• Alicia och Lukas

Kalmar!

Nu vänder vi hemåt igen efter en tid i skåne.
    Landar i Kalmar i Juni och efterlyser nya vänner att umgås med.

Jag är 25 och dottern 3 år. Vi tycker om att träffas på kvällar och kolla film eller på dagtid kanske man tar en sväng på ett fik? 
    Hör av er! :)

• Svar på tråden Kalmar!
  • mormia

Vi ska nog flytta till Kalmar från Ö-vik i augusti p.g.a. att min man ska stunder. Vi har en flicka på 4 år och vi får en pojke i april. Jag ska vara mamma ledig men söker också jobb.

• Alicia och Lukas

Hej!
    Jag känner inte till Kalmar så hemskt bra, men jag har förstått att Norrliden kan vara lite sisådär.
    Jag själv söker lägenhet i Centrum, men där kan det vara väldigt svårt att hitta något. Oxhagen kanske? Eller de södra delarna.
    När flyttar ni ner?

• Freija82

Nä Norrliden är väl kanske inte det första stället man väljer att bo på om man får välja. Oxhagen har jag själv bott i och trivdes jättebra. Nära till Köpcentrum. Men sen beror det lite på vart i oxhagen man bor oxå..vissa delar är bättre än andra där oxå..

Beror på hur centralt ni vill bo i Kalmar? Finns ju Stensö, Malmen, Funkabo, Berga, Djurängen.

• UBJ

Jag bor i Kalmar och svarar gärna på ev frågor! Bor själv centralt på Malmen, vilket är skönt just för att det är centralt, men det är inte optimalt för barnen...

• mormia

Hur är det med Lindsdal, Smedby?

Skulle helst vilja bo i radhus för jag bli så rädd av balkonger.

Jag är föd och uppvuxen i markplan nära naturen och är inte van vid hyreshus och deras höjder. Jag känner mig även instängd i hyreshus. Jag vill också bo nära affär och öppen förskola.

• Freija82

Lindsdal och Smedby ligger en bit utanför Kalmar, men finns affär på båda ställena iaf. Öppen förskola vet jag inte, men borde de ha. Kyrkan har iaf något i Lindsdal har jag hört.

Jag bor i Ljungbyholm som oxå ligger en bit utanför Kalmar och de har både affär och öppen förskola.

• UBJ

Varken Lindsdal eller Smedby har särskilt gott rykte. Många problem på skolorna där (men engagerade lärare så vitt jag vet!). Båda områdena ligger dock bra med skog, lekplatser, affär osv. Jag skulle inte välja att flytta dit.

Rinkabyholm är väldigt populärt bland barnfamiljer och har därför blivit dyrt det också. Genomgående dyrt att köpa hus här i stan. Om jag kunde välja fritt skulle jag köpa hus på Stensö, Getingen eller Johannesborg/Tegelviken. Vill bo centralt men ändå i villaområde.

• mormia

Vi vill hyra något billigt innan vi köper eftersom vi inte är från Kalmar. Så de områden som har radhus är Lindsdal, Smedby och Norrliden. Alla områdena tycks dock ha dåligt rykte. Lindsdal ser ju bra ut på ENIRO.

Jag har dagisbarn så det är viktigt att dagis är bra. Nära centrum är också bra men då blir det dyrt.

• UBJ

Jo, Lindsdal, Smedby och Norrliden har dåligt rykte, men de jag känner som bor där trivs jättebra! Har dålig koll på dagis i dessa delar.

• mormia

Jag har en bekant som bott i Norrliden och han säger att han inte har märkt av det dåliga ryktet så jag vet inte om dåligt ryckte är så mycket att gå på. Bara det finns affär, dagis, öppen förskola, kyrka, lekpark, några svenskar och trevliga granar.

Jag har tidigare bott i ett mycket segregerat område och kände mig mycket utanför så jag uppskattar lite svenskar i området. Men jag uppskattar mångkulturella förskolor som satsar på språk.

Nu vet jag inte varför områdena har dåligt ryckte men jag tror att det är oförtjänat.

• Alicia och Lukas

Nu är det klart :) vi flyttar till Kalmar i juli.
    Fick en lägenhet på Ängö efter mycket om o men :P

Någon som vill ta en picknick eller något annat trevligt?

• Freija82

Grattis till lägenheten! :)

Jag följer gärna med och picknickar eller gör något annat kul om du vill.

• GrodanBoll82

Grattis  till flytten! {#lang_emotions_smile} Hoppas ni kommer trivas i Kalmar.

• monisen65

Hej!
    Jag är förmodligen för gammal för er och era mysiga picnikar men jag ville ändå skriva några rader då jag bor i Smedby, Kalmar. Visst har Smedby dåligt rykte och här bor många invandrare men dagis är kanonbra på Tingbydals förskola iallafall. Jag har hört att det inte är fullt lika bra på Kroggärdet. Det finns totalt 3 dagis här vad jag vet. Jag har bott här sedan oktober 2008 och trivs väl sådär men det beror nog främst på att jag inte har några att umgås med. En fin liten kyrka finns här också och de har både kör och andra aktiviteter. Jag tror man ska vara försiktig med att enbart lyssna på rykten. Det finns både bra och dåligt folk var man än bor.

Lycka till!!!!

Kramar från Mona och lilla Ebba

• Alicia och Lukas

Tack för alla svar!

monisen65 skrev 2010-04-21 17:36:05 följande:
    Hej!Jag är förmodligen för gammal för er och era mysiga picnikar men jag ville ändå skriva några rader då jag bor i Smedby, Kalmar.
    Ingen är väl för gammal för picknick ;)
    Jag skriver ett litet inlägg här igen när vi närmar oss flytt! Skulle vara jättetrevligt med lite nya vänner.
  • mormia

Ja
    Det kan kännas lite ensamt i början innan man lär känna nya grannar. Jag fick en pojke på 4,7 kg 23 april.

Svar på tråden Kalmar!