• andrasidan

efter regn kommer faktiskt solsken!

jag har haft lite trådar förr om allt ifrån när jag fick reda på att jag hade PCO; chocken, bearbetningen och kampen mot både mig själv och opedagogiska barnmorskor. senare, som en blixt från en klar himmel fick jag helt plötsligt ett plus efter 2,5år men fick dessvärre missfall ett par dagar senare. DOCK var ingen gladare än jag var! det finns et ljus i tunneln, det går - jag är inte dömd till att inte kunna uppfylla det viktigaste en kvinna har att göra!

jag började med p-piller igen strax efter missfallet, för att stabilisera det praktiskt så som lägenhet, ekonomi, etcetera... nu har detta fallit på plats och jag har slutat med mina (jävulsk)piller och för 4,5vecka sedan hade jag en ÄGGLOSSNING som dessvärre int ekunde utnyttjas för arbetet gjorde att vi var på olika håll ett par dagar. men ingen är gladare än jag över PMS, jag mår skit, jag är trött, jag har mensliknande smärtor under min ägglossning men ingen är gladare än jag! exakt två veckor senare hade jag min MENS, min egna lilla mens för att en ägglossning hade skett..
    nu i måndags hade jag ägglossning när jag vaknade och samma kväll och eftermiddag fick jag njuta dubbelt upp utav min älskade sambo! vad tror ni? kan vi få bli lyckligast i världen?!

oavsett plus eller ej denna cykel, är hoppet på topp och bara vetskapen av att vi kan bli med barn tillsammans (bekräftat under hösten...) och att min dumma kropp äntligen fungerar precis som den ska!

dela gärna med er av andra PCO-historier, detta forumet finns ju för att få prata av sig, hitta sina lika, ge och framför allt få stöd!!{#lang_emotions_heart}

• Svar på tråden efter regn kommer faktiskt solsken!
  • EnsammaMamma

Känner igen mycket i din historia, vi har försökt i 2,5 år och blev spontant gravid och plussade 1 jan 2009 men det avslutades 3 jan 2009 i ett mf, sedan dess har det inte hänt något mer. Jag hoppas nu att få pergo men jag har några kg att bränna bort först.

• andrasidan

usch, fy vad jobbigt... jag håller dock tummarna för dig! men det är som min BM sa till mig att trots att det är tungt med MF så tyder det ändå på att det har någonstans stabiliserats och efter en graviditet ökar chansen att stabilisera hormonnivåerna.

jag har håller mig dock inom gränserna i mitt hormontest för vad som anses normalt, slutat stressa sönder mig och har en normalvikt - så jag håller fortfarande tummarna.

nu är det fredag (ÄL i måndags) och jag har fortfarande molande värk som kommer och går - är det normalt? dessutom har jag fortfarande så kallat ÄL-flytningar... är det bara en utsträckning av mina PMS besvär eller kan det vara så att min kropp är superkänslig för hormonerna!? åh, jag vet inte riktigt vad jag vågar hoppas på - en sak som är säker är iaf att överskott av hormoner finns där och kroppen är fungerande igen!

håller någon tummarna med mig? :)

• SagaOmNatten

Tänkte berätta en liten solskenshistoria.
    Jag och min sambo försökte i 3 år och för ett år sedan var vi på utredning. Jag hade PCOS och mannen lata simmare. Det såg inte ljust ut att vi skulle kunna bli gravida spontant. Jag åt provera och pergotime i 2 omgångar men inget hände. Dock kom min ägglossning igång igen.
    Vi blev uppsatta på IVF och väntetiden var 3 månader. När vi så fick kallelsen så hade vi båda förlorat jobbet så vi tackade nej.
    Vi ställde in oss på att vi kanske aldrig skulle bli föräldrar. Båda två är djurvänner så vi såg en framtid med en massa katter och hundar istället.
    I början av året hittade jag en annons om valpar av den rasen jag vill ha. Men jag väntade att ringa på den för helt plötsligt var min kropp konstig.
    Efter att jag hade jävligt ont i magen och humörsvängningar så köpte sambon ett test.
    Det var positivt :O
    Jag förstod inget alls. Så många gånger vi hade gjort test och det var negativt. Nu var det positivt!
    När vi kom till gynläkaren kom nästa trevliga överraskning. Det är två st där inne!
    Så på grund av min PCOS har jag släppt 2 ägg och båda har blivit befruktade!
    Igår såg vi dem igen och de är nu små små bebisar där inne. De är lika stora och verkar må bra där inne.
    Så fast man har PCOS så kan man bli gravid helt på egen hand!
    Jag önskar er alla lycka till :)

• lords
    Fick veta att jag hade PCO när jag var 18 (23 nu) och det första läkaren säger är "jaha du vet väl att nu kanske du aldrig kommer få barn".
    Inget jag tänkt på men nu har vi börjat planera barn och den där frasen har ekat i mitt huvud. Denna läsning ger mig hopp :D 
  • EnsammaMamma

Sagaomnatten: jag har hört många sådana historier men tyvärr stjälper det mer än hjälper. Jag har nog ganska svår PCOS, har knappt haft äl på 3 år och det är väldigt oregelbunden så chansen att pricka den är ganska liten. Äl stickor börjar bli för dyrt och sex var 3 dag är rätt tråkigt i längden efter 2,5 år.

• heter

Inte för att jag vill regna på din parad ts men är du säker på att du har äl? Jag har alla symptom 9 gånger av 10 runt äl som ont i magen, ont i äggstockarna, de där klassiska flytningarna, jag får alltid stegring på äl-tester och sen mens två veckor senare men jag har inte äl. Vad jag har förstått så kan man alltså ha alla symptom men det betyder inte att ett ägg släpper nödvändigtvis.

• andrasidan

aa, jag är ju fullt medveten om att då man har PCO bildas äggblåsor men att de inte mognar tillräckling för att kunna släppa ägg - därav symptom, etc.

visst att jag inte kan säga till hundra procent dock är det så pass mycket som talar för.. allt ifrån att inte ha haft ÄL/mens på över 2,5år och nu är det igång enligt en normal cykel, mina värden ligger i balans, efter en graviditet men lindrig PCO som jag har/hade är det vanligt med en stabilisering... vi får helt enkelt vänta och se :)

en vecka kvar och sedan borde det kunna listas ut! :D

• EnsammaMamma

andrasidan: det är ju jättebra att det går åt rätt håll, jag skulle också vilja ha regelbunden mens. Tyvärr tror jag inte de som inte vet något om PCO inte kan förstå, jag bli väldigt frustrerad varje månad när cykeln inte vill fungera som den ska, det är ju inte en period heller min har inte fungerat på 3 år och på något sätt känner jag mig väldigt misslyckad.
    Jag har provat gå ned i vikt med tre olika mediciner, personlig tränare och äter LCHF kost men inget vill fungera så det dröjer nog inte länge innan jag ger upp tyvärr.

Svar på tråden efter regn kommer faktiskt solsken!