• Ohana 84

agnus castus, munkpeppar

Hej
    Borde kanske inte skriva för det är inget svar på din fråga..

Men däremot kommer jag testa agnus castus nästa månad om det inte tar sej denna.. Hade tänkt denna månaden egentligen men eftersom min mens var 2v sen nu senast så skulle det bli en julbebis om det tar sej denna gången.. Så vi kör på som vanligt o blir det julbebis så blir det, överlycklig för plusset kommer ja ju bli ändå.. men blir det inget så kommer ja testa agnus castus nästa månad.. är bara på 4e försöket.. men misstänker mina hormoner spökar lite(därav den sena mensen förra månaden) och hört agnus castus kan "stabilisera" det lite =)

• Ohana 84
    DevilsDaughter skrev 2010-03-11 12:25:31 följande:
    Ohana: Har beställt agnus castus nu på nätet, i tablettform. Skriv gärna hur det går för dig om du testar.
    Så det finns i tablettform oxå? Har bara sett dropparna..
    Jag ska in o beställa det nu nästa vecka tänkte jag..så man har det hemma o kan börja ta det första mensdagen.. det viktiga är väl att bara ta mellan mens och äl eftersom man inte ska ta det vid graviditet!
  • Ohana 84

DevilsDaughter, Hur går det? Du hade börjat med munkpepparn va? Hur känns det.. uppdatera gärna=) Lite nyfiken.. nästa månad blir det en kur för mej med!!

• Ohana 84

Hur går det här för er som börjat med agnus castus??! Märkt några effekter, menar inte graviditet utan om ni kännt någon förändring sen ni börjat?

Jag har beställt hem nu, så om mensen kommer denna helgen så börjar ja ta det då. Tror nämnligen inte det tagit sej denna gång heller o man ska ju börja ta mensens första dag, så nu har jag dropparna hemma. Hoppas dom inte smakar allt för illa.

Dropparna tar man 10 - 20 droppar per kopp vattten, två till tre gånger dagligen. och innehåller 1 000 mg Vitex agnus castus per ml.
    Hur är det med tabletterna, hur starka är dom?

• Ohana 84
    JaneDoe10 skrev 2010-04-10 20:09:41 följande:
    Jag har beställt tabletter nu från vitaminbutiken. De är på 1000mg styck
    Hur många tar man om dagen då?
  • Ohana 84
    Sarasvensson87 skrev 2010-04-13 09:13:16 följande:
    jag har precis börjat med agnus castus, men tar i flytande form jag! så nu hoppas vi att dessa droppar kan göra underverk:)!
    Jag har oxå köpt i flytande form. Tar du 15-20 droppar 3 ggr om dagen, eller hur gör du?

Skulle börjat ta dom nu i helgen.. men jag blir så trött på min kropp.. Mensen är sen för andra gången i rad, dock bara 3 dagar än så länge. Tog test igår och det va så negativt det kan bli.. förra månaden va mensen sen 2 VECKOR.. sen bara kom den som ingenting hade hänt..
    Men har den inte kommit innan torsdag och testen fortfarande är negativa ringer ja gyn.. för min hormonbalans måste ju vara allt annat än normal när det håller på såhär..

Man hittar ju inte så jätte mycket info om agnus castus, ja e sån som vill veta massa innan ja testar=) Men hittade en sida på engelska igår (kommer tyvärr ej ihåg vilket efter ja surfat runt ett tag o letat) där det stod en hel del..
    Tidigare har jag tycket det varit lite konstigt efter som den egentligen borde motverka graviditet.. därför den kallas munkpeppar ju, för att det var som en kyskhets ört.. men på denna sida förklaras det att den mer stabiliserar hormonerna, alltså har man överproduktion så sänker den och har man underproduktion så höjer den.. vilket förklarar en hel del=)

Så ja ska bara intvänta mensen så hoppas jag att denna ska göra underverk för mina stackars förvirrade hormoner =)
  • Ohana 84
    Sarasvensson87 skrev 2010-04-13 11:43:20 följande:
    Jag tar 20 droppar 3 gånger om dagen, men som sagt, tog första gången i går kväll då mensen kom först då.. så i dag blir första dagen jag tar 3 gånger per dag!:) Men 3 gånger om dagen och 20 droppar per gång tänkte jag testa:) jag förstår att du är trött på kroppen din, min är lika dan.. fick mens i går, då var mensen sen med 24 dagar, 24 dagar liksom, det är rätt mycket.. visst skulle du kunna vara gravid, du kanske inte gått så långt in i graviditeten bara.. så får du inte mens på några dagar till så ta ett nytt grav test, för inom en vecka borde det bli positivt om du är gravid, för då är mensen 10 dagar sen! å är du inte gravid får du kontakta gyn så får de väl titta på dig och göra någon undersökning eller så.. jag kontakta gyn då min mens var 20 dagar sen, hon sa att jag skulle vänta lite till och att jag "inbilla" mig att jag var gravid eftersom att vi försöker få barn, så att det var därför mensen inte kommit, men om man "inbillar" sig varje månad, då borde ju inte mensen komma någon månad då, fattar inte hur hon tänkte riktigt, även fast jag tog 3 test, varav ett svagt positivt (tror jag) och 2 negativa så borde jag inte inbilla mig något, då visste jag ju att jag inte var gravid, men som sagt.. nu är mensen här och börjt med agnus castus nu, hoppas din mens kommer med:) Fast hoppas givetvis mer att du är gravid:) Lustigt hur våra kroppar håller på och ställer till det!:p
    Oj, ja 24 dagar är ju länge.. min cykel är i vanliga fall på ca35 dagar så jag har ju lång cykel redan som det är.. o blir man arg när mensen håller på såhär, så man inte bara kan få starta på ny kula!!
    Det är inte första gången dion mens är sen då?

