Anonym (sprickor) skrev 2010-03-11 09:34:02 följande:
Tack för ditt svar Fredrik men jag är ute efter nåt annat. Jag sprack alltså inget vid förlossningen. Analfissurer är mer eller mindre ytliga sprickor i slemhinnan som man får för att blodcirkulationen är dålig där. Jag vet inte varför det är "vanligt" att man får det efter en förlossning (för det kom lite senare, inte direkt efter förlossningen). Jag får dem att läka hyfsat, men så fort jag blir lite "hårdare" i magen (jag är aldrig förstoppad) så spricker det upp på nytt. Det känns rätt hopplöst.Jag vet vad för egenvårdsgrejer man kan göra, och vad läkare/kirurger kan göra. Om det är någon som haft kroniska analfissurer så är jag intresserad av vad som funkade för er..
Hejsan,
Jag har haft.. (läs HAFT

problem med kroniska analfissurer i ca 2år. Fick dem efter en operation i analen + ev en förlossning.
Jag fick värktabletter för att jag hade så ont och efter undersökning så fick jag även den där salvan rectogesic. Den hjälpte under de 8 v jag använde den, men när jag slutade så var smärtan tillbaka igen.
Det som tillslut hjälpte mig var.. Husk Lindroos pulver 2 ggr om dan tillsammans med MYCKET vatten. Det gör avföringen mjuk direkt. Jag köpte även ett par suppar jag hittade på nätet som heter Neo Healar (sök på namnet) och de var helt suveräna. Smärtan gick bort omgående!! Efter toalettbesök så tvättade jag med intimkräm med Tea trea olja i (bara 3 %) och blandade också ibland i lite ren aloevera och jag är såååå bra nu!! Kommer faktiskt inte ihåg sist jag hade ont.. och det är underbart!
Jag rekomenderar verkligen supparna!