• Anonym (sprickor)

Analfissur - aldrig mer analsex?

Är det någon som har haft analfissurer (kroniska) som blivit bra och kunnat ha analsex?

Jag har ganska stora problem med fissurer sen min förlossning för två år sen och har alltså inte kunnat ha något analt på flera år vilket jag saknar.

• Svar på tråden Analfissur - aldrig mer analsex?
  • Anonym (Fredrik)

Min fru sprack mellan slidan och anus vid andra barnet för snart 3 år sedan...
    Det är först nu vi testat analsex igen och det funkar jättebra.
    Antagligen kan man ha det mycket tidigare (, men vi ville vara på säkra sidan.
    Låt det läka och testa försiktigt!

• Anonym (sprickor)

Tack för ditt svar Fredrik men jag är ute efter nåt annat. {#lang_emotions_smile}

Jag sprack alltså inget vid förlossningen. Analfissurer är mer eller mindre ytliga sprickor i slemhinnan som man får för att blodcirkulationen är dålig där. Jag vet inte varför det är "vanligt" att man får det efter en förlossning (för det kom lite senare, inte direkt efter förlossningen). Jag får dem att läka hyfsat, men så fort jag blir lite "hårdare" i magen (jag är aldrig förstoppad) så spricker det upp på nytt. Det känns rätt hopplöst.

Jag vet vad för egenvårdsgrejer man kan göra, och vad läkare/kirurger kan göra. Om det är någon som haft kroniska analfissurer så är jag intresserad av vad som funkade för er..

• Anonym (ibland)

Hej!

Ett tips som faktiskt har funkat för mig är kortisonsalva (den feta varianten som ser ut som vasselin).

Smörjer med den minst morgon och kväll. Kortinosnet hjälper till all läka och salvan funkar bra som smörjning om man är hård i magen.

• Anonym (Fredrik)
    Anonym (ibland) skrev 2010-03-12 11:38:50 följande:
    Hej! Ett tips som faktiskt har funkat för mig är kortisonsalva (den feta varianten som ser ut som vasselin). Smörjer med den minst morgon och kväll. Kortinosnet hjälper till all läka och salvan funkar bra som smörjning om man är hård i magen.
    Kortisonsalva är bra, men använd den inte FÖR länge! Då skadas huden.

Växla mellan olika saalvor och överdriv inte.
  • Anonym
    Anonym (sprickor) skrev 2010-03-11 09:34:02 följande:
    Tack för ditt svar Fredrik men jag är ute efter nåt annat. Jag sprack alltså inget vid förlossningen. Analfissurer är mer eller mindre ytliga sprickor i slemhinnan som man får för att blodcirkulationen är dålig där. Jag vet inte varför det är "vanligt" att man får det efter en förlossning (för det kom lite senare, inte direkt efter förlossningen). Jag får dem att läka hyfsat, men så fort jag blir lite "hårdare" i magen (jag är aldrig förstoppad) så spricker det upp på nytt. Det känns rätt hopplöst.Jag vet vad för egenvårdsgrejer man kan göra, och vad läkare/kirurger kan göra. Om det är någon som haft kroniska analfissurer så är jag intresserad av vad som funkade för er..
    Hejsan,

Jag har haft.. (läs HAFT problem med kroniska analfissurer i ca 2år. Fick dem efter en operation i analen + ev en förlossning.

Jag fick värktabletter för att jag hade så ont och efter undersökning så fick jag även den där salvan rectogesic. Den hjälpte under de 8 v jag använde den, men när jag slutade så var smärtan tillbaka igen.

Det som tillslut hjälpte mig var.. Husk Lindroos pulver 2 ggr om dan tillsammans med MYCKET vatten. Det gör avföringen mjuk direkt. Jag köpte även ett par suppar jag hittade på nätet som heter Neo Healar (sök på namnet) och de var helt suveräna. Smärtan gick bort omgående!! Efter toalettbesök så tvättade jag med intimkräm med Tea trea olja i (bara 3 %) och blandade också ibland i lite ren aloevera och jag är såååå bra nu!! Kommer faktiskt inte ihåg sist jag hade ont.. och det är underbart!

Jag rekomenderar verkligen supparna!
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-03-25 13:03:13 följande:
    Hejsan, Jag har haft.. (läs HAFT problem med kroniska analfissurer i ca 2år. Fick dem efter en operation i analen + ev en förlossning. Jag fick värktabletter för att jag hade så ont och efter undersökning så fick jag även den där salvan rectogesic. Den hjälpte under de 8 v jag använde den, men när jag slutade så var smärtan tillbaka igen. Det som tillslut hjälpte mig var.. Husk Lindroos pulver 2 ggr om dan tillsammans med MYCKET vatten. Det gör avföringen mjuk direkt. Jag köpte även ett par suppar jag hittade på nätet som heter Neo Healar (sök på namnet) och de var helt suveräna. Smärtan gick bort omgående!! Efter toalettbesök så tvättade jag med intimkräm med Tea trea olja i (bara 3 %) och blandade också ibland i lite ren aloevera och jag är såååå bra nu!! Kommer faktiskt inte ihåg sist jag hade ont.. och det är underbart!Jag rekomenderar verkligen supparna!
    MEN.. jag skulle inte riskera att ha analsex.
  • Anonym (sprickor)

Kul med ett svar sent omsider!

