• Blondie86

Abort som alternativ till preventivmedel?

Ofta skrivs det om kvinnor som använder abort som preventivmedel, men jag tycker den diskussionen är så onyanserad. Hur många är det egentligen som passar in i någon av ytterligheterna ovan? Jag misstänker att de flesta kommer hamna i någon av de tre mittenkategorierna (vilket skulle innebära att de flesta av oss i någon mån kan tänka oss abort som alternativ till preventivmedel, fast i olika grad), men ni får gärna motbevisa mig.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-10 18:23
    Jag tänkte här i första hand på "normala situationer". Våldtäkt eller skador på fostret är ju inget någon går och räknar med ska hända, utan det som intresserar mig är hur man inom ramen för ett helt normalt sexliv resonerar kring skydd och abort.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Abort som alternativ till preventivmedel?
  • Blondie86

Hm, många som röstar men ingen som vill kommentera?

• Singelpappa77

Jag gjorde en presentation runt just det ämnet i "Etik och Livsfrågor" för några år sedan. Här är ett utdrag:

Hur många kvinnor gör abort flera gånger?
    Under år 2006 genomfördes 36 045 aborter i Sverige. Den största delen av dessa, 62.1%, genomfördes på kvinnor som inte genomgått abort tidigare. För 23.3% var det deras andra abort, medan 8.4% genomgick den för tredje gången. 4% av kvinnorna hade tidigare genomgått mellan fyra och sex aborter, medan endast 0.3% genomgått ännu fler.
         Något som är ganska intressant är att medan antalet totala aborter i Sverige varierat kraftigt de senaste tjugo åren har trenden för multiabortister legat tämligen konstant. De som genomgått två aborter varierar mellan 7000-8000, de som genomgått tre varierar mellan 2000-3000, och de som genomgått fyra är mellan 500 och 1000.

Den byggde på statistik från SCB som är/var fritt tillgänglig genom internet.

• ELMK

jag skulle aldrig kunna göra abort, men har heller aldrig behövts ställas inför det

Elias 090109, BF 100525
  • Blondie86

ELMK: inte för att vara sån ,men jag har hört många säga som du men som ändå hamnat i ett läge där de gjort abort.

• Sunkiissed

Abort hade jag gjort om jag blivit våldtagen, helt utan att tveka!
    Ett kanske om det var ett oseriöst förhållande, tex någon jag inte träffat mer än en månad. Men det beror helt också på vad jag känner för killen såklart.

Men detta är de två anledningarna jag kan komma på till varför just jag skulle välja abort. Har aldrig behövt göra det så det finns säkert fler tillfällen i mitt liv som skulle kunna ha fått mig till en abort.

Just nu har jag precis fått tvillingar, så nu skulle de nog bli abort. Men bara om de var före v12 ( det är min "gräns" )

• ELMK
    Blondie86 skrev 2010-03-10 17:48:16 följande:
    ELMK: inte för att vara sån ,men jag har hört många säga som du men som ändå hamnat i ett läge där de gjort abort.
    just därför la jag till att jag inte behövts ställas inför de ultimatumet, men då jag anser att abort ska vara till för sjukafoster/sjukamammor och våldtäktsoffer så har jag svårt att se att jag någonsin kommer göra en abort, men man vet aldrig kan ju vara att jag får ett skadat foster eller liknande.
    Elias 090109, BF 100525
  • Keywex

Jag skulle göra en abort när jag väntade min första. Jag hade bokat tid och allting, men jag ringde sjukhuset samma dag som jag hade tid för att avboka den. Visserligen var jag i v 18 när jag fick reda på att jag var gravid, men jag tror inte jag skulle kunna göra en abort oavsett grav.vecka.

• ChoopChoopSong

Jag röstade på nr 3.

Jag ser inte abort som ett preventivmedel, då skulle jag ju inte använda preventivmedel alls. Jag ser det som en nödlösning, men har tack och lov aldrig tvingats göra abort.

Kan tillägga att några av de grr då jag har "slarvat" i yngre år, har jag använt sk dagen efter piller. Men ser inte heller det som preventivmedel eller något som ska användas ofta, då det är ganska starkt för kroppen. Men bättre än abort.

