• Ohana 84

agnus castus, munkpeppar

helena29 skrev 2010-05-27 15:26:33 följande:
    Tar du tabletter eller droppar? Vilken sort isåfall?Jag ska börja med agnus castus när jag droppar mina p-piller den 7 juni! Har hört att det ska vara bra för att rensa ut kroppen och för att kicka igång mensen efter ca 10 års p-pillerätande. Har ni försökt aktivt sedan i nov?
    Jag tar dropparna, beställde från www.bodystore.se .
    Det är väl inte jätte gott men jag har absolut inga problem att ta det.. på slutet hade jag vant mej så det nästan va gott =P Jag tar lite varmt vatten från kranen o så dropparna i, det smakar äkligare med kallt vatten..

Jo ja kan nog påstå att vi försökt "aktivt" sen nov, men bara med äl-test två månader.. och eftersom jag antagligen inte haft äl fören nu så har vi ju inte direkt haft någon sportslig chans till att lyckas.. behövs ju faktisk ett ägg med o inte bara en massa yngel ;)

Jag tror absolut inte det är fel att kicka igång med så testa du =)
  • Ohana 84
    helena29 skrev 2010-05-27 16:44:01 följande:
    Är det för att du har PCO som du inte haft ÄL? Vilka symptom på PCO har du?
    Ja antagligen.. men jag hade mild PCO enligt min läkare.. Har inte dom där synliga som övervikt, finnar och kraftig hårväxt som man kan ha.. just därför tod det några besök och lite olika läkare innan nån väl ville göra ett VUL, vissa verkar tro att man MÅSTE vara överviktig för att ha PCO.
    Så symtomen är ju egentligen uteblivna ägglossningar och oregenbunden mens pga av det.. Sen på VUL ser man som ett svart "pärlband" i/vid äggstockarna.. det är "omogna" äggblåsor som liksom stannat av i växten och därför aldrig släppt äggen.. det är ju det som kallas typiska PCO-äggstockar..
    Sen kan man ju kolla med ett blodprov på hormonnivåerna, men hon tyckte inte det behövdes..

Men sen kan det ju ta några månader för mensen att bli regelbunden efter p-piller användande utan att det är onormalt.. har en kompis som gick utan mens i 6 månader efter hon slutat, men det va inget fel på henne..
  • Ohana 84
    helena29 skrev 2010-05-28 07:23:14 följande:
    ja, jag vill verkligen inte vänta 6 månader på mensen.....därför jag ska börja med AC direkt! En zonterapeut rekommenderade till och med det!Såg du det sk. "pärlbandet" på vul?Hör av dig hur det har gått med AC vidare sen!
    Ne jag tycker inte alls det är något fel att börja ta AC direkt för att kicka igång det.. hade jag vetat att det funnits när jag slutade i nov hade nog ja med gjort det=)

Ja hon visade o pekade på ul skärmen, så det såg ut som små svarta pärlor elle bollar typ.. men hon såg även ett par som va större vilket jag fattade det som va sånna som fortfarande växte och skulle släppa i senare ägglossningar?

Har bim på mån el tis.. så bestämt att jag ska testa på måndag, vill inte testa för tidigt=) Så då skriver jag hur det gått!! Blir det inget så fortsätter jag me AC!!

Va kul att en zonterapeut rekommenderat det!! Inte hört så mkt om AC mer än hät på FL
  • Ohana 84
    helena29 skrev 2010-05-28 09:42:40 följande:
    Jag håller alla tummar jag har för dig! Hoppas att det var AC som gjort susen! Tror absolut att det är som du skriver, att om det växer fortfarande så spricker de ju tillslut och lossnar! Perfekt!g också de svarta bollarna, men de låg inte i ett pärlband. Gjorde dina det?
    Ja o blir det inget denna gång, så e ja glad att äl äntligen kommit igång för du har vi ju iaf en chans att lyckas så småningom =) Vågar liksom inte riktigt hoppas att det tagit sej!!

Hmm tänkte nog inte direkt på om de låg som i ett pärlband, kommer bara ihåg dom svarta bollarna..

men du vänta ja vet när ja sökte på wikepedia så fick ja upp en ul-bild där man ser..
    ska se om ja hitttar länken=)

Hittade =) : sv.wikipedia.org/wiki/Pco

Fast nu när ja kollar den bilden tycker ja inte alls mina såg ut så!! Jag tror det är en dålig bild..Men där va ju mkt info om du vill läsa!! =)

Men din läkare sa inget om pco? Alltså jag tror det är så att det ligger "runt" äggstocken på en rad och därför liknar ett pärlband.. Att du såg bollarna kan ju vara äggblåsor som ligger där o håller på att mogna, behöver ju inte betyda pco då borde ju läkaren ha sagt någon!!
  • Ohana 84
    Vårflickan84 skrev 2010-05-28 10:18:44 följande:
    jag har PCO och mina äggblåsor ligger inte som pärlband vad jag sett. utan lite sådär varsomhelst. de ggr jag tagit pergo och fått mogna äggblåsor så är det en större och några mindre.
    Ja men så uppfattade nog jag med det.. att dom låg lite huller om buller liksom, uppfattade inte som dom satt på nån rad iaf.
    helena29 skrev 2010-05-28 10:22:00 följande:
    Skrev lite konstigt innan, det var visst en del som föll bort. Jo, jag gjorde vul i januari (pga magont) och då visade han mig att jag också hade omogna äggblåsor, trots att jag åt p-piller. De stannar väl kvar i äggstocken då. Men de var inte i ett pärlband. Såg du pärlbandet??
    Så nej jag såg inget pärlband, utan som ja skrev här uppe med, mer huller om buller=)
    Blev osäker för nu när ja bildsökte på google så är det jättetydligt på dom bilderna att dom sitter på rad som ett pärlband! Men det gjorde INTE mina..

