• villsågärna38

Vi som ska göra vårt första ÄD-försök 2010 - tråd 2

Här kommer en fortsättning på vår trevliga tråd

Trådbeskrivning:
    Finns det några tjejer där ute som precis som jag väntar på att få göra det första ÄD-försöket? Vi har ett par år i IVF-karusellen bakom oss, många minus och ett MA. Pga dålig äggstocksreserv går vi nu vidare med ÄD istället då vi gett upp ivf och att försöka på naturlig väg (chanserna är i princip obefintliga då vi även har manlig faktor). Har en äggdonator och kommer prel att göra första ÄD-behandlingen på Huddinge i mars nästa år. Ni som är färska på det här och vill prata med likasinnade - välkomna hit

Länk till första tråden:

www.familjeliv.se/Forum-7-147/m49315201.html

Nån gång ska det väl ändå gå...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-11 15:48
    Den här tråden för oss som är nya på ÄD-fronten, här peppar vi och stöttar varandra. Här får vi berätta vad vi går igenom och vet att vi kan få stöd av andra som är i en liknande situation.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 20:50
    Eftersom trådar har obegränsad livslängd numer på FL så lever den här tråden vidare för de som gör äggdonation även 2011 även om det står 2010 i rubriken. Välkommen alla nya!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-09 17:49
    I den här tråden stöttar vi som går igenom ÄD varandra oavsett om man försökt många gånger eller det är dags för första försöket!
  • Svar på tråden Vi som ska göra vårt första ÄD-försök 2010 - tråd 2
  • villsågärna38
    Tjobabi skrev 2012-02-20 13:38:58 följande:
    Någonstans i hela den här cirkusen med läkare och tester och äggkvalite och ivf och allt annat så känner jag ingen tillit till Sverige och det svenksa sättet att göra detta på. Jag hade tagit mitt ärende utomlands och hört vad de säger. Har full förtroende för både Riga och Köpenhamnare. I Köpenhamn får man ju dessutom göra äd om man är ett par och kan använda mannens sperma. Alternativt kvinnans ägg och donerad sperma. De har kommit så mkt längre och har en helt annan erfarenhet än det tröga svenkska systemet. Vi är bra på massa saker men vi är långt i från bäst inom fertilitetsvärlden om jag får säga vad jag tycker.
    Tycker nog inte att man ska döma ut alla svenska läkare och kliniker. Visst kan landstinget vara stelbenta de hjälper trots detta många par att bli gravida idag och sen finns det ju svenska kliniker som t ex Falun som def är nytänkande och behandlar proaktivt med både blodförtunnande och cortison vid ivf. Jag har också träffat ett par riktigt bra fristående gynekologer som varit mkt openminded och pålästa på området. Sen är det ju trist att lagstiftningen i Sverige gör att det inte finns privata klinker för ÄD (förutom Umeå) men samtidigt tycker jag det är bra att vi inte har anonyma donatorer i Sverige. Vi ser en klar fördel med det så ja, det är för och nackdelar.
  • Caspianne

Intressant diskussion

Givetvis är det inte fel att prova dessa preparat (har självmedicerat mig med 75mg Trombyl och 15mg prednisilon vid nuvarande ÄD Flört och även använt Fragmin tidigare)

Jag menar bara att mot dålig äggkvalitet  så hjälper inte kortison och blodförtunnande (Cathy skrev att äggen var dåliga). 

Angående svenska kliniker, så har jag bara haft kontakt med ett av universitetsjukhusen.
    Tyvärr upplever jag att dialogen varit bristande samt att man bollas runt 'på ett löpande band', vilket inte passar alla och ibland gjort mig mycket upprörd/besviken.

Däremot har de varit tillmötesgående och hjälpt till med recept + VUL när jag gjort ÄD utomlands (två olika kliniker).

OCH nu är jag för första gången gravid, efter ÄD i Sverige med min sambos fryst sperma. 
    Kan tiläggas att man på Riga, EGV inte fick ut några spermier alls.....     

