• UBJ

Runt 37 år - vad för resultat på kub?

Jag är 36 år och gravid med nummer tre. Gjorde KUB-test för 3 veckor sedan. Det kändes bra att göra ett KUB-test för att veta om FVP var aktuellt el ej.  Fick ca 1:3000 på den "vanligare" trisomin och ca 1:7000 på de andra två trisomierna. Nackspalten var 0,9 och näsbenet tydligt. Glad, men ändå nojig denna gång...

• UBJ

Jag var jättejättespänd inför testet. Satt och skakade när vi talade med läkaren innan, men när hon väl började med UL försvann det då jag blev så glad av att se en liten fis som slog kullerbyttor i magen!

Jag tror att oron kommer av, om man har ett eller flera barn sedan tidigare, att det känns osannolikt att det kan gå bra igen. Min man var mkt tveksam till ett tredje barn just därför.

Håller tummarna för att du får ett bra resultat imorgon och slipper ta beslut om FVP. Jag kände innan KUB-testet att jag ville ha (helst så klart) bra siffror eller riktigt usla. Ett mellanting hade varit hemskt, för då blir beslutet om FVP så svårt.

• UBJ

Usch, i jämförelse med era siffror var ju mina dåliga!! Min läkare lät dock förvånad över att någon fick 1:20000, då hon hävdade att det inte "gick att mäta så långt". ?!??!?

• UBJ

Wehee: Om du lämnar blodprov samma dag som UL måste du vänta. Kan du inte göra det i förväg?

TS: Så skönt att det gick bra idag! Vilket datum har du i september? Själv har jag den 1/9, men jag hoppas på en augustibebbe.

• UBJ

Wehee: Kolla om du kan få en remiss till den stad du bor i. Jag gjorde blodprov på remiss hos en privat gynekolog och sedan skickade de provet.

• UBJ

Wehee: Läste din presentation - vilken härlig berättelse! Så roligt att ni ett en massa kämpande plötsligt ska få barn! Stort lycka till med KUB-test och graviditet!

Svar på tråden Runt 37 år - vad för resultat på kub?