11 år, 145cm och 47kg?
Vi har en flicka hemma som börjat bli lite mullig. Hon ör 145cm lång och väger 47kg. Vad väger era barn som är lika långa?
Vi har en flicka hemma som börjat bli lite mullig. Hon ör 145cm lång och väger 47kg. Vad väger era barn som är lika långa?
34,8 väger min tjej. Hon är 145,2 cm lång.
Nästan alla tjejer är mulliga i den åldern, jag likaså, man får lite mer hull, kroppen förbereder sig på pubertetens alla påfrestningar och det faktum att man snart kommer att växa mycket på längden.
Jag rätades ut när jag började växa och blev jättesmal istället.
Och ett tips i förbifarten; tjejer i den åldern är MYCKET känsliga. Säg inte åt henne att hon börjar bli fet eller liknande, det kan vara förödande för självkänslan och bäddar för eventuella ätstörningar.
Min 13-åring var 146 cm och vägde 37 kg i somras. Nu är hon 153 cm och väger 38 kg. Som MissSummer skriver så drar de iväg på längden i den åldern, utan att vikten följer med.
Jag har dotterns kurva framför mig och en flicka som följer mitten-kurvan i längd och vikt är 146 cm och 38 kg vid 11 års ålder. 47 kg är mitt emellan 1 och 2 standardavvikelser, inget extremt på något sätt.
Hm jag själv är 25 år. 160 lång och väger 53kg
Hur är hennes benstomme? Har hon kraftig sådan?
Hon är ju överviktig, men det kan ju också rätta till sig när han växer. Jag vägde 35 kg till samma längd när jag var 12 år, men jag var ganska tunn.
Hon lider själv av det då hon blivit rund om magen. Vi har varit i kontakt med skolsköterskan nu och flickan har varit där idag för att kolla lite hur hon ligger på sin kurva. Vi har dock inte pratat med skolsköterskan efter detta. Hon ringer nog i morgon.
Angående att inte säga att hon är tjock osv. Det är inte lätt det där. Hon är medveten om det själv och vi känner att vi måste hjälpa henne att ta tag i detta då det påverkar henne negativt. Genom att inte prata om det och lotsas att hon inte är kraftig så kan man ju inte heller nå en förändring. Det är svårt för visst är vi rädda för att göra "problemet" värre.
Hon rör sig inte särskilt mycket men vi har börjat träna två gånger i veckan med henne. Hennes problem är itne att hon äter mycket godis och kakor och sånt utan att hon gilalr mat. Hon äter på tok för stora portioner och nu har det gått så långt att vi börjat begränsa hennes matintag vilket inte heller känns helt bra.
Hur ska man egentligen bemöta detta?
Dra ner på kolhydraterna om hon inte rör på sig mycket är mitt tips.