Inlägg från: Krycke |Visa alla inlägg
  • Krycke

Varför får barn konstiga namn?

Kolla i SCB Befolkning Namnstatistik. Där finns MYCKET statistik, fakta etc när det gäller namn:
    www.scb.se/Pages/Product____30895.aspx

Där är t ex Tilltalsnamn på nyfödda namngivna 2009
    www.scb.se/Pages/PressRelease____285780.aspx

Lite att  bläddra i:
    www.scb.se/Pages/ProductTables____30905.aspx

Finns även Namnsökning. Hur många heter ...?
    www.scb.se/Pages/NameSearch____259432.aspx

Där kan vara kul att sitta och hitta på roliga namn och se om det finns någon som heter så. Kan vara jättekul men även hemskt. En visade mig att det faktist finns en kvinna/tjej som har det värsta kvinnonamn man kan ha, det är även tillståndsnamn! Detta är INTE roligt! Även fem personer som har det som efternamn.

Syrran sa att har här om dagen hände en kul sak på jobbet. Där ringde en till henne som presenterade sig med namnen Banan. Lyckades faktiskt med att inte börja skratta! Kollade i SCB och det namnen finns. Se här:

Efternamn
    - Det finns 1 personer som har efternamnet Banan.

Förnamn
    - Det finns 6 kvinnor som har förnamnet Banan. Av dessa har 6 namnet Banan som tilltalsnamn.
    - Det finns 1 man som har förnamnet Banan. Av dessa har 1 namnet Banan som tilltalsnamn.
  • Krycke

Ja, iblan är det konstigt. Vissa namn kan väl inte vara godkända här, utan det är personer som flyttar som har dom. Har ni sett på scb där finns "Namnstatistik", dom namn som finns:
    www.scb.se/Pages/NameSearch____259432.aspx

Där kan man sitta skriva in ord och roa sig. Här är några som vi hittade en fredagskväll:

- Det finns ingen person som har efternamnet Supa.
    - 4 kvinnor som har förnamnet Supa. Av dessa har 4 namnet Supa som tilltalsnamn.
    - Det finns ingen man som har namnet Supa som förnamn.

- Det finns 2 personer som har efternamnet Mens.
    - Det finns ingen kvinna som har namnet Mens som förnamn.
    - Det finns 1 man som har förnamnet Mens. Av dessa har 1 namnet Mens som tilltalsnamn.

Det finns en kvinna som har det, enligt min åsigt, värsta tilltalsnamn man kan ha om man är kvinna. Behöver nog inte skriva vad jag menar... Hoppas, hoppas att hon inte är en i tonårinen. Är även 5 personer som har det som efternamn.

Svar på tråden Varför får barn konstiga namn?