• pingel

Runt 37 år - vad för resultat på kub?

Hej alla, jag väntar mitt andra barn och ska göra nupptest imorgon. Tog blodprov förra veckan och ska få den sammanräknade riskbedömningen då också (kub). Jag tackade ja till att göra kubtest eftersom jag fyller 37 i år.

Ni som är i samma ålder som jag, vad har ni fått för resultat? Hur har ni resonerat kring ev. ytterligare fosterdiagnostik, t ex fostervattensprov? Jag tänker väl att om risken är högre än 1:300 så vill jag antagligen göra fvp för att slippa gå och oroa mig i ett halvår, men känner man sig egentligen mycket tryggare om det visar sig vara 1:350? Var har ni dragit gränsen och hur har ni tänkt?

Förra gången gjorde jag bara nupp eftersom jag då var 32 och fick då ett omräknat resultat på 1:1650 (åldersbaserad risk på 1:400), vilket kändes jättebra, det var liksom inget att fundera över alls.

Jag inser ju att jag är lite äldre nu och att den åldersbaserade risken är högre, men jag har nog inte riktigt bestämt mig för var jag ska dra gränsen för att kunna slappna av och utgå ifrån att allt antagligen är okej, så jag skulle vara tacksam om någon vill dela med sig av sina erfarenheter (och siffror!).

• Svar på tråden Runt 37 år - vad för resultat på kub?
  • pingel

De sa till mig att jag skulle ta blodprovet senast en vecka innan nupptestet; detta eftersom resultatet från sjukhuset postades till dem och alltså behövde ha kommit fram till dem i förväg. Jag vet inte vad det är för skillnad på någon vecka hit eller dit men rent logiskt känns det ju som om ju närmare de båda proverna ligger varandra, desto mer rättvisande resultat.

Men kanske är det också så att de på något sätt kompenserar i beräkningen om det är lång tid mellan, det verkar ju så på det som Ninnan säger ovan. Det viktiga borde ju då vara att de vet rätt datum för blodprovet.

• Tant Pruselius
    sicka16 skrev 2010-03-12 08:23:37 följande:
    Jag är 35 och väntar första barnet. Och jag fick 1:17226 på mitt test, 1,7 mm nackuppklaring och näsbenet syndes tydligt. Men det var ju klart jobbigt innan man gjort testet och inte visste om vi skulle behöva gå vidare...
    Lycka till
    vad har näsbenet för roll i det hela? Aldrig hört det nämnas bara...
  • sabidra

Hej jag är 41 och fick risken 1 chans på 14367 som med mitt förra barn en chans på 15000 hon hade aldrig sätt så bra resultat på en kvinna i min ålder!

• alice72
    Tant Pruselius skrev 2010-09-13 13:38:28 följande:
    vad har näsbenet för roll i det hela? Aldrig hört det nämnas bara...
    Ser man näsbenet är det mindre risk för downs, de flesta downsbarn har underutvecklat näsben. Enligt länken nedan så blir risken en tredjedel av den som KUB visar. Jag fick själv en risk för DS  på 1:151 men gick inte vidare med flera prov eftersom det ändå är en väldigt låg risk (lägre risk än att bli gravid när man äter p-piller tex) och också lägre risk än för missfall vid FVP/MKP. Men vi såg näsbenet väldigt tydligt, så då antar jag att den egentliga risken är 1:453...

www.webmd.com/baby/news/20021217/fetal-nasal-bone-predicts-down-syndrome
  • alice72

Först nu läste jag hela artikeln... tydligen kan man inte ge exakta siffror på näsbenets betydelse. (På andra ställen har jag läst att 75 % av downsbarnen saknar näsben i första trimestern.) Hur som helst var det nåt som ultraljudssköterskan påpekade, att det minskar risken.

• alice72

Och NU först ser jag att det här är en gammal tråd! Skrattande

• Baby Lei

Jag är 38 år och gjorde KUB för två veckor sen.
    Vi hade bestämt oss för att gå vidare med FVP om resultatet skullle bli sämre än 1:200, såsom läkarna rekommenderar helt enkelt.
    Men vi fick 1:20.000 så det kändes helt otroligt bra!    Nackspalten var 1.5 cm.

• Kaxelsmamma

Vi fick 1:5800 ungefär på båda barnen (väntar tvillingar) när det gällde Downs och 1:10000 för triomesi 13 och 18. Är 37 och fyller 38 till våren. Baby Lei du menar väl mm och inte cm

• Baby Lei
    Kaxelsmamma skrev 2012-12-06 15:49:54 följande:
    Vi fick 1:5800 ungefär på båda barnen (väntar tvillingar) när det gällde Downs och 1:10000 för triomesi 13 och 18. Är 37 och fyller 38 till våren. Baby Lei du menar väl mm och inte cm

Ha haha! Ja, det får vi hoppas. Annars hade det nog dragit ner siffrorna ganska så ordentligt :)
    1,5 mm skulle det såklart vara.

Så fantastiskt med tvillingar!!    
  • Man1981

Snart 36 år, 1/20000 på såväl trisomi 21 (Downs syndrom) som trisomi 13 och 18, alltså mycket bra resultat trots relativt hög ålder.

• amalie79
    pingel skrev 2010-03-11 12:56:42 följande:

Hej alla, jag väntar mitt andra barn och ska göra nupptest imorgon. Tog blodprov förra veckan och ska få den sammanräknade riskbedömningen då också (kub). Jag tackade ja till att göra kubtest eftersom jag fyller 37 i år.

Ni som är i samma ålder som jag, vad har ni fått för resultat? Hur har ni resonerat kring ev. ytterligare fosterdiagnostik, t ex fostervattensprov? Jag tänker väl att om risken är högre än 1:300 så vill jag antagligen göra fvp för att slippa gå och oroa mig i ett halvår, men känner man sig egentligen mycket tryggare om det visar sig vara 1:350? Var har ni dragit gränsen och hur har ni tänkt?

Förra gången gjorde jag bara nupp eftersom jag då var 32 och fick då ett omräknat resultat på 1:1650 (åldersbaserad risk på 1:400), vilket kändes jättebra, det var liksom inget att fundera över alls.

Jag inser ju att jag är lite äldre nu och att den åldersbaserade risken är högre, men jag har nog inte riktigt bestämt mig för var jag ska dra gränsen för att kunna slappna av och utgå ifrån att allt antagligen är okej, så jag skulle vara tacksam om någon vill dela med sig av sina erfarenheter (och siffror!).

Vi resonerade som så att 1:100, då går vi vidare, gränsen här är 1:200, men vi hade en egen gräns. Vi fick 1:20 000 på de trisomier de räknar på så då släppte vi det.

Jag är insatt i hur det är att ha ett barn med downs Syndrom då vi har en nära vän som har det.

Jag var nyss fyllda 36 så det var gratis för mig med, annars hade jag inte valt att göra det.
Svar på tråden Runt 37 år - vad för resultat på kub?