- 

Om 30 år finns det nog många chefer som heter Viggo, Saga, Maja, Loke och Hugo t ex. Och ingen tycker att det är ett dugg konstigt.Emisen skrev 2010-03-10 22:51:30 följande:Jag tycker så kallade konstiga unika namn kan vara fint... men jag tycker inte man ska namnge sitt barn men ett namn som passar ett husdjur... tex En hund... Dino, Figgo, Viggo... m.m nu vet jag att just Viggo är populärt men vilken nitton åring vill heta det? eller chefen på ett stort företag? Om 30 år finns det nog många chefer som heter Viggo, Saga, Maja, Loke och Hugo t ex. Och ingen tycker att det är ett dugg konstigt.Emisen skrev 2010-03-10 22:51:30 följande:Jag tycker så kallade konstiga unika namn kan vara fint... men jag tycker inte man ska namnge sitt barn men ett namn som passar ett husdjur... tex En hund... Dino, Figgo, Viggo... m.m nu vet jag att just Viggo är populärt men vilken nitton åring vill heta det? eller chefen på ett stort företag?
- 

Min farmor kunde inte förstå att barnen i min generation fick namn som Emilia, Josefine, Carolina, osv, när det begav sig på slutet av -70 talet. Det var ju bara gamla käringar som hette det. Och så var det ju, när hon var barn hette alla gamlingar sådana namn, medan hon och hennes kompisar hette "snygga" namn som Gunvor, Lennart, Helge, Birger och Siv. Typ. 
- 

Jag slog upp det i SCB:s namnlista och det finns 1 person i sverige som heter det.Lajkie skrev 2010-03-11 10:33:37 följande:Petter-Niklas? Känner du någon SERIÖST som heter det? Ninja då... det är väl inte särskilt konstigt. Det är ju samma som Vanja, Sanja eller vad som helst. Eller tror du dom menar en Ninjaturtlesgubbe? :) Jag slog upp det i SCB:s namnlista och det finns 1 person i sverige som heter det.Lajkie skrev 2010-03-11 10:33:37 följande:Petter-Niklas? Känner du någon SERIÖST som heter det? Ninja då... det är väl inte särskilt konstigt. Det är ju samma som Vanja, Sanja eller vad som helst. Eller tror du dom menar en Ninjaturtlesgubbe? :)
- 

Det finns ju många namn som betyder oliak saker på olika språk.vindil skrev 2010-03-11 12:08:27 följande::p Varför skulle det kunna vara ett finskt namn om det har en japansk betydelse? Det finns ju många namn som betyder oliak saker på olika språk.vindil skrev 2010-03-11 12:08:27 följande::p Varför skulle det kunna vara ett finskt namn om det har en japansk betydelse?
- 

Ang flera betydelser.... 
 Min dotter heter Vilya, som sagt. Det är ett namn från Sagan om Ringen. De tre alvringarna heter Vilya, Nenya och Narya. Vilya betyder på Quenya (ett av tolkiens språk) "luft, himmel" luften äri Tolkiens värld bl a poesins element. Ringen Vilya bärs vid tiden av berättelserna i Sagan om Ringen av Elrond.
 t ex.Vilya kan också ses som en stavningsvariant av det svenska ordet vilja, "en stark vilja"Vilja är också ett österopeiskt namn på ett skogsväsen liknande skogsrå, och det betyder säd på finska...
- 

