Inlägg från: Michisen |Visa alla inlägg
  • Michisen

Varför får barn konstiga namn?

llinaa skrev 2010-03-10 13:48:06 följande:
    Varför får barn konstiga namn? Tänker föräldrarna inte på barnen i framtiden utan bara på sig själva. här är några konstiga namn jag kommer på nu på rak arn Ninja, sol, månstråle, petter-niklas.

Det finns 138 kvinnor som har förnamnet Ninja. Av dessa har 73 namnet Ninja som tilltalsnamn.
    Det finns 5 män som har förnamnet Ninja. Av dessa har 0 namnet Ninja som tilltalsnamn.

Det finns 35 personer som har efternamnet Sol.
    Det finns 838 kvinnor som har förnamnet Sol. Av dessa har 159 namnet Sol som tilltalsnamn.
    Det finns 89 män som har förnamnet Sol. Av dessa har 9 namnet Sol som tilltalsnamn.

Det finns 3 personer som har efternamnet Månstråle.
    Det finns 71 kvinnor som har förnamnet Månstråle. Av dessa har 2 namnet Månstråle som tilltalsnamn.
    Det finns 4 män som har förnamnet Månstråle. Av dessa har 0 namnet Månstråle som tilltalsnamn.

Det finns 1 man som har förnamnet Petter-Niklas. Av dessa har 0 namnet Petter-Niklas som tilltalsnamn.

Det finns 33 kvinnor som har förnamnet Pebbles. Av dessa har 10 namnet Pebbles som tilltalsnamn.

Det finns 5 personer som har efternamnet Hora.
    Det finns 1 kvinna som har förnamnet Hora. Av dessa har 1 namnet Hora som tilltalsnamn.

.....

Och med det vill jag bara säga att jag hellre hälsar på Månstråle eller Ninja än säger "Hej, är det Hora?"

Sen är det ju så som många andra sagt - vad man själv tycker är "konstiga" namn beror ju på hur trångsynt man är, inte på namnen i sig själva.

• Michisen
    Trollet Ludenben skrev 2010-03-11 12:48:13 följande:
    Är inte det lite kärringvarning att sitta och förfasa sig över namn??
    Jo, så länge nån inte heter Snorre Petter-Niklas Dasén.

För övrigt tycker jag att Snorre är rätt fint.
  • Michisen
    Movie Freak skrev 2010-03-11 13:14:31 följande:
    ja vuxna är själviska när de väljer sådana namn som du talar om TS för då handlar det om att vara så udda som möjligt inte att ge barnet ett namn man faktiskt gillar.
    Nu blir jag väldigt fascinerad. Hur vet du att det är så att de som vill ge sina barn exempelvis namnet Ninja faktiskt inte gillar namnet i sig utan bara vill vara så udda som möjligt?

Jag kan villigt erkänna att du måste vara en bättre människa än mig, för jag tror nog att man verkligen måste älska namnet Månstråle för att orka stå och ropa det ut på gården när det är dags för middag.

Som sagt - det är inte namnen i sig som är konstiga, det är hur pass trångsynt man är som människa som avgör hur konstigt man tycker att ett namn är.
  • Michisen
    Rocktroll skrev 2010-03-11 13:25:52 följande:
     Om vi får en flicka till en dag ska hon heta Ninja för att vi tycker att det låter fint när man säger det :) och det passar ihop med befintliga systers namn. Sen har vi ett svenssonnamn och tycker att 80 talsnamnen är sjukt fula.
    Kör hårt. Jag har en liten kusin som heter Ninja. :)
  • Michisen
    MammaMajs skrev 2010-03-11 13:43:37 följande:
    För att de har konstiga föräldrar kanske ;) Jag tycker att de flesta namn går bra, finns det verkligen någon som döper sitt barn till Petter-Niklas?!
    Nej, uppenbarligen inte. Eller möjligen EN och då inte i tilltalsnamn, vilket SCB har tagit reda på åt oss flertalet gånger i tråden.
  • Michisen
    tjockis skrev 2010-03-11 14:06:42 följande:
    Min dotter heter Isadora...planerar att döpa min son till MAXfactor.
    Imju kanske vore något annars? Isadora och Imju.
  • Michisen
    Mammatillnoah skrev 2010-03-11 17:41:19 följande:
    tag tycker inte dte är något fel på nåra namn förutom om man heter sol måne M.M  det är ju inga namn det är ju saker .. i min släkt har vi namn som Embla, Freja, Attila, Holly, namn som kommer på tal hos kvinnorna som är gravida i min familj är tex Idun och melker själv så vill jag att mina barn ska heta Teja och Tensinavill också på peka att det finns inga barn i vår familj som inte är ovanliga skulle väl vara Freja då kanske
    Embla betyder ju "liten alm", på samma sätt som Ask, hennes mytologiske motsvarighet till Adam, betyder just trädet Ask.

Freja betyder "frun".

Attila betyder "lille far".

