Inlägg från: siamusen |Visa alla inlägg
  • siamusen

Varför får barn konstiga namn?

Fanny betyder inte bara stjärt utan även snippa.

Minou betyder snippa det med.

• siamusen

Men utöver det sa tror jag det finns sa många "konstiga" namn nu för tiden för vi har ett större utbud av influenser än vad vi hade förr.

• siamusen
    Lady Dahmer skrev 2010-03-11 20:59:52 följande:
    tja.... de namn som jag tänkt på till Ninjas kommande syskon skulle kunna bli Sol, Tamlin, Tili, Raja, Fideli, Ami eller varför inte Noa? Gamla och fina namn. Det är så urbota fånigt att man hakar upp sig på namn som avviker från normen. Sure om namnen är helknasiga, (typ Tingeling) men så jävla annorlunda är inte de namn som räknats upp i den här tråden. Det är fan mer sällsynt att heta Malin eller Helena som treåring idag.
    Raja? Tänker pa Raj raj raj och âven pa min far (utländsk) som ville att vi skulle byta efternamn till just Rajraj för att det skulle bli lâttare för oss barn
  • siamusen
    Lady Dahmer skrev 2010-03-11 22:57:46 följande:
    och jag som jobbar inom barnomsorgen och som jobbat både i city och på Östermalm kan vittna om flera ungar med namn som Fidelie, Tindra, Engla osv. WT-stämpeln är så... tja, WT skulle jag nästan vilja påstå. Det här behovet att se ned på människor från lägre samhällsklasser är märkligt och säger en hel del om vad för slags person man är. Jag är hellre ett slödder än en snobb. Jag har inget behov av att låtsas vara upperclass. \m/
    Flera barn pa östermalm?
  • siamusen
    Lady Dahmer skrev 2010-03-11 23:01:06 följande:
    huh?
    Flera barn pa östermalm som hette Fidelie, Engla etc?
  • siamusen
    Lady Dahmer skrev 2010-03-11 23:20:00 följande:
    om man vill låtsas vara finare än man är, borde det inte då vara mer logiskt att döpa sina barn till Carl eller Sofia??
    Det gör de ju ocksa i hopp om att hoppa upp ett steg pa klasstegen.

Sjâlv âr jag ju fran Lidingö och alla de jag kânner fran Lidingö som nu har barn har barn som heter inte de vanliga klassiska namnen utan lite allt möjligt faktiskt. Pa rak arm kan jag nämna Noel, Neo, Felix, Otto, Mathilda, Lisa, Amanda. En blandning av "klasserna" i de namnen alltsa.

Sen an det nog stâmma att en viss slags namn âr vanligare inom vissa samhâllsklasser men det sâger i sig själv inget om individen.
  • siamusen
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-03-11 23:29:57 följande:
    men inga Robin ;)
    Finns säkert en Robin om du rotar omkring lânge nog Tror vi hade en Robin i skolan när jag var liten och gick pa gymnasiet.
  • siamusen
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-03-11 23:29:57 följande:
    men inga Robin ;)
    Charles är för övrigt ett riktigt snobbnamn i Frankrike.
  • siamusen

Mina barn enligt google image. Vad tror vi om det?
  • siamusen
    Sencha skrev 2010-03-11 23:53:50 följande:
    Gulliga Jag tror mellanbarnt kommer att ha mycket större krav på sig, mer att leva upp till.
    Kungabilden? Det är yngsta barnet. La de lite huller om buller bara.

Vet inte om namnet fôr nagra krav med sig. Av namnen vi gett barnen âr hans det "vanligaste " fôr deras generation sa jag hoppas att det ska funka.
  • siamusen
    Leijne skrev 2010-03-11 23:55:27 följande:
    Tycker det ser ut som en skön barnaskara du har ;). En lustikurre, en något mer allvarlig och klok. Och sist ett riktigt energiknippe. Kan det stämma tro. Om inte, har du nog valt fel namn ;). (hoppas du ser ironin i inlägget)
    Det stämmer nog rätt bra iofs. Förutom att ingen är speciellt allvarlig. Gaston passar dock utmârkt i sitt namn. Hans påhittighet âr nagot påfrestande ibland
  • siamusen
    Sencha skrev 2010-03-11 23:56:25 följande:
    Det verkar vara en trend, om man ser till dina och siamusens barn
    Ja, mitt mellanbarn är faktiskt den som är mest "problematisk" IRL. Sa bilderna kanske stâmmer ändå
  • siamusen
    Sencha skrev 2010-03-11 23:57:10 följande:
    Ah, sorry Nej, jag menade BARA utifrån bilderna. Inget annat
    Nej, jag vet. Jag spånade bara vidare.

Annars har jag faktist avstått från namn som kânnts FÖR tunga. Just nu kan jag inte komma pa nagot men en del namn kânns som om de fôremd sig krav.
  • siamusen
    siamusen skrev 2010-03-12 00:02:38 följande:
    Nej, jag vet. Jag spånade bara vidare. Annars har jag faktist avstått från namn som kânnts FÖR tunga. Just nu kan jag inte komma pa nagot men en del namn kânns som om de fôremd sig krav.
    För med sig.
  • siamusen
    Leijne skrev 2010-03-12 00:03:32 följande:
    Gaston, Det har jag nog inte hört någon heta :). Nu har jag läst franska, så jag kanske inte uttalar det rätt. Får man fråga vad dina andra barn heter? Jag har en snart färdigbakt bulle i ugnen. Jag snappar upp allt jag kan!
    Gaston uttalar jag pa svenska Gasstonn och hans  far pa franska Gasto (diftong o).

Kungabilden är Clovis (Klåvis enligt mig, Klåviss enligt maken)

Seriedjuret är Rufus.
  • siamusen
    Leijne skrev 2010-03-12 00:14:54 följande:
    Och jag antar att ni valt namnen för att ni tycker de är fina, och inte för att de är ovanliga. Hur ovanliga de nu är vet jag inte. Men jag hör de sällan :). Därmed tycker jag inte illa om dom :)
    Nej, de är nog inte sa vanliga i Sverige. Vi bor i Frankrike dock. Inte vanliga hâr heller iofs. Gaston är vanligt iofs men inte hos små  barn utan hos gamla gubbar. Tror dock det kommer komma tillbaka.
  • siamusen
    TigerLily skrev 2010-03-12 00:12:12 följande:
    åh vilka vackra namn!!
    Tack
Svar på tråden Varför får barn konstiga namn?