• EL I

    Vi som har barn som är förstoppade

    Tänkte starta upp en tråd till oss som har barn som är förstoppade och har problem med sina magar.

    Kan vara skönt att få prata om problemen barnen har, mat som de bör/inte bör äta, toalett/blöjproblem, laxermedel etc.

    Jag hoppas det är någon som vill hänga på för det skulle betyda mycket för mig att få prata med de med samma problem.

    Har själv 2 söner och båda har problem med förstoppning. Det innebär skrik, gnäll, mycket laxermedel, problem med att sluta med blöja, kunna hålla sig för att gå på toa, rädsla för att bajsa, tänka på vad de får i sig för mat och inte får i sig för mat etc.

    Hänger ni på??

  • Svar på tråden Vi som har barn som är förstoppade
  • Bambusa
    Kravmärkt skrev 2014-01-22 17:34:49 följande:
    Ja, glömde skriva det. Hon får olja i maten. Det hon får är mat och gröt, gav först hemmagjord gröt men bytte ut mot köpt. Inget annat.

    okej, verkar hon tåla mjölk?  min tålde allt när ja ammade, men sen vart de krångel och hon stannade av i växten... röra sig är ju bra, om hon gillar hoppgunga eller gåstol.. krypa eller vad som faller henne i smaken, de märkte vi när lilly var som värst i magen, en långresa då gjorde att magen stannade av, för hon satt så mkt i bilstolen..
  • pamilya
    Kravmärkt skrev 2014-01-22 15:35:34 följande:
    Hej! Nu var det väldigt länge sen jag skrev här. Sonen som nu är 4,5 år bajsar bra utan Movicol (halleluja). Visst kan det gå två dagar mellan gångerna men han bajsar och gör det på toaletten (och inte i blöja som han gjorde fram tills han var 4 år)!

    Nu har vi dock ett till barn som verkar ha problem. Har inte varit till doktorn ännu men ska ringa imorgon. Lillan är snart 9 månader och ända sen smakisarna (5-6 månader) så har hon haft problem med bajseriet. Ger Lactulos, ammar mellan måltiderna, häller i henne vatten, ger Katrinplommonpuré och päron till efterrätt - utan resultat.

    Någon av er som fått Movicol ordinerat till en sån här liten?



    Vår son var ca 5 månader när han fick movicol utskrivet.

    Tråkigt med en till med förstoppningsproblematik. Hoppas att det bara är en övergående fas!
  • Annaïck

    Forlax Junior heter det visst. Ett pulver som blandas i vätska. Vi blandade det i ersättning och gav. Kan användas fran 6 manaders alder.

  • Kravmärkt

    Vi var hos läkaren nu i förrgår och fick Movicol utskrivet. Hon fick sin första dos samma dag (1/2 påse) och samma igår. Har fått dagens dos också men ännu har inget hänt. Gav henne dock Resulax i förrgår så det kan ju vara förklaringen. Hoppas nåt händer idag, annars måste jag höja dosen.

    Tack för tipset om rörelse, hon är ju inte så mobil ännu och gåstol har vi ingen men en hoppgunga ligger nog nånstans sen storebrors bebistid!

  • Bambusa
    Kravmärkt skrev 2014-01-31 11:07:51 följande:
    Vi var hos läkaren nu i förrgår och fick Movicol utskrivet. Hon fick sin första dos samma dag (1/2 påse) och samma igår. Har fått dagens dos också men ännu har inget hänt. Gav henne dock Resulax i förrgår så det kan ju vara förklaringen. Hoppas nåt händer idag, annars måste jag höja dosen.

    Tack för tipset om rörelse, hon är ju inte så mobil ännu och gåstol har vi ingen men en hoppgunga ligger nog nånstans sen storebrors bebistid!

    okej, va bra att ni fått medicin.. jag skulle ge resulax idag igen om de inte kommer nå av sig själv..   ja, jag gillar inte gåstolar då man bara gör illa sig på dom, och dom kör in i allt.. men hoppgunga är kanon.. min dotter började hoppa runt 4mån...  men magmassage och knäböj ska vara bra med...  och varma bad (dock inte för varmt eftersom de är ett litet barn, men ofta har man lite för kallt istället.. )
  • pamilya
    Kravmärkt skrev 2014-01-31 11:07:51 följande:
    Vi var hos läkaren nu i förrgår och fick Movicol utskrivet. Hon fick sin första dos samma dag (1/2 påse) och samma igår. Har fått dagens dos också men ännu har inget hänt. Gav henne dock Resulax i förrgår så det kan ju vara förklaringen. Hoppas nåt händer idag, annars måste jag höja dosen.