*tummen upp*Trollet Ludenben skrev 2010-03-11 13:23:25 följande:Tycker att det låter svårt att välja namn om man som förälder ska lyssna på vad andra tycker. Har sammanställt allt det inte får vara från denna tråden och andra trådar. Namnet får inte: -vara för gammalt som tex Rafael -vara för nymoderna som tex Nova, Tindra osv -vara påhittade -vara tagna för film/litteratur -ha amerikansk klang -ligga på top 100 -får inte sluta på Y -får inte vara dubbel-namn -får absolut inte stavas på något annat vis än som det "ska " stavas -70 och 80-talsnamn som Anna, Johan, Linda, Fredrik är bannlysta -får absolut inte vara "unikt" får då tror föräldrarna att deras barn är speciellare än någon annans Shit alltså. Hade alla brytt sig om alla "regler" kring namngivning som folk har här, då hade vart enda unge fått gå namnlösa. Är det inte bra att alla har olika smak?? Även om man själv ogillar ett namn och man uttrycket att man tycker att det är fult, måste man lägga värderingar och racka ner på andra som valt det. Gör det dig som fördömer andras namn lyckligare? Mår du bättre av att sitta och säga att den förälder som vill ge sitt barn namnet liam är wt eller mår du bättre av att tala om för andra vilka konstiga namn de har till sina barn?? Att ett namn är fult, det kan man tycka likaväl som man kan tycka det är fint. Men att lägga värderingar om föräldrar och barn personligen är löjligt- *tummen upp*Trollet Ludenben skrev 2010-03-11 13:23:25 följande:Tycker att det låter svårt att välja namn om man som förälder ska lyssna på vad andra tycker. Har sammanställt allt det inte får vara från denna tråden och andra trådar. Namnet får inte: -vara för gammalt som tex Rafael -vara för nymoderna som tex Nova, Tindra osv -vara påhittade -vara tagna för film/litteratur -ha amerikansk klang -ligga på top 100 -får inte sluta på Y -får inte vara dubbel-namn -får absolut inte stavas på något annat vis än som det "ska " stavas -70 och 80-talsnamn som Anna, Johan, Linda, Fredrik är bannlysta -får absolut inte vara "unikt" får då tror föräldrarna att deras barn är speciellare än någon annans Shit alltså. Hade alla brytt sig om alla "regler" kring namngivning som folk har här, då hade vart enda unge fått gå namnlösa. Är det inte bra att alla har olika smak?? Även om man själv ogillar ett namn och man uttrycket att man tycker att det är fult, måste man lägga värderingar och racka ner på andra som valt det. Gör det dig som fördömer andras namn lyckligare? Mår du bättre av att sitta och säga att den förälder som vill ge sitt barn namnet liam är wt eller mår du bättre av att tala om för andra vilka konstiga namn de har till sina barn?? Att ett namn är fult, det kan man tycka likaväl som man kan tycka det är fint. Men att lägga värderingar om föräldrar och barn personligen är löjligt-

Du glömde att namnen inte får rimma på, associera till eller påminna om något som för vissa kan verk stötande.
- 

Fast just det namnet finns det ju ingen som har som tilltalsnamn, så det är ju taget direkt ur det blå...minafyra skrev 2010-03-11 13:31:44 följande:När jag såg rubriken tänkte jag skriva "för att alla inte är lika tråkiga som du" haha Men när jag såg villka namn det var du menade så undrar jag med vad de föräldrarna tänker med..och vem de tänker på :p Faktiskt direkt TASKIG att döpa sitt barn till tex Petter-Niklas!!!! Fast just det namnet finns det ju ingen som har som tilltalsnamn, så det är ju taget direkt ur det blå...minafyra skrev 2010-03-11 13:31:44 följande:När jag såg rubriken tänkte jag skriva "för att alla inte är lika tråkiga som du" haha Men när jag såg villka namn det var du menade så undrar jag med vad de föräldrarna tänker med..och vem de tänker på :p Faktiskt direkt TASKIG att döpa sitt barn till tex Petter-Niklas!!!!
- 

Hmm, jag undrar om jag har hittat NAMNEN! NamneN som går igenom hela Trollet Ludenbens lista. 
 Mina barn borde ha hetat OLA och PIA. Inte för gamla, inte för moderna, inte på topplistan, korta och lättstavade, osv.
- 

Åhnej...Sencha skrev 2010-03-11 13:40:43 följande:Ola-spola? Pia-stia? Åhnej...Sencha skrev 2010-03-11 13:40:43 följande:Ola-spola? Pia-stia?

Vi får köra på Ettan, tvåan, trean, osv. Finns ingen annan råd...
- 

lindamartina skrev 2010-03-11 21:34:18 följande:Fast går man på statistiken så är Malin ett ovanligt namn bland småbarn idag. Långt ifrån med på topp 100, bara ca 50 barn som fått detta namn förra året och trenden går defintivt nedåt. Namn som Lykke, Meja och Edith är betydligt vanligare. lindamartina skrev 2010-03-11 21:34:18 följande:Fast går man på statistiken så är Malin ett ovanligt namn bland småbarn idag. Långt ifrån med på topp 100, bara ca 50 barn som fått detta namn förra året och trenden går defintivt nedåt. Namn som Lykke, Meja och Edith är betydligt vanligare.
- 