• sofie3

För mig själv finns inte abort på världskartan men tycker samtidigt att det är bra att det finns för andra.. men ska inte "missbrukas" och användas som preventivmedel. Men jag lägger ingen vikt i hur andra gör.

• Kima89

Valde andra alternativet

Jag har gjort allt jag kunnat för att skydda mig men skulle det inte fungera så är abort en nödlösning

För att när jag var 16 så skyddade jag mig och var nogrann med skydd och hade inte killen det så hade jag alltid i väska/plånboken, alltså så fanns det alltid kondom lätt tillgånglig. (hade fast förhållande) Men så sprack kondomen en gång och den ända gången blev jag gravid, gick första året på gymnasiet och var inte redo för att bli mamma. Fast att jag övervägde och var nästan fast besluten att behålla barnet ialla fall. Blev jag sorgligt nog tvingad till abort. För när jag väl hade fått tänka igenom och verkligen smälta allt så ville jag inte göra en abort, men dum som jag var så lyssnade jag på allt som sas om att jag skulle bli en dålig mamma, och att jag inte skulle kunna ta hand om mitt barn. Så då gjorde jag en abort, en ofrivillig abort.. Men kan säga, aldrig mer. Never never never. Det gjorde ont i mitt hjärta i veckor efteråt.

Vet att det inte är en ursäkt att man blev tvingad. Men det är så det är. Och på den tiden vågade jag inte säga ifrån och tala om vad jag ville, jag va tyst och löd. (men de är en annan historia.)

¨~*BF 100511 Längtar så efter dej*~¨
  • Lillsnufflan

Jag svarade att abort aldrig har varit ett alternativ för mig. Fast det där med "oavsett omständigheter" är ju inte riktigt sant. Jag skulle kanske göra abort om jag blev våldtagen och jag skulle garanterat göra det om det förelåg fara för mitt liv eller om barnet var riktigt svårt sjukt.

Däremot var jag mycket säker på att jag ville behålla min son när jag blev gravid med honom. Trots att jag precis hade träffat hans pappa och blev gravid vid första samlaget och inte alls var säker på att han var mannen i mitt liv. (Det var han, vi är fortfarande gifta nästan 10 år senare). Jag åt p-piller men åt en penicillinkur samtidigt som tydligen slog ut dem.

• Boothwalker

Jag skulle aldrig göra abort. Men jag kan heller inte råka bli gravid. För mig som väldigt gärna vill ha barn är det rätt frustrerande att vissa gör sig av med nåt som jag måste "planera" för att få. Om det ens går då.

Men jag är inte egentligen emot abort. Men jag tycker det borde vara svårare, att man inte skulle få göra det så sent i graviditeten och att det är ansvarslöst att ha det som preventivmedel. Ok om de inte funkar men...

♪♫♪ Goretex mot regnet och fleece mot kall snö ♫♪♫
  • Milkina cerka
    Röstade på: Abort har aldrig varit ett alternativ för mig, oavsett omständigheter.

Har så svårt att bli gravid att jag kännt mig välsignad de ggr det hänt, trots att iaf den första inte var planerad. Det hade ju varit som att spotta min biomor i ansiktet.. - hon som var så strong att hon adopterade bort mig.. 
    Bär ditt barn som den sista droppen vatten.
  • Selfish Geene

Kunde inte rösta då det inte finns något bra alternativ för mig.

Jag ser inga moraliska problem med att använda abort istället för preventivmedel, möjligen samhällsekonomiska om antalet "onödiga" aborter per person skulle bli väldigt många.

• Manchester

Kan inte svara. Jag skulle inte kunna genomföra en abort bara för att jag slarvat med skydd eller för att skyddet inte fungerat. Däremot skulle jag kunna göra abort om fostret var svårt skadat eller om graviditeten allvarligt hotade min egen hälsa. Jag vet inte heller säkert om jag skulle klara att bära och föda ett barn som blivit till genom våldtäkt. Det är möjligt att det skulle kännas som ett alltför stort hot mot min psykiska hälsa.

Svar på tråden Abort som alternativ till preventivmedel?