Inlägg från: artax |Visa alla inlägg
  • artax

Varför får barn konstiga namn?

Licens To Kiss skrev 2010-03-10 14:32:03 följande:
    Liv, Leva är fult.
    Agree!
  • artax
    Veladis skrev 2010-03-10 14:26:45 följande:
    Jag menar att det inte är namn som någon "kommit på" för att vara udda, utan att det är namn med hundraåriga anor med en djupare betydelse än den man sr vid första anblicken.Sen kan man naturligtvis gilla eller ogilla dem av olika anledningar.
    Ja alltså jag tycker inte illa om dem för att det skulle vara nya el gamla namn utan för att det är Ängel och Liv jag tycker inte det lämpar sig!
  • artax
    Dixie skrev 2010-03-10 14:24:17 följande:
    Kan ju tänka mig att många av de föräldrarna tröttnat på att själva vara en "i mängden" och när det i varje klass på 80-talet fanns minst tre Anna, två Maria och fem Johan...... men det gäller ju att hitta balansen mellan att ge sina barn ett ovanligt namn och att ge dem ett konstigt namn........ man får ju tänka sig att de ska även ha detta namn när de växer upp!
    På gymnasiet var det 3 Ida, 3 Emma och 2 el 3 Hanna.. inte störde jag mig på att ha två med samma namn i klassen eller att det fas två "bästis-par" med samma namn.. haha... :)
  • artax
    Nuttans Mamma skrev 2010-03-10 14:42:38 följande:
    Förstår det var från 3kronor =D haha...Är du Zeldafantast med? Haha..Nyoto är väl fint eller Nakamura.. ;) Kanske döper ungarna till Bella o Edward =)
    Hahaha!! ja men varför inte? Men jag är lite off och vill ju att det ska vara bella&jacob för jag tycker jacob är så grymt snygg!! (kanske för att han är svinlik min gubbe!;) )

Jag gillar Zelda, men jag gillade ju donkeykong oxå, vad kan man göra med det tror du? ;)

Nakamura, hahaha! Nej tack! jag avskyr heroes! men jag gillar gituarhero, kanske bara helt enkelt ta och döpa barnet till följande:
    Zelda Playstation Åttabitars, men sen måste vi stava lite finurligt (läs kryptiskt) oxå.. hmm..

Zeheldah Playhztachion OttaBitharz

Vad tror du om det?
  • artax
    Sencha skrev 2010-03-10 14:38:22 följande:
    Jag kan tipsa dig om länkarna jag gav i inlägg 32, där det står om betydelse och ursprung till namnen. Inte fullt så enkelt som man tror. (Det betyder inte att jag inte kan förstå att det kan vara besvärande.)
    brukar kolla endel där, men tack för tipset.. ;)
  • artax
    dotty skrev 2010-03-10 14:42:25 följande:
    samtidigt är ju allt kontextknutet. att döpa sin unge till tindra,engla, ninja, novali eller liknande kan väl knappast ses som "konstigt" längre? och alla har vi olika bakgrunder, måste man utgå ifrån att alla tänker "svenskt"? det som låter uppmärksamhetssökande och krystat för en person är kanske extremt vanligt för en annan.sen förstår jag heller inte problemet med att välja ett speciellt och annorlunda namn till sin unge. det är väl inte så konstigt att man ser sin unge som unik och väljer att ge den ett namn man ser som unikt och speciellt.
    Alltså jag bryr mig inte om ifall någon heter Mohammed eller Albin liksom det bryr mig inte om alls, just for the record.

Men jag tror inte att föräldrar som döre sitt barn till Månstjärnehjärta tycker att barnet mer speciellt än föräldrar som döper sitt barn till Alexander.. ;)
  • artax
    dotty skrev 2010-03-10 14:55:13 följande:
    nu hängde jag inte riktigt med i resonemanget. menar du att du inte tror att namnval har något med huruvida föräldrarna tycker att ungen är speciell eller inte?
    jag tror inte att dom som väljer "udda"namn till sina barn tycker att dom är mer speciella än vad någon som väljer ett "vanligt"namn till sitt barn tycker att deras är.

Alltså, om jag döper mitt barn Till Maria (vanligaste kvinnonamnet i Sverige) tycker jag ju inte att mitt barn är mer speciellt än dig som kanske döper ditt barn till tex Tindra..
  • artax
    FrökenKanSjälv skrev 2010-03-10 14:58:54 följande:
    Nu ska vi inte vara negativa. Tingeling kanske blir stadsminister om 30 år. Eller kanske inte...
    hahaha! Gud va konstigt det skulle kännas för mig som inte gillar sådanna namn (på människor djur går bra!) Tingeling, jag skulle inte låta bli att rösta på henne om hon var vettig men jag skulle hela tiden tänka på att det är ett löjligt namn!
  • artax
    Nuttans Mamma skrev 2010-03-10 15:14:26 följande:
    Haha.. låter som du å gubben är lika mkt spelfreak båda två =D Haha...Jacob ÄR jääääkligt snygg.. känner mig lite.. hm.. pervers.. han är ju "bara" 18 eller fyllde det ju relativt nyss med..
    jag gillar spel, men jag är grymt dålig på det! Tekken tycker jag är svin kul! Gärna online dock får jag storspö typ hela tiden! :( haha...

han är svinläcker! Jo, ja... 18 kanske är lite ungt alltså.. men som sagt han är grymt lik min sambo! fast min sambo är enligt mig snyggare och mkt mkt mkt biffigare Jacob har så taniga armar.. Men min sambo är iofs bara 21 (22 i november) och jag blir snart 25 så i like the lammkött! ;)
  • artax

Mitt barn ska heta:
    Månglimma Silverstjärna Blåklint Frostvind=efternamn

• artax

Idag berättade jag för min sambo att endel döper sina barn till Ninja, först trodde han att han hörde fel men när jag sa det igen så var hans första respons "Men herregud, vad ska syskonet till Ninja heta då, Zomie eller?" HAHAHAHAHHA Så extremt roligt!!!! :D

Svar på tråden Varför får barn konstiga namn?