• guinevere

Vet du vad Gulag var?

Som rubriken lyder, vet du vad Gulag var?

Intressant att se om det omnämns i skolan. Det gjorde det aldrig i mina skolor iaf.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vet du vad Gulag var?
  • DenNamnbitne

Ja, det är namnet på ryska fångläger. De kändaste är väl de sovjetiska som Soltjenitsyn skriver om. Men Gulag var lika vanligt under tsartiden, fånglägren kallades Gulag redan då.

• Sencha

"One tractor
    One tractor
    One more tractor
    One year in Gulag... no no no, that's one tractor
    One more tractor"

Eller ja, det är väl inte ordagrant korrekt, men jag tror att det är via denna humorsketch (Helt apropå?) som jag lärde mig detta, eller i kanske snarast förankrade kunskapen i långtidsminnet.

Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Sencha
    Sencha skrev 2010-03-11 13:43:36 följande:
    "One tractorOne tractorOne more tractorOne year in Gulag... no no no, that's one tractorOne more tractor"Eller ja, det är väl inte ordagrant korrekt, men jag tror att det är via denna humorsketch (Helt apropå?) som jag lärde mig detta, eller i kanske snarast förankrade kunskapen i långtidsminnet.
    Längst ner här: http://jalmborg.blogspot.com/2008/12/fucking-prize.html
    Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Phlippan87

det fick vi lära oss i skolan. hade till och med en gästföreläsare som hade varit "Gulag-fånge" som var på skolan och pratade om hur de hade haft det

28/12 2009 föddes vår lilla Therese | phlippans.blogg.se
  • JuliaåRonjasmammis

Japp, det lärde jag mig i skolan redan i slutet av 70-talet!
    /Metusalem{#lang_emotions_wink}

Mina åsikter är alldeles gratis!
  • Taggtroden

Ja jag lärde mig det i skolan dock mest för att jag och en kompis gjorde ett arbete om andra världskriget där vi kom in på detta.

• guinevere

Tack ni som svarat än så länge. (Mina trådar brukar alltid dö när jag själv kommenterat i dem, hoppas att inte denna gör det)

Hittills ca 33% som lärt sig i skolan alltså.
    Vad jag kallar man läger från 1920-talet Gulag. Jag skulle gärna se att fler skolor nämnde detta, kanske i samband med undervisning om 2:a världskriget. Själv fick jag endast läsa om de tyska koncentrations- och förintelselägren (alltså inte ens något om själva kriget). Känner inte att det var en tillräcklig undervisning.
  • Hugful80
    guinevere skrev 2010-03-11 14:41:04 följande:
    Tack ni som svarat än så länge. (Mina trådar brukar alltid dö när jag själv kommenterat i dem, hoppas att inte denna gör det) Hittills ca 33% som lärt sig i skolan alltså. Vad jag kallar man läger från 1920-talet Gulag. Jag skulle gärna se att fler skolor nämnde detta, kanske i samband med undervisning om 2:a världskriget. Själv fick jag endast läsa om de tyska koncentrations- och förintelselägren (alltså inte ens något om själva kriget). Känner inte att det var en tillräcklig undervisning.
    Samma här. Var en jävla massa tjat om Tysklands roll under wwii, men aldrig något om gulag eller de koncentrationsläger USA upprättade för tyska och japanska soldater.

Inte heller fick vi reda på något om t.ex. UNIT 731 och liknande. Mest beror väl det på att USA behöll allt material japanerna kommit fram till och tystade ner så mycket som möjligt...

De som vann kriget skrev historien.
  • tvåtjejstomp

Ja har läst Appeltoft(stavning)s bok om gulag-lägren.
    Stalin dödade fler än Hitler men på ett annat sätt.

Svar på tråden Vet du vad Gulag var?