• Anatha

utsparkad från kommunen

Fast inkomst från arbete är aldrig en garanti. Man kan bli arbetslös, sjuk m.m. så det får man altid kalkylera med när man köper bostad.

Jag tyckler du redan nu ska se över dina utgifter och se vad du kan dra ner på. Sen bör du ju också börja söka nytt jobb på en gång.

Är du med i a-kassa?

• Anatha
    Queenie70 skrev 2010-03-10 22:10:19 följande:
    Tror faktiskt inte det är tillåtet att göra så enligt lagen om anställningsskydd. En kommun borde verkligen passa sig för att göra såna fel. Kolla med facket.
    Men när blir man inLASad? Är inte det vid två år? Det är väl i så fall därför de alltid byter personer innan någon har varit där i två år så de inte riskerar att LASa in någon och vara tvungen att ha denna kvar.
  • Anatha
    Queenie70 skrev 2010-03-10 22:18:37 följande:
    Om man jobbat ett visst antal timmar under senaste året tror jag det är så har man förtur till tjänster. På mitt jobb har vi rätt mycket vikarer regelbundet, och när det då blir en fast tjänst ledig exempelvis så måste vi fråga de vikarier som jobbat tillräckligt mycket först innan vi kan anställa någon annan.
    Ok

Här finns lagen för den som vill lusläsa: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.HTM

Vikariet övergår i alla fall till tillsvidareanställning efter två år enligt LAS.
  • Anatha
    Lilla Jag skrev 2010-03-10 22:28:58 följande:
    Är du medlem i facket??? Ibland hjälper det att bara bli medlem där...
    Ett billigare sätt är att själv läsa på och kräva det man har rätt till.
  • Anatha
    REXX skrev 2010-03-11 08:28:07 följande:
    ja visst är det så..suck. Det är alltså sånt här man får räkna med om man ska jobba inom kommunen.
    Ja tyvärr så förstör LAS för alla som står utanför och inte har ett fast jobb med x antal år bakom sig. Jag förstår inte varför vi inte gör om gör rätt och skyddar de svagaste på arbetsmarknaden.
  • Anatha
    MickeN1973 skrev 2010-03-11 11:48:40 följande:
    Vad förlorar kommunen på att fastanställa? 
    Flexibiliteten tror jag de kan väl inte behandla en fast anställd på samma sätt som en timvikarie. Vet inte om kommunen har så man privata företag har ofta headcount som de vill hålla lågt på grund av vinstrapporter per anställd m.m. Kommunen kanske har något likande?
Svar på tråden utsparkad från kommunen