namnet efter turtles för att jag verkligen älskade dem som barn. Med sköldpaddsnamnen var jag mest imponerad över att det fanns namn från barnprogram/barnserier som lät fullt användbara. Oftast är det Baltazaar, Snuggles och annat roligt som folk vill ge som namn till sina barn.
  • Breaking Dawn
    Trollet Ludenben skrev 2010-03-11 12:43:12 följande:
    varför man väljer att ta ett gammalt namn?? För att man kanske tycker att det är fint förslagsvis. Min son heter Elias. Ett gammalt namn som har hebreiskt usprung och betyder herren är gud. Någon har bestämt att det namnet är okej att använda idag fast det är gammalt. Så mycket okej att det ligger på andra plats på namntoppen. Men alla kanske inte vill döpa sitt barn till Elias. Vem bestämmer vilka gamla namn som är godkända och inte, vem bestämmer att Elias är okej? Jag kan tycka massa gamla namn är väldigt fula men det finns även nya poppisnamn som är fula med. Varför väljer man att ta ett nytt namn till sitt barn? Varför väljer man att ta ett typiskt 40-talsnamn? Varför väljer man att ta ett filmnamn? Varför vill man ha något som ligger på top 100? Alla som väljer ett namn på sitt barn väljer det dom tycker är fint, sitt absoluta favoritnamn.  Den inställningen har jag haft när både Frodo och Elias fick sina namn. Rafael tycker inte jag är det minsta konstigt heller. Bor i en mångkulturell förort och har stött på det namnet flera gånger bland icke-svenskar.
    Jag menade inte det som en uppriktig fråga, menade bara att det kan finnas många olika associationer som folk har till ett namn (som kan vara gammalt eller nytt) och då är det ju just DEN associationen som är viktig för en själv. Oavsett om man nu döper sitt barn efter Leonardo Da Vinci, Leonardo ninjaturtles, Leonardo DiCaprio eller någon annan Leonardo. Precis som du säger, jag håller med om att de flesta självklart tar sina favoritnamn när de ska välja namn till sina barn. Och smaken är som bekant delad, det kan bli hur spretigt som helst
  • Breaking Dawn

Dramatic Chipmunk: Haha skäms på dig! Det märks verkligen att du försöker vara speciell och har tänkt till några varv extra, det får du inga pluspoäng för i kommunisttråden

• Breaking Dawn

Tingeling: http://1.bp.blogspot.com/_yeiwBjhM8UU/SiBr5ldELxI/AAAAAAAABLw/f4zZT7fRu8Q/s400/1.jpg

Hihihi...nä förlåt kunde inte hjälpa det, men jag tycker att vi ska släppa porrighetsaspekten nu. Den känns helt irrelevant. Varför folk har svårt för Tingeling är väl främst för att det till skillnad från Ronja/Ninja osv inte låter så feministiskt starkt och vuxet utan lite flamsigt och barnsligt och fnittrigt och glittrigt? Kanske? Jag tror säkert att vi kommer att vänja oss vid namnet och jag förstår absolut att de som har valt att döpa sina barn till det tycker att det är bedårande vackert. Men vi andra kanske behöver lite mer tid på oss att bearbeta det.

Första bilden på google på mina framtida barns namn:
    http://img.dailymail.co.uk/i/pix/2008/04_01/ChloeBikiniHELLO_468x840.jpg

http://hamthechimp.files.wordpress.com/2009/08/theodor_kittelsen_-_skogtroll_1906_forest_troll.jpg

Mamma känner sig fruktansvärt stolt

Svar på tråden Varför får barn konstiga namn?