Kör du fortfarande med Huskpulvret eller var det tillfälligt? Jag har börjat med bulkmedel igen (typ som husk) men har inte gjort det på ett tag eftersom det inte hjälpte mer än på kort sikt. Jag har inte heller haft så stora problem med smärta. Jag har läst att det kan bli så med kroniska fissurer, att man vänjer sig vid smärtan, och jag känner liksom "jaha, nu sprack det upp igen" och så blöder det som tusan, men rent smärtmässigt är det bara jobbigt just när skiten ska ut. Profylaxandning funkar ganska bra...

Ska kolla upp det andra du nämnde. Tack för svaret!

• Anonym
    Anonym (sprickor) skrev 2010-03-25 15:25:23 följande:
    Kul med ett svar sent omsider!Kör du fortfarande med Huskpulvret eller var det tillfälligt? Jag har börjat med bulkmedel igen (typ som husk) men har inte gjort det på ett tag eftersom det inte hjälpte mer än på kort sikt. Jag har inte heller haft så stora problem med smärta. Jag har läst att det kan bli så med kroniska fissurer, att man vänjer sig vid smärtan, och jag känner liksom "jaha, nu sprack det upp igen" och så blöder det som tusan, men rent smärtmässigt är det bara jobbigt just när skiten ska ut. Profylaxandning funkar ganska bra...Ska kolla upp det andra du nämnde. Tack för svaret!
    Jag äter alltid huskpulver.. Om jag struntar i det en enda gång lr slarvar med att dricka vatten så blir jag hård i magen direkt. Men nu är jag så bra att en gång hård i magen inte gör så mycket.. men jag försöker undvika det iaf! Det är nästan värre att få magsjuka och bli lös i magen nu.. DÅ får jag verkligen ont igen. Men husk fungerar stabiliserande då också!
  • Anonym
    Jag har haft svåra kroniska analfissurer i 9 år så jag vet hur det är! MEN! Det finns en lösning som min läkare och jag efter många diskussioner kommit fram till är orsak och lösning. 

Min kropp tål INTE syntetiskt progesteron som finns i ALLA preventivmedel (utom t ex kopparspiral, kondom o pessar). Har opererats, fått massor av botoxinjektioner. Inget har hjälpt!!!! För ett en ca tre år sedan var jag däremot  problemfri under ett år sedan återkom problemen. Min läkare undrade vad som då hade hänt men jag kunde inte komma på det.

Ett år senare ramlade myntet ner! Mina problem började efter jag fött min första son, efter 6 veckor när jag satte in min hormonspiral!!!! (9 år sen. )De perioder jag varit gravid har jag varit helt problemfri. Efter mina graviditeter har jag alltid återgått till p-piller el liknande o problemen har återkommit - som ett brev på posten. Jag har haft sådana enorma problem, smärta!!!. 

Sedan kopplade jag ihop ett och ett! För några år sedan steriliserade sig min man och jag slapp preventivmedel. Mina analfissurer försvann direkt. För något år sedan skiljde vi oss och jag började m p-piller igen. Problemen kom tillbaka med kraft efter ca 1-2 veckor igen! Testade att sluta m pillerna efter några månader, läkte snabbt o blev bra igen. Testade sedan p-ring, samma sak. Besvären återkom direkt. 

Nu har min läkare och jag efter 9 år konstaterat att hormonerna (progesteronet) har en hemsk biverkning på mig. Nu är jag hormonfri o HELT utan några fissurer. Önskar bara att jag kommit på det tidigare, led i 9 år!!!! Snälla, pröva detta. Inget syntetiskt progesteron. Läser du på om dess biverkningar finns muskelkramper och försvagad bindväv med!!! Aldrig mer! Tänk om jag vetat detta fr början!

Nu mår jag bra, har inte minsta lilla problem. Äter fortfarande 1 tablett 500 mg magnsium om dagen för att hålla avföringen något mjuk men alltså - HERREGUD!!!! Om jag bara vetat detta från början!

Och NEJ - analsex kan jag aldrig mer ha med tanke på hur känsligt området är. Så tyvärr :/ men har du tur kanske du inte är så illa däran som jag är efter så många år. Har även fått operera bort ärrvävnad mm.
Svar på tråden Analfissur - aldrig mer analsex?