• Ninnan

Runt 37 år - vad för resultat på kub?

Jag fyller 37 nu i april och gjorde KUB-test i höstas. Min historia är lite speciell för läkaren gjorde först fel och mitt resultat blev 1:52 för 21 och 1:27 för 13 och 18. När hon sedan rättade till det blev resultatet 1:996 resp. 1:1181. Nackspalten var 1,5 mm och allt såg bra ut. Eftersom läkaren verkade lite förvirrad valde jag att göra om alltihop i Köpenhamn där jag vet att de är väldigt duktiga. Mitt resultat för ds blev då 1:3950. För de andra två var resultatet ännu bättre men jag minns ej siffran.
    Jag hade nog bara gått vidare med fvp om siffran varit riktigt dålig, typ som mina första siffror...fast jag var osäker även då på om jag skulle gå vidare. Jag gjorde mest KUB för att upptäcka riktigt allvarliga skador som t ex trisomi 13 och 18...jag hade nog t ex gått vidare om nackspalten varit bred eller om man sett något konstigt. Enbart blodprovet skulle jag dock ta med en nypa salt om det inte är extremt avvikande och t ex gett en risk på 1:2.
    Lycka till imorgon :)

• Ninnan

Jag väntar också mitt tredje barn (är i v. 34 nu) och håller med om att man inte riktigt vågar tro att allt ska gå bra ännu en gång. Jag var också onaturligt nervös inför KUB - satt och skakade i väntrummet. När jag dessutom först fick så dåliga siffror blev allt nattsvart. Det tog ett helt dygn innan läkaren rättade till sitt misstag och det var ett JOBBIGT dygn.

Ja, det ÄR lite jobbigare att vänta barn när man är lite "äldre"...samtidigt så är vi ju inte lastgamla...:).

Kram & lycka till igen!!

• Ninnan
    UBJ skrev 2010-03-12 09:30:51 följande:
    Usch, i jämförelse med era siffror var ju mina dåliga!! Min läkare lät dock förvånad över att någon fick 1:20000, då hon hävdade att det inte "gick att mäta så långt". ?!??!?
    Det är egentligen dumt att jämföra siffror! Jag tycker att det hade varit bättre om man bara fått veta att man har låg risk (eller hög). I Danmark lämnar de t ex inte ut blodprovssiffrorna och det tycker jag är bra. Har sett många trådar här där man jämför Papp-A och Hcg MoM-siffror med varandra och det är egentligen ingen som förstår vad de olika värdena betyder - knappt ens läkaren om man frågar.
    Jag jämförde en gång med en tjej som var lika gammal som mig, samma vikt och båda bebisarna hade samma nackspalt och tydligt näsben...och hon hade fått 1:15000 på enbart Nupp...medan jag fick 1:1000 på enbart Nupp. Vi förstod ingenting.... Så, jag tycker bara att vi ska njuta av att vi fått låg risk och inte jämföra.
  • Ninnan
    pingel skrev 2010-03-12 13:18:17 följande:
    Det gick väldigt bra idag, allt såg fint ut och riskbedömningen blev 1:1161 vilket för mig känns jättebra och jag är inte alls orolig längre utan ser nu fram emot en liten sötis i september Tack för era svar!
    Åh vad skönt! Stort grattis till fina siffror!!
  • Ninnan
    mirakelimagen1 skrev 2010-03-16 11:36:33 följande:
    Efter vad jag kan förstå är det bara kvinnan man tar prover på. Jag har heller inte tagit några prover innan. Antagligen därför att vi inte var säkra på om vi verkligen ska göra nupp/kub. Men nu är det bestämt så både ultraljud och prover i övermorgon. Är jättenervös. Är otänkbart för mig att göra abort men min sambo vill det så gärna. Ser det mer som om vi ges en möjlighet att förbereda oss om det nu skulle vara en hög risk för skador. Jag är 38 och såg någon siffra på 1:68 för min åldersgrupp vilket om man gör om det till procent blir försvinnande lite och då känns det mkt bättre!
    Jag tror att risksiffran för 38 år är 1:120. Jag är snart 37 år och var också väldigt tveksam till provet - eftersom jag inte trodde jag skulle kunna göra abort - men nyfikenheten tog överhanden. Det är ju också, som jag skrev ovan, ett sätt att upptäcka riktigt allvarliga avvikelser som inte är förenliga med ett värdigt liv. Det är ju väldigt ovanligt men om man skulle drabbas vill man ju veta så tidigt som möjligt...

Oftast går det ju dock jättebra :).

Lycka till på testet!!
  • Ninnan
    Wehee skrev 2010-03-17 07:21:32 följande:
    Trodde blodprovet kollar om det finns sjukdomar eller anlag för sjukdomar. Tänker att det isf skulle vara bra att kolla bådas eftersom barnet bär lika mycket mannen gener.
    Blodprovet mäter mängden av graviditetshormonet beta-hCG och moderkakshormonet PAPP-A. De två hormonerna varierar på ett speciellt sätt om det finns sannolikhet för att fostret har Downs syndrom eller en annan kromosomavvikelse.
  • Ninnan
    pencil skrev 2010-03-18 18:04:56 följande:
    Det verkar vara väldigt olika gällande hur lång tid det är mellan blodprov och UL. Jag ska göra UL om en vecka (är nervös!!!) men har fått ta blodprovet redan för 2 veckor sedan. Det kommer alltså att skilja 3 veckor mellan blodprov och UL. Hur lång tid var det mellan för er? Om blodprovet mäter moderkakshormon så känns det ju som att det skulle kunna skilja endel beroende på vilken vecka man tar blodprov eller tänker jag fel nu? Jag fick ta mina blodprover när jag var i v.10 och UL blir i v.13.
    Det är viktigt att läkaren lägger in rätt datum för när blodprovet togs. Min läkare råkade lägga in att blodprovet togs samma dag som nupp-testet och då blev resultatet väldigt dåligt. Jag tog blodprovet 2,5 vecka innan nupp (blodprovet v. 10) och när hon väl la in rätt datum blev resultatet mycket bättre. Jag tog sedan (för säkerhets skull) nytt blodprov vecka 13 och då var blodprovet mycket bättre...vet inte alls varför men vissa menar att man får sämre risk ju tidigare man tar det. Det ska dock kunna tas fram till 13+6 så jag litar på det senare resultatet också...speciellt eftersom det var bättre :)
Svar på tråden Runt 37 år - vad för resultat på kub?