    Tack för tipset om rörelse, hon är ju inte så mobil ännu och gåstol har vi ingen men en hoppgunga ligger nog nånstans sen storebrors bebistid!



    Va bra. Hoppas att det löser sig snart. Tar ju några dagar innan det funkar. Jag skulle ge en resulax idag med bara för att undvika stopp. Ibland måste man jobba från båda ändarna ;)

    Var inte rädd att höja dosen. Sonen var uppe i 4 påsar innan han var 1 år. Däremot kan ändringar ibland behöva göras och ibland räckee det med kryddmått extra.

    Lycka till!
  • Kravmärkt

    Ok ja det har inte kommit nåt bajs idag alls så jag får väl ge en Resulax när hon vaknar sen. Så det inte hinner packa på ordentligt igen. Har ökat dosen idag med 1/4 påse. Dr sa att jag skulle öka med hälften av vad som är kvar av påsen (jag ger ju 1/2 påse först och nu har hon även fått hälften av det som återstår) så vi får se om det ger bättre resultat.

  • Bambusa
    Kravmärkt skrev 2014-01-31 20:19:26 följande:
    Ok ja det har inte kommit nåt bajs idag alls så jag får väl ge en Resulax när hon vaknar sen. Så det inte hinner packa på ordentligt igen. Har ökat dosen idag med 1/4 påse. Dr sa att jag skulle öka med hälften av vad som är kvar av påsen (jag ger ju 1/2 påse först och nu har hon även fått hälften av det som återstår) så vi får se om det ger bättre resultat.

    ja, gör de innan de blir för mkt i tarmen..  gör ondare ju mer de packats (är gravid så ja vet själv hur ont de kan göra..) 
  • Kravmärkt
    Bambusa skrev 2014-02-01 01:10:12 följande:

    ja, gör de innan de blir för mkt i tarmen..  gör ondare ju mer de packats (är gravid så ja vet själv hur ont de kan göra..) 
    Hon vaknade så klart inget mer den dagen och idag har vi inte hunnit ge. På väg till en släkting och det tar några h med bil så när vi är framme ska jag ge tänkte jag. Stackars barn. Idag fick hon i alla fall 3/4 påse med frukostgröten, får se om det händer något mer.
  • Kravmärkt

    Nu har hon bajsat säkert ett halvt kilo efter att ha fått Resulax. Fattar inte varför hon inte kan få ut det själv, det var ju uppenbarligen packat däri. Förra gången hon fick Resulax så hade vi inte börjat med Movicolet och då skrek hon ju och var jätteledsen och jag fick hjälpa till att få ut bajset med tempen. Det behövdes inte nu tack och lov.

    Vad tycker ni, ska jag fortsätta ge Resulax varannan dag?

  • Bambusa
    Kravmärkt skrev 2014-02-01 13:29:59 följande:
    Nu har hon bajsat säkert ett halvt kilo efter att ha fått Resulax. Fattar inte varför hon inte kan få ut det själv, det var ju uppenbarligen packat däri. Förra gången hon fick Resulax så hade vi inte börjat med Movicolet och då skrek hon ju och var jätteledsen och jag fick hjälpa till att få ut bajset med tempen. Det behövdes inte nu tack och lov.

    Vad tycker ni, ska jag fortsätta ge Resulax varannan dag?

    va skönt att de kom ut, så var min dotter i början med, som om tarmen inte visste hur den skulle jobba, och de tog ett tag innan de funkade som de skulle.. varannan dag är bra, så de inte hinner bli så illa..  fick hjälpa min dotter med tempen i den åldern ja me, men hon fick ju lactulos då, å ja har provat den, å fick skitont i magen.. så tror movicol är snällare...
  • nillojs

    Hejsan allihop!!!