Haha nu gör jag mej själv förvirrad här
  • Ohana 84

Jaha där kom mensen =( så nu blir det att beställa en flaska AC till..
    Det posetiva är ju iaf att cykeln va på 33 dagar istället för 55 som innan ja började med AC!!
    Men gud va besviken jag blev!!

Det dryga är att funkar AC lika bra nu nästa cykel kommer jag få mensen den veckan vi är utomland på solsemester =/

• Ohana 84

Har inte alls den mensvärken denna gång som jag ALLTID annars har.. så det här att AC är mot PMS verkar ju stämma ordentligt, inte ens märkt av på humöret att mensen varit påväg!!

rara skrev 2010-05-31 11:38:31 följande:
    Hej på er!Efter tips från Hedi i en annan tråd har jag nu börjat med AC/munkpeppar.Hedi har redan fått svara på mina frågor men ni andra får också gärna göra det.
    Hej rara, tänkte när ja ändå sitter här o har tid över kan jag svara på dina frågor=)

1. Börjar på mensens första dag
    2. Tog bara fram till äl, eftersom det va äl ja va ute efter!
    3. Nej
    4. Jag har fått äl för första gången sen i nov, och jag kände av den ordentligt. Mensen kom igår och den enda skillnad jag reflekterat över är att jag har mkt mindre mensvärk.
    5. Inga
  • Ohana 84
    rara skrev 2010-05-31 13:25:23 följande:
    Ohana. Tack! Wow, det var ju verkligen många bra saker som inträffat för din del. Själv har jag ÄL men tyvärr massa spottings och krångel med mensen. Så nu ska det bli intressant att se vad AC kan påverka.Tack så jättemkt för dina svar!
    Ja jag är riktigt nöjd.. förutom med att jag inte blev gravid såklart!! Men jag fick äl och cykeln va på 34 dagar istället för 55 som förra =)

Är det spottings du vill bli av med hade nog jag tagit AC hela månaden o inte bara till äl.. fast det kanske du redan har tänkt=)
    Funderar på att ta hela månaden denna gång.. får se hur det blir
  • Ohana 84

Jag tar dropparna, först eftersom jag inte visste det fanns piller o nu har jag vant mej vid dom o tycker inte det är några problem med varken smak eller att ta 3ggr om dagen så haft precis fått hem min andra flaska =)
    Jag tror faktiskt inte det spelar någon roll om man tar droppar eller piller.. tror det funkar lika bra, bästa att bara välja det man tycker är mest praktiskt o det man känner för!

Pimpinellan - Kul att höra att du märker skillnad!! TYcker absolut du ska fortsätta.. och håller med dej, ja tror på det här!! Hur lång cykel hade du innan AC?
    Jag hade mkt mindre mensvärk än vad jag brukar, fast mensen varande ett par dagar längre. Brukar ha i ca 3 dagar i vanliga fall och nu ca 5, fast det kan ju bero på att jag hade äl denna månad och antagligen inte haft det tidigare månader?

Hallonet80 - kan nog inte påstå att jag fått massa acne sen jag började med AC, fast jag har fått på bröstet vilket jag bara har sällan annars typ vid mens.. acne i ansiktet är nog amma som tidigare, alltså att det kommer lite vid mensen.. men när man läser om AC så ska ju det vara bra mot acne.. men många "medeciner" mot acne blir det ju lite värre av till en början och sen bättre.. så vi får vänta o se=)

• Ohana 84
    helena29 skrev 2010-06-09 13:18:52 följande:
    Hallå där!

Hur var det nu med det här....Jag vet att man kan helst ska ta AC under hela månaden, men man undviker ju ite direkt graviditet under tiden. Vet att man helst inte ska göra uppehåll vid ÄL eftersom det blir lite ryckigt för kroppen att tillgodogöra sig det. Är det då ofarligt att ta AC i tidig graviditet? Kan det hända något? Vad isåfall? Någon som vet och "vem" har isåfall sagt det? Hoppas ni kan ge mig lite råd!
    Bossan1967 skrev 2010-06-09 13:40:42 följande:
    Jag tar det denna gång efter äl (hade äl i lördags) har inte gjort det innan (2 cykler) men i Tyskland tar dom det tydligen hela månaden. Tror inte att nåt kan hända, man slutar ju om man får plus. Tror att det fungerar bättre om man inte gör avbrott . Har för mej att pimpinellan kan mer om detta? Missfall av ac har jag aldrig hört iallafall.

Inte mkt till råd men nån mer svarar säkert,kram
    Jag är helt på din linje Bossan1967.. förra månaden körde ja bara till äl.. men denna planerar jag att köra hela cykeln, just för att det nog fungerar bättre då, o om man måste ta det fler än en månad blir det nog lite dumt för kroppen om man håller på och har uppehåll!
    O eftersom läkarna i Tyskland som rekomenderar AC säger man ska ta hela cykeln så borde det verkligen inte vara några problem..

När man plussar (om man gör det på bim) så har ju ägget precis bara fäst och har ju ips ingen "förbindelse" med mamman i ett så tidigt stadie alls..

Så helena29 gör det du känner känns rätt, jag tog ju själv bara till äl förra gången och det funkade för mej (eftersom det va äl jag va ute efter).. men som sagt tar man längre än en månad tror jag det är bättre att ta hela cykeln=)
Svar på tråden agnus castus, munkpeppar