Inlägg från: FrökenKanSjälv |Visa alla inlägg
  • FrökenKanSjälv

Varför får barn konstiga namn?

Vissa kategorier människor tycker att det är coolt med konstiga namn på barnen. Det säger mer om föräldrarna än om barnet...

• FrökenKanSjälv
    dotty skrev 2010-03-10 14:42:25 följande:
    samtidigt är ju allt kontextknutet. att döpa sin unge till tindra,engla, ninja, novali eller liknande kan väl knappast ses som "konstigt" längre? och alla har vi olika bakgrunder, måste man utgå ifrån att alla tänker "svenskt"? det som låter uppmärksamhetssökande och krystat för en person är kanske extremt vanligt för en annan.sen förstår jag heller inte problemet med att välja ett speciellt och annorlunda namn till sin unge. det är väl inte så konstigt att man ser sin unge som unik och väljer att ge den ett namn man ser som unikt och speciellt.
    Självklart är det kontextknutet. Olika namn-kulturer hör till olika socialgrupper och till olika geografiska bakgrund. Det roliga i det hela är att folk inte själva inser hur deras namnval avslöjar deras bakgrund.
  • FrökenKanSjälv
    dotty skrev 2010-03-10 14:53:18 följande:
    ja det kan jag skriva under på. men jag tycker nog att det gäller i princip allt. det är få som verkar inse att de är produkter av sin miljö när det gäller något öht, de flesta kämpar hårt i sin tro på individens fria val.av samma anledning är det ju intressant med de som är mot "ovanliga" namn också. även de personerna är ju garanterat styrda i sina val av namn, även om ungen är döpt till ida eller fredrik.
    Japp, det var riktigt roligt att läsa listan på namn i kompisens föräldragrupp. Det var några år sedan och på Lidingö. Alla barn hette sånt som Ludvig, Sophie, Gustaf, Caroline, osv. Jag tror inte att det fanns något namn som inte var knutet till gamla kungligheter.
  • FrökenKanSjälv
    LyckligtSlut skrev 2010-03-10 14:53:59 följande:
    Hur kan man tycka att Liv är ett konstigt namn? Zelda fattar jag att man tycker är lite konstigt pga tv-spelet, men det är ju också ett klassiskt namn (dock inte i Sverige direkt). Men att heta Liv är ju som att heta Maria, ungefär.Jag blir irriterad när folk döper sina namn till stripp-namn, typ Cherry, Candy, Trixie osv. Inte heller svensk sed tack och lov Eller sådant som inte låter allvarligt alls, som när någon pratade om Tingeling.
    Nu ska vi inte vara negativa. Tingeling kanske blir stadsminister om 30 år. Eller kanske inte...
  • FrökenKanSjälv
    Kusin Knase skrev 2010-03-10 22:05:25 följande:
    Min chef sa något tänkvärt idag apropå det här med namnval:Det finns tre tillfällen då ett namn måste passa:* XX, kom in och ät!* Åååhh, XX, jag älskar dig...* Den vi har valt ut för detta jobb är XX.Enkelt va?
    Väldigt klokt!

På den tredje punkten så kommer en del att få problem pga att föräldrarna valde namn utifrån sin socialgrupp och sedan har barnet gjort en klassresa under uppväxten/studietiden (åt ena eller andra hållet).
  • FrökenKanSjälv
    nurken skrev 2010-04-11 17:40:46 följande:
    "Ny" heter Fanny. Ja Catti har fler än 1 barn. Ovannämnda Har Tove som tilltalls namn.
    Och om hon är döpt till Fanny så är det ju inte så konstigt att det blev människa av henne också...
  • FrökenKanSjälv
    TyskMamma skrev 2010-08-15 13:30:18 följande:
    jag känner en som heter Candrah. Hon är född nittonhundraåttiofem och har hetat så hela sitt liv, långt innan den här korkade "WT vs unika-namn-diskussionen" tog fart. Hon fick aldrig höra någonting att hon skulle vara "sämre" p.g.a. sin stavning när hon var liten. Det får hon däremot idag som vuxen, att folk fnyser något om "modestavning" 
    Konstigt att man kunde heta så på åttiotalet, men inte idag? Obestämd
    Det som du kallar "den här korkade WT vs unika namn diskussionen" är gammal. På 60- och 70-talet var det många pojkar som döptes till namn som Tommy, Jimmy, Ronny, osv. Dessa namn stämplades som y-namn och förknippades med stökiga barn från arbetarklassen. Fråga vilken lärare som helst.

Redan från början var det namn som plockades från amerikanska musiker/filmstjärnor samt annorlunda stavningar som pekades ut att tillhöra arbetarklassen. Och det är ju inte konstigare än att vissa namn förknippas med överklass. Din kompis var naturligtvis inte sämre än andra pga sin stavning, men sannolikheten är extremt hög att hon kommer från ett arbetarklasshem. Vilket omgivningen förmodligen visste men inte såg någon anledning till att påpeka för henne.
Svar på tråden Varför får barn konstiga namn?