    Längesen jag var här. Råkade snubbla över tråden i en google-sökning ;) har dock försökt att leta upp den tidigare!

    Såååå ni som kan!

    Såhär är det: min pojke är nu 3 år (det var när han var spädbarn jag hittade denna tråden först! ). Han var förstoppad under första levnadsåret. Komjölksproteinallergi.

    Nu har jag en 2 veckors tös! Men precis samma problem som storebror haft. Vi har fått mjölkfri ersättning. Men först en vasslebaserad. Vilket inte gjorde saken bättre. Har nu en annan. Men kroppen har inte hunnit tömmas. Nu har jag gett resulax mån, tis, ons...har även haft laktulos i ersättningen tis och ons. 5 ml.

    Hur många dagar i rad kan jag hjälpa till med resulax?

    Hon behöver ju bajsa minst en gång om dagen! Och hon får ont så att hon kiknar när hon skriker...

  • Bambusa

    Måste bebisar som inte ammas bajsa varje dag? Jag har bara ammat så de vet js inget om..

    Min dotter är 5,1/2år och de märktes inget hennes försts 4 mån när hon helammades, gav henne doch en skvätt tilläg en gång -då skrek hon länge... men så fort vi börja med smskissr blev de stopp.. hon tål inte soja heller och fich nyligen diagnod om gluten som hon troligen haft ett tag... har sovit riktigt dåligt i1,1/2år och mår inte helt bra... men går väl över snart hoppas ja... har fått bebis som är 3,1/2mån som helammas och än verkar tåla allt ja äter.. ska vänta längre med smakisar mef hsn..å amma längre..


    nillojs skrev 2014-07-31 10:54:25 följande:

    Hejsan allihop!!!

    Längesen jag var här. Råkade snubbla över tråden i en google-sökning ;) har dock försökt att leta upp den tidigare!

    Såååå ni som kan!

    Såhär är det: min pojke är nu 3 år (det var när han var spädbarn jag hittade denna tråden först! ). Han var förstoppad under första levnadsåret. Komjölksproteinallergi.

    Nu har jag en 2 veckors tös! Men precis samma problem som storebror haft. Vi har fått mjölkfri ersättning. Men först en vasslebaserad. Vilket inte gjorde saken bättre. Har nu en annan. Men kroppen har inte hunnit tömmas. Nu har jag gett resulax mån, tis, ons...har även haft laktulos i ersättningen tis och ons. 5 ml.

    Hur många dagar i rad kan jag hjälpa till med resulax?

    Hon behöver ju bajsa minst en gång om dagen! Och hon får ont så att hon kiknar när hon skriker...


  • liol1973

    Hej, har läst lite av eran tråd av nyfikenhet då jag själv har en dotter med mjölkproteinallergi (och soja och baljväxter som korsallergi) som bl.a. hade förstoppning som en av symptomen.

    Det jag reagerade på när jag läste var att många hade "testat för allergier men de visade ingenting". För just mjölkproteinallergi finns det dock inget säkert test att ta, utan där ska diagnosen alltid ställas via uteslutning och provokation. Om man inte provat mjölkfritt har man därför inte uteslutit att det rör sig om mjölkproteinallergi. Nu kan man givetvis ha förstoppnings problematik utan att det är mjölkproteinallergi, men då många vc-läkare inte har koll på det här med testerna ville jag ändå förtydliga det. :)

    Lite mer info gällande mjölkfritt som kan vara bra att känna till för er som kör/vill köra mjölkfritt:

    Rekommendationen för uteslutning är minst 4 veckor, men då förstoppning är ett "sent" symptom kan det krävas 8-12 veckor innan tarmen normaliserats så pass att man kan börja dra ner på laxerande. Blir symptomen bra på mjölkfritt är man alltså allergisk oavsett vad eventuellt prov har visat.

    Många mjölkprotein allergiker reagerar även på proteinet i soja och övriga baljväxter (ärtor, linser, bönor). När man provar uteslutning ska man därför även ta bort dem. Man kan sen prova lite försiktigt med baljväxter om/när man är symtomfri och se om dem trots allt funkar.