Såg för övrigt på SCB att det finns de som heter Mamma.
    Spännande, undrar om det är taget eller om någon namngett sin nyfödda så.
  • Michisen
    Erizajo skrev 2010-03-11 19:17:16 följande:
    Jamen detta namn då, läste att nån döpt sin dotter till CRUELLA!Snacka om att hata sitt barn???Andra knäppa namn enligt mig: Lion, Tiger, Tenson, Truls, Bums, Turillus mfl...Å andra sidan tycker jag att det är lika hemskt med gubb och tant namn typ:Ture, Sören, Signe, Albert, Hans mmAntar att det helt enkelt är så att smaken är som baken...
    Det finns 2 kvinnor som har förnamnet Cruella. Av dessa har 0 namnet Cruella som tilltalsnamn.
    http://www.scb.se/Pages/NameSearch.aspx?id=259432
  • Michisen
    Stargirl skrev 2010-03-11 19:32:19 följande:
    Vi hade en granne som hette Mamma, han var från ngt annat land och man även hans son hette Mamma i andra namn Men jag hade en fröken som hette Syster och Lillemor kan man ju oxå heta.
    ...för att inte tala om Lillasyster, Bror och så vidare. :)
  • Michisen
    MysteryTattoo skrev 2010-03-11 20:06:36 följande:
    Såg i någon tidning för några månader sen om nyfödda tvilligar.. Dom hette Lingon & Blåbär..  Man kan väl tänka lite innan man bestämmer namn, stackarna kommer ju bli mobbade med dessa namn :S
    Polarn o Pyret skulle de ju ha hetat istället.
  • Michisen
    FrökenSwe skrev 2010-03-11 20:45:44 följande:
    Bror är ett namn!
    Ja, det har jag väl inte sagt annat om?

Vi konstaterade ju precis att man kan heta Mamma, Lillasyster, Bror, Syster osv.

{#lang_emotions_dreamer}
  • Michisen
    FrökenSwe skrev 2010-03-11 20:50:15 följande:
    Jaha men låter så nerklankande när du skriver för inte tala om...
    Det är din tolkning och inte så som jag avsåg det.
  • Michisen
    FrökenSwe skrev 2010-03-11 21:08:19 följande:
    Nänä då förstår jag inte vitsen med att ta upp det i en tråd med konstiga namn!
    Jag kan inte heller rå för att du inte förstår. Naturligtvis.
  • Michisen
    Movie Freak skrev 2010-03-12 11:51:14 följande:
    nej av alla riktiga namn som finns i så mång olika former så är det inget annat en att man måste vara udda o stå ut som gör att man väljer månstråle eller äpple eller ninja till sina barn.men det är mkt mkt enklare o det förstår jag att sitta o slänga ur sig ord som trångsynt en att inse att det faktiskt är så.det du inte ser är att jag lägger ingen värdering i att man vill vara udda men faktum är väljer man ett sådant namn TS säger så vill man vara udda, annorlunda, stå ut, märkas, synas osv
    Njae. Faktum är att DU då tycker att man vara udda, annorlunda, stå ut, märkas, synas och så vidare.

Fast vedertaget fakta är det ju inte för att du tycker så.
  • Michisen
    Veladis skrev 2010-03-12 12:06:20 följande:
    Vi hade inga planer på att välja ett udda namn för att sticka ut så mycket som möjligt. Vi kallade bebismagen för Vilja eftersom bebisen uppenbarligen hade ens stark vilja att komma till oss trots att vi inte planerade barn och jag åt p-piller. Sen kom sambon på att Vilya med y var ett namn från Sagan om Ringen. När bebisen sen kom ut fortsatte hon helt enkelt heta Vilya.
    Och vi kallade sonen Dexter för att han kändes som en Dexter så fort som han kom ut. Dessutom passar det utmärkt till vårt efternamn.

För övrigt så var Erik, Johan, Jakob, Rasmus, Melker, Joakim, Jimmy, Dennis, Emil och många fler vanligare namn redan "upptagna" inom närmaste släkten, så de namnen kändes inte aktuella. För att inte tala om att ingen av oss kände för att låta vårt barn dela namn med människor vi träffat som heter en viss sak och som vi inte gillar, vilket begränsar urvalet ytterligare.

Jag är väldigt glad åt att det numera går att namnge sina barn till nästan vad som helst och att det inte är tre Linda, fyra Emma, fem stycken Anna, tre Jonas och så vidare i klassen. Känns roligare för barnet att vara lite mer ensam om sitt namn.

På sonens förskola är det för övrigt inte ett enda barn som delar namn med någon annan på förskolan, vad jag har sett, rätt fantastiskt av sextio ungar, eller snarare deras föräldrar.
  • Michisen
    Pormoicheia skrev 2010-03-12 12:16:52 följande:
    Men är det då inte bättre att vi, som föräldrar, tar ansvar för att lära våra barn skillnaden mellan rätt och fel istället?
    Men hur ska då barnen lära sig hur man ska kunna sitta och racka ner på folk som inte tänker som de själva gör?

Tokigt, det där.

{#lang_emotions_cool}
  • Michisen
    Saken0909 skrev 2010-03-12 13:08:13 följande:
    Tyckte Wilde var riktigt tufft! :) Är det någon som hört namnet Wimla då??
    Det finns 2 kvinnor som har förnamnet Wimla. Av dessa har 1 namnet Wimla som tilltalsnamn.

Någon mer måste ju alltså hört det. :)

Funderar för övrigt på namnet Maina till en eventuell dotter.
    Min mormor hette Majbritt, min morfarsmor Aina. Bägge har gått ur tiden sedan vi fick sonen. Maina skulle vara ett fint sätt att minnas dem bägge. Vet dock inte om det ligger rätt i munnen som tilltalsnamn, men det skulle ju märkas.
  • Michisen
    Pikku85 skrev 2010-03-12 13:10:12 följande:
    fick höra av min sambos moster som jobbat på bvc om ett par som ville döpa sitt barn till "Vittu". enligt paret var detta ett så vackert namn=P
    Jag läste på Overheard in New York om en nyfödd flicka som hade fått namnet Placenta, för det var också ett väldigt vackert namn.

Det finns ingen kvinna som har namnet Vittu som förnamn, för övrigt, eller tilltalsnamn. :)
  • Michisen
    Pikku85 skrev 2010-03-12 13:13:56 följande:
    Ingen i Sverige heter Vittu vare sig som flicka, pojke, eller efternamn, åtminstone inte fram till den 31 december 2009.
Svar på tråden Varför får barn konstiga namn?