• Ohana 84

agnus castus, munkpeppar

JaneDoe10 skrev 2010-07-01 19:39:04 följande:
    Allting har kännts annorlunda från ÄL för mig också denna månad. Har dock inte vågat koppla det till graviditet, men nu tror jag ju det, och hoppas att mina förhoppningar inte grusas imorgon. Fick ett knappt synligt plus på CB, testlagret och RFSU... Är väl bara att testa igen imorgon bitti!
    Åhh håller tummarna för dej!!! =) hade du svagt på så många olika borde d ju vara något!!

Ska med testa i morron tror ja, bim på lördag men åker utomlands då!! Känner dock ingenting så tror inte det är något denna månad heller =/
    När har/hade du bim?
  • Ohana 84
    JaneDoe10 skrev 2010-07-01 21:48:10 följande:
    Jag vet inte när jag har BIM eftersom jag har strulig cykel. Men det var 10 dagar sedan jag hade äl!
    ÄL brukar ju vara runt 14 dagar innan bim, så är du gravid är det ju inte konstigt om det är svagt fortfarande =)

Mitt test va så negativt det kan bli i morse, denna månad IGEN!! Men hade iaf äl IGEN, sååå det kunde ju varit värre egentligen!! Och så slipper jag vara nykter på utlandsemestern och hela resten av sommaren..
    Det dryga är att min nya flaska med AC inte kommit med posten än =/ fick mejl att dom skickat den i ons så den borde ju verkligen komma idag!! hoppas hoppas, annars blir det utan AC första veckan i cykeln =/

Lova skriv hur det gick med testet idag!! =) Håller tummarna!!
  • Ohana 84
    JaneDoe10 skrev 2010-07-02 07:38:56 följande:
    Ja, jag brukar ha 15-16dagar ungefär mellan äl och BIM. Testet visar positivt idag ocksåPlus Hoppas nu bara att mensen inte kommer om någon dag!  Men den dagen, det bekymret, jag är GRAVID!
    GRATTIS!!

Har läst att det inte är så vanligt med två missfall i rad, så du har ju isf oddsen på din sida!! =)
  • Ohana 84

Nu behöver ja lite råd här =/

Mitt AC är slut!! Har beställt hem mer och det skickades i onsdags så trodde verkligen det skulle vara här nu, men icke!! Och imorron åker vi utomlands i en vecka.. har bim imorron, men testade i morse o d va negativt! Så mensen borde dyka upp i morron..
    Alltså kommer jag vara utan AC första veckan på cykeln, men jag brukar ha äl dag 21 alltså 3 veckor efter mensen.. så det blir bara en vecka av tre innan äl ja missar.

Vad tror ni, borde ja skita i AC helt denna cykel eller börja ta efter första veckan? Men innan ja började med AC hade ja ju inte äl och cykeln va på runt 55dagar.. fast om ja börjar på dag 7 i cykeln borde d väl hinna värka lite??

Så irriterad på mej själv att ja inte beställde tidigare!!

• Ohana 84
    Väntan på en liten skrev 2010-07-26 15:08:54 följande:
    Hälsovårdsmyndigheter råder numera kvinnor som vill bli gravida att använda andra preventivmedel under 3-4 mån efter det att de slutat ta p-piller, så att de inte ska bli gravida under den tiden. Det beror på den ökande frekvensen av missbildningar som man funnit hos missfallsfoster vars mödrar använt p-piller. Om du skulle bli gravid strax efter det att du slutat ta p-piller finns en ökd risk för fosterskador inkl skador på hjärnan och extremiteter. Dessutom löper ett växande flickfoster  att få cancer i slidan eller cervix i tonåren eller som ung vuxen. Risken är 1 på 1000 för varje utsatt person.
    Missbildningar i urinvägar och könsorgan har också rapporterats hos pojkfoster.

Utdrag ur denna bok.
    Hmm jag undrar med när denna bok är utgiven! För jag vet att TIDIGARE rekomenderade de detta.. likaså att man inte skulle äta p-piller längre än ett år o sen ha uppehåll..