    Soja och baljväxter göms även under andra namn. Så har man barn som nästan blivit bra på mjölk-/soja-/baljväxtfritt kan man titta på dem också. Dem vanligaste här är:
    xantangummi - innehåller i regel soja protein (oatleys produkter undantagna).
    Fruktkärnmjöl och guarkärnmjöl - framställs från en baljväxt (reagerar man på baljväxter reagerar man alltså troligen på dem här också).

    Jag hoppas att ingen tog illa upp av mitt långa inhopp här! Vill bara dela med mig av det jag känner till i förhoppning om att det kanske kan hjälpa ngt av barnen i alla fall. :)

  • krokofant35

    Svarar i gammal tråd, kanske finns en ny tråd, jag hittar den inte så säg gärna till om det finns en nySkrattande

    Jag håller på att läsa igenom hela tråden. Jag har ett barn som är 11år som har haft problem med sin mage länge. Hans problem är feber och diarre. Jag har haft kontakt med barnkliniken i två år och de har tagits många prover. På inrådan av dietist så har han ätit specialkost där vi uteslutit gluten, laktos, lök, vitlök och sojaprodukter, han åt det i tio månader och det blev inte bättre. Nu i höstas gjordes en slätröntgen där det visades att han var väldigt förstoppad, hade fekalom (heter det så?) i magen. Har troligen vart förstoppad väldigt länge och symptomen som min son visar är tydligen typiska vid förstoppning, feber och diarre. Han är även väldigt trött och blek, åker på många förkylningar varje år och han har ingen ork att leka eller vara med kompisar.
    Hur som helst så blev jag så glad när man hittade ett fel! Att det finns något vi kan ta på och göra något åt! Jag trodde i min enfald att det skulle vara ut epå nån dag och sen skulle allt vara bra!
    Men i tre veckor har vi hållt på nu med lavemang och det kommer inte ut. Han äter nu tre påsar laxido per dag, tar tio droppar citarol och lavemang varannan dag. Vi har vart på sjukhuset och gjort sex stycken vattenlavemang. Jag lider av att se honom ha så ont, magen är svälld och han har ont i magen. han kan inte gå i skolan så han saknar sina kompisar.
    Jag börjar också förstå att detta inte är så enkelt som jag hoppades att det skulle vara. Han har aldrig varit förstoppad eller haft svårt att bajsa, därför var det en chock att han var förstoppad! Jag undrar hur det har kunnat bli såhär och om det är en sjukdom eller nått som gör att tarmarna inte fungerar som de ska. Är också rädd för hur tarmarna ska funka när väl tarmarna är tömda.
    Idag ska vi till sjukhuset igen och då kanske få laxermedel via sond för att få ut allt.

    Usch, finns det någon som känner igen sig i det jag berättar? Och hur har det gått för er i denna tråd med era barn? 

  • Pojkmamma2
    krokofant35 skrev 2017-01-13 08:22:06 följande:

    Svarar i gammal tråd, kanske finns en ny tråd, jag hittar den inte så säg gärna till om det finns en nySkrattande

    Jag håller på att läsa igenom hela tråden. Jag har ett barn som är 11år som har haft problem med sin mage länge. Hans problem är feber och diarre. Jag har haft kontakt med barnkliniken i två år och de har tagits många prover. På inrådan av dietist så har han ätit specialkost där vi uteslutit gluten, laktos, lök, vitlök och sojaprodukter, han åt det i tio månader och det blev inte bättre. Nu i höstas gjordes en slätröntgen där det visades att han var väldigt förstoppad, hade fekalom (heter det så?) i magen. Har troligen vart förstoppad väldigt länge och symptomen som min son visar är tydligen typiska vid förstoppning, feber och diarre. Han är även väldigt trött och blek, åker på många förkylningar varje år och han har ingen ork att leka eller vara med kompisar.
    Hur som helst så blev jag så glad när man hittade ett fel! Att det finns något vi kan ta på och göra något åt! Jag trodde i min enfald att det skulle vara ut epå nån dag och sen skulle allt vara bra!
    Men i tre veckor har vi hållt på nu med lavemang och det kommer inte ut. Han äter nu tre påsar laxido per dag, tar tio droppar citarol och lavemang varannan dag. Vi har vart på sjukhuset och gjort sex stycken vattenlavemang. Jag lider av att se honom ha så ont, magen är svälld och han har ont i magen. han kan inte gå i skolan så han saknar sina kompisar.
    Jag börjar också förstå att detta inte är så enkelt som jag hoppades att det skulle vara. Han har aldrig varit förstoppad eller haft svårt att bajsa, därför var det en chock att han var förstoppad! Jag undrar hur det har kunnat bli såhär och om det är en sjukdom eller nått som gör att tarmarna inte fungerar som de ska. Är också rädd för hur tarmarna ska funka när väl tarmarna är tömda.
    Idag ska vi till sjukhuset igen och då kanske få laxermedel via sond för att få ut allt.