"Faktum är"? Du sitter alltså inne med de absoluta faktaunderstödda svaret?Movie Freak skrev 2010-03-12 11:51:14 följande:nej av alla riktiga namn som finns i så mång olika former så är det inget annat en att man måste vara udda o stå ut som gör att man väljer månstråle eller äpple eller ninja till sina barn. men det är mkt mkt enklare o det förstår jag att sitta o slänga ur sig ord som trångsynt en att inse att det faktiskt är så. det du inte ser är att jag lägger ingen värdering i att man vill vara udda men faktum är väljer man ett sådant namn TS säger så vill man vara udda, annorlunda, stå ut, märkas, synas osv "Faktum är"? Du sitter alltså inne med de absoluta faktaunderstödda svaret?Movie Freak skrev 2010-03-12 11:51:14 följande:nej av alla riktiga namn som finns i så mång olika former så är det inget annat en att man måste vara udda o stå ut som gör att man väljer månstråle eller äpple eller ninja till sina barn. men det är mkt mkt enklare o det förstår jag att sitta o slänga ur sig ord som trångsynt en att inse att det faktiskt är så. det du inte ser är att jag lägger ingen värdering i att man vill vara udda men faktum är väljer man ett sådant namn TS säger så vill man vara udda, annorlunda, stå ut, märkas, synas osv
- 

Jamen visst! Så för att undvika mobbning ska vi alla namnmge våra barn till Anna oh Johan (nejvänta, Johan rimmar ju på toan), Anna och Karl kanske. Sen klär vi dem i lagom moderna men inte utstickande kläder, ger dem varken glasögon eller tandställning (även om de skulle behövas), satsar på standardhobbies som fotboll och äter bara köttbullar till middag. Det är viktigt att inte sticka ut, för då kan man bli mobbad!minci81 skrev 2010-03-12 11:37:25 följande:Ja verkligen föräldrarna borde tänka på att namn valet kan påverka barnet i framtiden när det gäller mobbning och andra konstigheter. Jag tycker att lite mer ansvar ska föräldrarna ta inte bara tycka att det är skoj att barnet ska heta si och så. Jamen visst! Så för att undvika mobbning ska vi alla namnmge våra barn till Anna oh Johan (nejvänta, Johan rimmar ju på toan), Anna och Karl kanske. Sen klär vi dem i lagom moderna men inte utstickande kläder, ger dem varken glasögon eller tandställning (även om de skulle behövas), satsar på standardhobbies som fotboll och äter bara köttbullar till middag. Det är viktigt att inte sticka ut, för då kan man bli mobbad!minci81 skrev 2010-03-12 11:37:25 följande:Ja verkligen föräldrarna borde tänka på att namn valet kan påverka barnet i framtiden när det gäller mobbning och andra konstigheter. Jag tycker att lite mer ansvar ska föräldrarna ta inte bara tycka att det är skoj att barnet ska heta si och så.

Eller skiter man i att följa alla andras åsiktet och satsar istället främst på att ge sina barn en bra självkänsla och uppfostrar dem att inte se ner på andra, oavsett om de heter Erik, Ossian, Viktor eller Liam, har tandställning eller dansar balett.
- 

Vi hade inga planer på att välja ett udda namn för att sticka ut så mycket som möjligt. Vi kallade bebismagen för Vilja eftersom bebisen uppenbarligen hade ens stark vilja att komma till oss trots att vi inte planerade barn och jag åt p-piller. Sen kom sambon på att Vilya med y var ett namn från Sagan om Ringen. När bebisen sen kom ut fortsatte hon helt enkelt heta Vilya. 
- 

