Inlägg från: TyskMamma |Visa alla inlägg
  • TyskMamma

Varför får barn konstiga namn?

Men Fina är väl ändå inget unikt eller ovanligt namn, om vi nu ska vara så noga? Jag har hört talas om många som heter just Fina, och det är inte i samma klass som att döpa sitt barn till Änglalik. Fina är ett namn, precis som Engla och inte det minsta påhittat.
    Jag väntar spänt på att de första små Neytari(stavining, Avatar någon?!) döttrarna ska dyka upp i barnvagnarna=) {#lang_emotions_wink}

• TyskMamma

och pripps hette en berömd sångare

• TyskMamma

jag känner en som heter Candrah. Hon är född nittonhundraåttiofem och har hetat så hela sitt liv, långt innan den här korkade "WT vs unika-namn-diskussionen" tog fart. Hon fick aldrig höra någonting att hon skulle vara "sämre" p.g.a. sin stavning när hon var liten. Det får hon däremot idag som vuxen, att folk fnyser något om "modestavning" 
    Konstigt att man kunde heta så på åttiotalet, men inte idag? Obestämd

• TyskMamma
    Emeli skrev 2010-08-15 14:34:07 följande:
    Uttalar hon det 'Kandra'? Lite ovanligt, men inte fult.
    Nej, det uttalas som Sandra.
    Visserligen en ovanlig stavning, det måste man ju medge men under de åren som hon var liten, var det ingen som sa något om "hennes mamma är säkert ung, rökande,arbetslös"...o.s.v....som det låter om många kärringar och gubbar idag =)
  • TyskMamma
    Lady Dahmer skrev 2010-08-15 16:04:05 följande:
    HON uttalar det som sandra, men enligt reglerna så är det Kandra.
    ... och hennes föräldrar och darav alla andra i hennes närhet också. Fast det kanske stämmer med Kandra så har aldrig någon tänkt på detta för än den här namndebatten drog igång. Konstigt när man tänker efter =)
  • TyskMamma
    Add3 skrev 2010-08-18 01:28:38 följande:
    Hennes föräldrar kanske var de som startade WT-trenden i Sverige.
    ha ha! ja vem vet?= )
  • TyskMamma
    The Morticia skrev 2010-10-27 22:10:09 följande:
    Jag ogillar verkligen "special-namn", men även vanliga namn med lågstatus-stämpel och knepiga stavningar. Jag försöker verkligen att inte vara fördomsfull men det är fan svårt när en unge heter Tindra, Ängla, Chevin, Lhiam, Glittra och massa sådan skit. Jag tänker genast: Jaha, päronen är låginkomsttagare och handlar på Ullared. ...

Jag är hemsk, jag vet...
    om du ändå inser hur skrämmande fördomsfull du är, varför inte försöka jobba på det? Om du vet att det beror på din egen okunskap, så borde man ju kunna göra något åt det? Människan är faktiskt ett anpassningsbart däggdjur.
    Gör som jag, fast tvärtom.
Svar på tråden Varför får barn konstiga namn?