    Usch, finns det någon som känner igen sig i det jag berättar? Och hur har det gått för er i denna tråd med era barn? 


    Hej krokofant35! Min son på 8 år har oxå fekalom! Han har autism o har haft problem med magen sen han föddes.

    Han var ca 2 månader när vi efter mkt om och men fick Vega att han var mjölkproteinallergisk. Detta efter att han hade haft förstoppning, diarré, eksem, kolik o frätande bajs som gav fula sår i rumpan med blod o köttsår som följd, där de först sa att de var svamp, sen var det torsk som spridit sig från munnen enda ner i ändtarmen så vi fick behandling för det. Men inge visade dig hjälpa, förutom då vi fick tipset av bvc att köpa mjölkproteinfri ersättning o han blev bättre på bara några dagar.

    Det bra höll i sig i 3-4mån o sen blev de förstoppat igen. Vi påbörjade då behandling med laktulos som gav honom fruktansvärda magsmärtor. Fick gå över till forlax junior, vilket funkade ok ett tag. Han var på slutet uppe i 8 påsar om dagen (!!).

    Fick sedan börja med klyx (2dl lavemang, mer som vattenlavemang än tarmretande medel) varannan dag å det enligt dr va farligt med "vanligt lavemang"????.

    Ett år höll vi på å trilskas med än mer laxerande å klyx.

    Fick sen byta dr o då blev de fart igen. Nya doktorn gjorde röntgen på honom o de visade sig att han hade bajs kvar i magen från de han var 8-9månader, å då var han 2 ÅR.. läkaren skrek rätt ut o va väldigt arg på den andra doktorn..

    vi försökte lite drygt ett halvår med div kurer och mediciner, klyx o vattenlavemang varje dag i 1 månad (låg inne), vattenlavemang varannan dag, var tredje dag, men absolut inget hjälpte då de inte släppte.

    Utan det slutade med att de fick operera grabben o han har nu en "tillfällig" stomi på magen.

    Planen är att kunna åter koppla ändtarmen med övriga tarmsystem men än så länge hq de inte funkar då fekalomet återkommit vid varje försök..

    Kanske inte så kul o höra men inte ofta man hör o ser folk skriva om fekalom, ha känt oss ganska ensamma om detta..
  • krokofant35

    Åh, tack för svar! Man känner sig så ensam i detta så det är så värdefullt att få prata med någon som förstår.
    Har de kommit fram till varför han fick fekalom från början? Är det pga mjölkproteinallergi?
    Har de undersökt hur tarmarna fungerar, alltså om tarmarna fungerar som de ska eller om det är störningar i tarmrörelserna? Usch vad ni har kämpat :(
    Mår han bra nu med stomipåse? alltså har han inte ont i magen nu? Nej, man vill ju inte att de ska ha på se på magen eller ont, man vill ju att det ska fungera som vanligt. Har läkarna sagt något om hur länge han ska ha stomipåse och om det kommer gå att få det att fungera igen?

    På senaste  röntgen så var fekalomet upplöst men fortfarande väldigt förstoppad. Nu ringde sköterskan idag och vi ska höja antalet påsar till tre påsar per dag, ge klyx varje kväll och 12st droppar. Detta över helgen och sedan troligtvis vattenlavemang på måndag på sjukhuset.
    Jag är orolig för att fekalomet kommer tillbaka, att tarmen är förstörd pga att det suttit så länge (minst två år) och jag undrar hur det kan bli så från början. då han aldrig varit trög i magen eller förstoppad förut...

Svar på tråden Vi som har barn som är förstoppade