• mammageno

    vad ka jag göara för att min man skall vara trygg och hjälpa mig?

    Vi har tillsammans ett minne om vårt förra förlossning som är svårt och jag känner att han har lika mycket att bearbeta som jag, vad kan vi göra åt detta.

    Han behöver psykologiska tips och även praktiska tips för att hjälpa mig och även sig själv.

    Vad skall Jag göra för att känna mig trygg och lämna över mitt inre?

    Och vad kan jag göra för att inte försvinna så som ja gjorde, jag åkte på semester typ, och jag vill känna mig mer delaktig och närvarande.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden vad ka jag göara för att min man skall vara trygg och hjälpa mig?
  • Förlossningspedagogen

    Hej!

    Ja, jag tror att många underskattar vikten av att vår partner känner sig trygg! Min erfarenhet är att ju lugnare och tryggare partnern OCH personalen är, ju lättare är det för mamman att vända sig inåt och föda!

    Förlossningen är en katalysator och det bra att försöka ta om hand det man vet finns där som spökar och tar onödig energi.

    Jag skulle verkligen rekommendera er att tillsammans gå en profylaxkurs - där får ni möljighet att ta del av verktyg och titta på vad som känns skrämmande och hitta strategier för det. På flera orter i landet finns AnnasProfylax - men det kan även finnas andra bra alternativ. Finns det ingen fysisk kurs kan ni idag gå kurs på nätet! AnnasProfylax webbkurs är jag väldigt glad och stolt över att vi har tagit fram - alla har rätt till en bra mental och fysisk verktygslåda!

    Din man kan dessutom behöva gå och prata med en terapeut för att särskilt titta på vad som behöver tas om hand. Det är en gåva för både er och barnet att få födas i frånvaro av rädsla - allt ni kan göra innan är värdefullt.

    Lycka till!

    Kram
    Anna

  • mammageno

    Jag har Annas profylax boken och DVD´n så jag har lite att träna på, det känns skönt att ha verktyg att använda mig av.

    Tack för tipset!

Svar på tråden vad ka jag göara för att min man skall vara trygg och hjälpa mig?