Jag tror faktiskt inte att jag är gravid, eftersom det va likadant förra oxå.. och denna månaden har ja verkligen inte tänkt så mkt på allt med bebisverkstaden just för att ja trodde det kanske var därför den va sen förra gången.. och jag har inga symtom mer än öma bröstvårtor o det hade jag under de 14 dagar ja gick o väntade på mensen förra månaden med!

Jag är bara lite orolig över att det kanske är PCO, o då har jag kanske inte äl överhuvudtaget.. så därför har ja bestämt mej för att ringa gyn om inte mensen kommer så dom kan kolla om jag har det.. min syster har nämnligen PCO och det är relativt vanligt att systern har det med, det är inte ärftligt tror ja inte men nått sånt är det..
    Har iofs inte så många andra symtom som är typiska för PCO,, som övervikt, finnar, kraftig/"generande" hårväxt och oregelbunden mens.. av dom har ja ju oregelbunden mens, o visst några finnar dyker ju oxå upp ibland men tror inte det är så det räknas som ett symtom..

Uppdatera gärna hur det går för den nu när du använder agnus castus=) HOppas d ska bli ordning på dina hormoner med.. vissa känner ju av äl starkare när dom tar den.. brukar du känna av din?
     Lycka till
  • Ohana 84
    Sarasvensson87 skrev 2010-04-13 12:44:58 följande:
    Ja det är lång tid, så blev nästan galen på att mensen inte kom, ville så gärna den skulle komma eftersom att jag inte var gravid och så att man får börja om en än gång, min cykel brukar vara på 32-35 dagar, ungefär som din, så den är lång redan som den är min med! Det är träligt, önskar man kunde ha lite kortare cykel.. men 32 dagar är rätt normalt tror jag ändå.. Men min mens brukar komma som en klocka, just därför jag blev så otroligt brydd nu då den blev hela 24 dagar sen, det är ju nästan en månad, men nu är den här så.. fast har väldigt väldigt mycket kraftigare mensvärk nu jämfört med vad jag brukar ha, så kroppen är konstigt känns det som! Okej, ja det är ju det där med äl, man är ju inte tvär säker på att man har det, nog för att jag känner av min äl, fast bara för man känner att man har äl så är det ju inte säkert man har det, om du förstår hur jag menar?:) jag har varit på ett antal undersökningar och allt ser bra ut och tyder på att jag har äl, så det borde jag ha.. men man börjar ju ändå att fundera eftersom det aldrig tar sig.. men vi ska börja en utredning innan sommaren eller under sommarens månader om det inte tagit sig innan för oss, vi har försökt nu i snart 2 år.. Hur länge har ni försökt? Nej det att man kan få finnar kan man ju få iaf, utan att man behöver ha det, finnar dyker upp lite titt som tätt tycker jag, inge överdrivet men man har väl en och annan.. Så det tkr jag nog inte du ska ta som ett symtom, men gå till doktorn så får du ju höra.. känner du av din äl? eller i dagarna då du ska ha äl? ja hoppas detta agnus castus kan hjälpa oss alla att känna av äl och få ett pluss på testet:)
    Ja man blir bara så trött på att inte kroppen vill funka som den ska.. ja kan ta att det händer en gång att den blir sen, för det kan ju faktiskt bero på stress.. men två gånger i rad, och då har ja inte alls tänkt lika mkt på det denna månad o inte använt äl-test elle nått sånt heller!!

Så ni har försökt så länge.. du har kollat upp det lite då? kan ju faktiskt vara så att man bara ha en jäkla otur.. läste ett inlägg en gång att det är ungefär som när man kastar en tärning.. Du har äl o du lyckas pricka in den, ändå är det som om du bestämmer att du vill få 6an på tärningen och så slår du, så stor chans är det varje gång.. vissa har tur och får upp 6an direkt andra kan behöva slå tärningen massa gånger!! Tyckte det va en bra liknelse=)

Vi har bara försökt i 6 månader,, men man är ju så ivrig så bara det känns ju som en evighet!!

Men du testar me äl-test o så nu då? För man ska ju sluta ta dropparna vid äl.. åhh ja vill med sätta igång o prova agnus castusen nu ju!!!!
    Men har ju inget större val än att vänta =/
  • Ohana 84
    AnnizIS skrev 2010-04-14 09:56:33 följande:
    Jag har testat och drack agnus castus i form av tédroppar 3 ggr om dagen från mensens andra dag fram till äl! Ibland tog jag 15 droppar men oftast 20, tyckte inte det var speciellt gott.. :P Jag blev gravid och är idag i vecka 8+0 :) Hade innan dess försökt bli gravida i flera år..
    Grattis!! =D Måste kännas kanon efter att ha försökt i flera år!!

Och det låter lovande för oss andra som tänker testa agnus castus ;)..

Synd att läkare mm är så främmande för natur medecin i sverige, det är ju därför sånna här grejjer är så okända.

Lycka till och grattis igen =)
  • Ohana 84

Sådär igår kväll kom äntligen min mens, efter 51 dagar!!! Så i morse tog jag min första "dos" med droppar.. visst det smakade väl inte gott men det gick ner utan problem=) Så nu ska det bli spännande o så om ja kan få någon ordning på min cykel mha AC.. Hoppas hoppas!! =) och att jag får en stark äl.. äl testen kommer ju gå åt då jag inte riktigt vet när jag ska börja testa, får väl bli från dag 10 ungefär.. Hur går det för er andra?

Svar på tråden agnus castus, munkpeppar