Jag är förskollärare, det betyder f ö att i princip alla namn är "upptagna". Jag känner liksom hela namntopplistan. Och oavsett om jag kommer att umgås med dessa barn efter att de lämnat min grupp eller ej, kommer jag ju alltid att ha förutfattade meningar om hur en Maja, Elias, Simon, Hugo eller Lucas "ska" se ut och beter sig...Michisen skrev 2010-03-12 12:11:05 följande:Och vi kallade sonen Dexter för att han kändes som en Dexter så fort som han kom ut. Dessutom passar det utmärkt till vårt efternamn. För övrigt så var Erik, Johan, Jakob, Rasmus, Melker, Joakim, Jimmy, Dennis, Emil och många fler vanligare namn redan "upptagna" inom närmaste släkten, så de namnen kändes inte aktuella. För att inte tala om att ingen av oss kände för att låta vårt barn dela namn med människor vi träffat som heter en viss sak och som vi inte gillar, vilket begränsar urvalet ytterligare. Jag är väldigt glad åt att det numera går att namnge sina barn till nästan vad som helst och att det inte är tre Linda, fyra Emma, fem stycken Anna, tre Jonas och så vidare i klassen. Känns roligare för barnet att vara lite mer ensam om sitt namn. På sonens förskola är det för övrigt inte ett enda barn som delar namn med någon annan på förskolan, vad jag har sett, rätt fantastiskt av sextio ungar, eller snarare deras föräldrar. Jag är förskollärare, det betyder f ö att i princip alla namn är "upptagna". Jag känner liksom hela namntopplistan. Och oavsett om jag kommer att umgås med dessa barn efter att de lämnat min grupp eller ej, kommer jag ju alltid att ha förutfattade meningar om hur en Maja, Elias, Simon, Hugo eller Lucas "ska" se ut och beter sig...Michisen skrev 2010-03-12 12:11:05 följande:Och vi kallade sonen Dexter för att han kändes som en Dexter så fort som han kom ut. Dessutom passar det utmärkt till vårt efternamn. För övrigt så var Erik, Johan, Jakob, Rasmus, Melker, Joakim, Jimmy, Dennis, Emil och många fler vanligare namn redan "upptagna" inom närmaste släkten, så de namnen kändes inte aktuella. För att inte tala om att ingen av oss kände för att låta vårt barn dela namn med människor vi träffat som heter en viss sak och som vi inte gillar, vilket begränsar urvalet ytterligare. Jag är väldigt glad åt att det numera går att namnge sina barn till nästan vad som helst och att det inte är tre Linda, fyra Emma, fem stycken Anna, tre Jonas och så vidare i klassen. Känns roligare för barnet att vara lite mer ensam om sitt namn. På sonens förskola är det för övrigt inte ett enda barn som delar namn med någon annan på förskolan, vad jag har sett, rätt fantastiskt av sextio ungar, eller snarare deras föräldrar.
 Jättesvårt med namn då...
- 

Fast det finns ju ingen som heter Petter-Niklas i sverige...Jojjo841212 skrev 2010-03-12 13:36:38 följande:hahahahah Petter-Niklas?? Allvarligt, det e faktiskt lite elakt att döpa sin son till det. Kan man inte hellre välja ett av de namnen i så fall? Petter ELLER Niklas... :) Kollade någon lista på namn och namn som jag blev lite förundrad över var: Jabba, Korvas, Jumbo... Liksom, Korvas?? Hahaha. Fast det finns ju ingen som heter Petter-Niklas i sverige...Jojjo841212 skrev 2010-03-12 13:36:38 följande:hahahahah Petter-Niklas?? Allvarligt, det e faktiskt lite elakt att döpa sin son till det. Kan man inte hellre välja ett av de namnen i så fall? Petter ELLER Niklas... :) Kollade någon lista på namn och namn som jag blev lite förundrad över var: Jabba, Korvas, Jumbo... Liksom, Korvas?? Hahaha.
- 

Det finns ingen som heter Korvas i varken för- elelr efternamn i sverige. Det finns en kvinna i Sverige som har Jabba som förnman, ålder och ursprung okänt. Jumbo finns det en man som har som tilltalsnamn. Ålder och ursprung okänt. 
 Källa: SCB
- 

Absolut...Jojjo841212 skrev 2010-03-12 13:41:48 följande:Nej, jag läste det i trådstarten ju. Det HADE vart elakt att döpa sitt barn till det. Då HADE jag tyckt att man fått välja ett av namnen... Absolut...Jojjo841212 skrev 2010-03-12 13:41:48 följande:Nej, jag läste det i trådstarten ju. Det HADE vart elakt att döpa sitt barn till det. Då HADE jag tyckt att man fått välja ett av namnen...

Jag tycker bara inte att man ska förfasa sig över folks namnförslag innan man vet om de verkligen gör slag i saken. Och inte ens då helle, förresten.
- 

Lite lustigt, namnet Vilya togs emot med öppna armar av hela släkten, särskilt den äldre generationen som mindes Zarah Leanders "hit" på typ 40-talet, "Vilja, åh, Vilja, du skogsjungfrun min, hör mig och och gör mig för evigt till din...". Bara svärmor hade lite svårt för det, tills hon såg en dokumentär om barnhemsbarn fårn något östeuropeiskt namn och det var ett tvillingpar som hette Vilja och Vitalia som tårtrypande söta... 
 Men Egil, som då har varit ett vedertaget namn sedan åtminstone 1000 år, det hade man svårare för...
- 

Jamen eller hur!Themis skrev 2010-03-13 09:39:55 följande:Veladis: Jag tycker Egil är coolt. Jamen eller hur!Themis skrev 2010-03-13 09:39:55 följande:Veladis: Jag tycker Egil är coolt.
 Lagom coolt, lagom mjukt namn att säga. Betyder typ "Han som är snabb med svärdet", "Svärdsman" eller "Vass/snabb klinga"