Inlägg från: Stargirl |Visa alla inlägg
  • Stargirl

Varför får barn konstiga namn?

Lajkie skrev 2010-03-11 10:44:17 följande:
    Jag svarade mest på TS där... missade att ni hade en Ninjakonversation. Jag gillar namnet Ninja. Tror det är finskt eller är jag ute o cyklar? =)Rafael är ju lite gulligt, men min sambo skulle aldrig gå med på det... haha vad heter domandra Donatello och Michelangelo va? :)
    Ninja betyder flicka på Spanska. Absolut inte finskt.
    ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.minmolly.se ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪
  • Stargirl
    Lady Dahmer skrev 2010-03-11 12:04:08 följande:
    det betyder även "den som döljer sig" på japanska... så det kan mycket väl vara ett finskt namn.
    Fast det är inte Finskt.....jag är från Finland och vet att Ninja inte är ett finskt namn Visst kan det finnas barn som heter det i Finland men det har exakt samma betydelse som i Svenskan. Alltså ninja som substantiv. Inte ett "Finskt" namn.

Inte för att det spelar ngn roll. Men Ninja är inte ett "finskt" namn.
  • Stargirl

Lucas som är #1 på namntoppen 2009 heter våran son. år 2000 fanns detta namnet inte med i våran "värld" vi tyckte det var ett fint namn och vi kände ingen som hette så. Tji fick vi när vi började gå på öppnis och BVC med sonen. Folk verkade visst heta Lucas heheheh
    Andra sonen heter Sebastian, inte jätte ovanligt dår vi bor.

Dottern heter Milou Sophie, känner ingen som heter Milou i Sverige. Tycker om det namnet.

• Stargirl
    Michisen skrev 2010-03-11 18:32:19 följande:
    Embla betyder ju "liten alm", på samma sätt som Ask, hennes mytologiske motsvarighet till Adam, betyder just trädet Ask.Freja betyder "frun". Attila betyder "lille far".Såg för övrigt på SCB att det finns de som heter Mamma.Spännande, undrar om det är taget eller om någon namngett sin nyfödda så.
    Vi hade en granne som hette Mamma, han var från ngt annat land och man även hans son hette Mamma i andra namn
    Men jag hade en fröken som hette Syster och Lillemor kan man ju oxå heta.
Svar på tråden Varför får barn konstiga namn?