• Anonym (Lite utanfö­r)
    Äldre 11 Mar 18:21
    1117 visningar
    3 svar
    3
    1117

    Förlossning/amning

    Hej! Jag är gravid i v.18 och har en jättefin barnmorska vill jag börja med att säga. Men jag kan känna att materialet man får med sig hem är många broschyrer om amning och vad man ska göra om det inte fungerar osv. Men vi som inte ska amma av olika anledningar. Vad händer med oss? Ingen information överhuvudtaget. Jag kan inte amma pg. medicinska skäl och har tusen frågor känns det som.

    -Måste man pumpa i början
    -Får man något så mjölken slutar att produceras
    -Kan man köpa bröstmjölk första dygnen på sjukhus eller går det bra med ersättning från första start.
    -Mjölkstockning, händer det dom som inte ammar

    I informationsbroschyrerna idag så får man nästan skuldkänslor om man inte kan amma sitt barn. 

    Sen ang. förlossning så kommer jag att få ett planerat snitt. Samma där, ingen som helst skriftlig info, bara flera böcker om förlossning, kom över förlossningsrädsla osv.

    Jag känner mig verkligen utanför och skulle gärna vilja se mer information i vården för oss som inte kan/vill amma och som kommer att göra kejsarsnitt av olika anledningar.

  • Svar på tråden Förlossning/amning
  • Anonym (Lite utanfö­r) Trådstartaren
    Äldre 11 Mar 18:24
    #1

    Ok, jag kanske flyttar detta till fråga barnmorskan. Kanske passar bättre där

  • Förlos­snings­pedago­gen
    Äldre 12 Mar 16:07
    #2

    Hej!

    Ja, när det gäller hur du gör efter förlossningen med amningen är det bra om du frågar barnmorskan.

    När det gäller ditt planerade snitt så kan det vara bra att veta att personalen brukar vara helt underbar och göra allt för att det ska bli en sådan bra upplevelse som möjligt. När det närmar sig brukar man få ordentlig information om hur det kommer att gå till och vad du ska tänka på innan - be annars om den informationen!

    Barn föds på olika sätt och nära 20 procent av barnen föds idag med kejsarsnitt! Det kan bli en väldigt fin upplevelse. Det kan vara stärkande för er båda att sätta ord på hur ni skulle vilja känna er, sätta inspirerande delmål och målbilder. Din partner får ju en speciell roll i början vilket också kan vara bra att prata om tillsammans. Vad behöver du för att känna dig trygg? Det kan vara bra att träna mycket på långsam och djup andning som du använder under hela operationen för att lugna och syresätta dig på ett bra sätt.

    Ett tips! Den lättandning som vi lär ut på AnnasProfylax (en väldigt lätt, snabb och oforcerad puffanding in genom näsan och ut genom munnen) är väldigt bra att använda i förebyggande syfte när du ska resa dig efteråt eller bära något lite tyngre (du ska ju helst undvika alla tunga lyft ett tag efteråt). Börja andas lättandningen INNAN du till exempel reser dig upp och under hela aktiviteten. Du kan även använda lättandningen när du går på toaletten... (kan kännas skrämmande i början :))

    Lycka till!

    Kram
    Anna

  • Anonym (Lite utanfö­r) Trådstartaren
    Äldre 13 Mar 17:22
    #3

    Tack så mycket för det fina svaret

Svar på tråden Förlossning/amning