Men numera förespråkar de inte att man måste vänta, utan studier har visatr att det inte stämmer..
  • Ohana 84
    MissKS skrev 2010-08-18 22:46:23 följande:
    Carrou skrev 2010-08-18 16:34:40 följande:
    Förstår inte riktigt vad du menar .. 
    På hemsidan jag köpte AC, står det till och med att
    den traditionellt används vid ofruktsamhet.
    Så med andra ord ska den ju hjälpa dig och inte stjälpa dig

Glad 
    Jo, för att när man googlar på Munkpeppar så får man upp en massa användingsområden. Tex att framkalla mens. Jag blir så skeptisk över att en och samma substans används i så många syften. Jag förstår att man använder den vid i delar av cykeln, men hur kan den påverka så många olika hormoner på olika sätt berodne på när man använder den? Jag blir helt förvirrad... Vilken hemsida har du förresten läst på?
    Som jag har förstått det så funkar AC så att hormonerna "stabiliseras" (nog fel ord men kom inte på någon bra synonym).. Inte att det påverkar en massa olika hormoner, utan att den påverkar hypofysen och stabiliserar hormon produktionen.. Vissa har för mycket av någon eller för lite, och då "normaliseras" det!

Och det här med munkpeppar och att det används till hästar för att minska sexlust o allt, det är nog mer att den med mkt sexlust får lite mindre och den utan får mer!!

Ska tillägga att dettta är ingen fakta utan så JAG har uppfattat och förstått det =)
  • Ohana 84
    helena29 skrev 2010-08-20 10:52:18 följande:
    Hej, jag har nu ätit Ac sedan slutet av maj....men så här ser det ut för mig...

Min historia i korta drag:
    *Slutade med p-piller efter 10 år den 7 juni
    *Pillermensen kom den 10 juni
    *På dag 31 fick jag den "riktiga" mensen. Är det troligt att jag hade ÄL?
    *På dag 18 fick jag en lite geléklump i trosan.Tecken på ÄL?
    *Dag 20 en vit slemmig flytning. Tecken på ÄL?
    * Nu är jag på dag 42 och tog ett negativt grav.test.

Hur ska jag tolka detta?
    Hormonrubbning?
    För jag kan väl inte vänta mig att se ett pluss senare?
    Om du hade äl Dag 20 och testade dag 42 kan det ju vara för tidigt att se en graviditet. Och äl-sekret har du innan äl, så du kan ju tillomed haft äl dag 21 el 22.

Efter man slutat med p-piller kan det ju ta ett tag innan man får regelbundna cykler.. så inte ovanligt med en cykel på så många dagar!
  • Ohana 84
    helena29 skrev 2010-08-20 12:42:01 följande:
    Tack för ditt svar! Men om jag inte blivit befruktad så borde väl mensen kommit...? Vet att man kan ha lååånga cykler efter pp, men om man haft Äl så borde väl inte lutealfasen vara sååååå här lång? Blir inte klok...
    Nej du har helt rätt =) jag räknade helt tokigt fel!! Tänkte att det va 12 dagar men det va ju 22=)

Så nej har du haft äl vid det tillfället borde du fått din mens... så det kan ju hända att du inte hade någon äl, eller att den var senare..
  • Ohana 84

Var ett tagsen jag skrev här hur det går =)

O jag har varit riktigt förvirrad, I början av min förra cykel åkte vi ju på semester en vecka och jag hade inte hunnit få hem min AC innan vi åkte. Så första veckan i den cykeln blev utan AC, men tänkte att det är ju bara 7 dagar av 34 (som min cykel har varit med AC). Så när jag kom hem började jag med AC igen, vet inte om jag hade äl den månaden, testade inte med äl-stickor. Men på ca dag 33, får jag bruna flytningar (spottings?) o tänker att det är väl mensen som är på intåg! Men icke, dessa brun/röda flytningar forsatte i nästan 3 veckor!!
    Så antagligen hade jag INTE äl, slutade med AC nångång under dessa 3 veckorna för ja tyckte bara det kändes onödigt att ta dom.. Mensen kom alltså aldrig igång, vissa dagar var det lite färskt blod men aldrig så jag behövde ha något mer än trosskydd.
    Nu till det som förvirrade mej ännu mer, När dom här tre veckorna med någon slags "låtsas mens" äntligen var över så gick det ca 4 dagar och då fick jag äl-flytningar, har aldrig tidigare haft detta så tog ett äl-test och jodå!! Det va posetivt!!

Så nu återstår bara att se om vi har lyckats pricka in denna helt oförutsedda äl =)
    Men det känns inte jättehoppfullt, det känns som att eftersom jag aldrig hade någon riktig mens så är inte det "gamla" utränsat. Fast det är klart hade jag aldrig äl förra månaden finns kanske inget att ränsa ut?! 

Så nu blir det ett par långa veckors väntan.. och blir det inget denna gång ringer jag gyn! För då har nästan vårt år gått, och eftersom jag har konstaterad PCO så borde vi få hjälp!

Där har ni min uppdatering =)
    Hur går det för er andra som var med i forumet tidigt?!

Svar på tråden agnus castus, munkpeppar