• Tjobabi
    villsågärna38 skrev 2012-02-20 14:06:39 följande:
    Tycker nog inte att man ska döma ut alla svenska läkare och kliniker. Visst kan landstinget vara stelbenta de hjälper trots detta många par att bli gravida idag och sen finns det ju svenska kliniker som t ex Falun som def är nytänkande och behandlar proaktivt med både blodförtunnande och cortison vid ivf. Jag har också träffat ett par riktigt bra fristående gynekologer som varit mkt openminded och pålästa på området. Sen är det ju trist att lagstiftningen i Sverige gör att det inte finns privata klinker för ÄD (förutom Umeå) men samtidigt tycker jag det är bra att vi inte har anonyma donatorer i Sverige. Vi ser en klar fördel med det så ja, det är för och nackdelar.
    Nej självklart kan man inte döma ut alla kliniker! Jag baserar bara mitt uttryck efter mina egna erfarenheter och den så som jag uppfattar den svenska andan i läkarkåren att slå sig för bröstet och säga att sverige ligger i framkant och ledande. Att det rynkas på näsan åt utländska alernativ och metoder. Det är iaf vad jag har bemötts av och där av blir min uppfattning sådan med. Vet inget annat land där man som patient är en belastning för läkarkåren så som man är/känner sig i Sverige. Inte ens de privata fertilitets klinkerna behandlar en med respekt och värdighet enligt mig. Nu generaliserar jag och kanske har jag haft en väldans otur bara. Det finns så klart tusen åsikter och tankar om detta och i slutänden är det bara en enda sak som gäller: Man ska göra och lita på det som känns bäst för en själv! Måste tillägga att jag har träffat på trögpoppar även utomlands och jag har träffat jätte bra folk är hemma så allt är inte helt svart eller vitt!
  • villsågärna38
    Tjobabi skrev 2012-02-20 15:54:04 följande:
    Nej självklart kan man inte döma ut alla kliniker! Jag baserar bara mitt uttryck efter mina egna erfarenheter och den så som jag uppfattar den svenska andan i läkarkåren att slå sig för bröstet och säga att sverige ligger i framkant och ledande. Att det rynkas på näsan åt utländska alernativ och metoder. Det är iaf vad jag har bemötts av och där av blir min uppfattning sådan med. Vet inget annat land där man som patient är en belastning för läkarkåren så som man är/känner sig i Sverige. Inte ens de privata fertilitets klinkerna behandlar en med respekt och värdighet enligt mig. Nu generaliserar jag och kanske har jag haft en väldans otur bara. Det finns så klart tusen åsikter och tankar om detta och i slutänden är det bara en enda sak som gäller: Man ska göra och lita på det som känns bäst för en själv! Måste tillägga att jag har träffat på trögpoppar även utomlands och jag har träffat jätte bra folk är hemma så allt är inte helt svart eller vitt!
    Det är ju jättetrist att din upplevelse är negativ även om det inte är helt svart eller vitt. Kan tänka mig att man kanske stöter på mer motstånd som singel och att det såklart färgar ens upplevelse. Ens bild beror ju såklart helt på vad man varit med om. Jag har nog mer blandade erfarenheter. Blev oerhört bra bemötta och behandlade då vi gick privat och gjorde ivf:er i Sverige. Blev gravid en gång men fick missfall då och sen började mina ägg helt enkelt att ta slut tyvärr Om vi sen hade kunnat få behålla vår lilla bebbe redan 2008 med tilläggsmedicinering har jag ju ingen aning om men där trodde man snarare på kromosomfel eftersom det var ett rätt sent MA. De läkare vi träffade då vi gjorde privata ivf:er (var framför allt två st) rekommenderade också flera utländska äd-kliniker då vi insåg att vi skulle gå vidare med ÄD men så kom vi fram i kön på Huddinge lite snabbare än vi trott så vi åkte aldrig utomlands. När det gäller bemötande osv. på ÄD-enheten på Huddinge så har de vi träffat faktiskt varit helt underbara mot oss även om de är stelbenta när det gäller tilläggsmedicinering, speciellt deras koordinator (barnmorska) är helt underbar. Henne har vi mer eller mindre lärt känna nu efter våra år där. Jätteserviceminded och lätt att få kontakt med. Sen finns det naturligtvis nackdelar också t ex att man på Huddinge delar äggen på två om det är fler än 10. Förstår tanken dvs att det har att göra med att man vill hjälpa så många som möjligt men är ju inte så kul när man är mottagarpar 2 och blir nedreglerad i sex veckor helt i onödan. Både ris och ros!!
  • Cathy

villsågärna38; du har rätt, man ska inte döma ut alla svenska kliniker. Jag har blivit bra bemött på båda klinikerna men mitt missnöje handlar inte om det utan att man känner att dom bara kör på utan att riktigt reflektera. Och det tror jag dels bero på de har för många patienter men även på att det saknas kompetens. På förra kliniken sa läkaren till mig att 'låt oss prova långa metoden' och när jag frågade varför så sa hon 'bara för att prova nåt nytt'. Sedan är det som du, Tjobabi, säger att det rynkas åt alternativa metoder. Men hur svårt ska det vara att kunna få prova trombyl, fragmin, kortison etc??

Caspianne; stort grattis till graviditeten! {#emotions_dlg.flower} Vad menade du med att de i Riga inte fick ut några spermier..?

Vad är det som ingår i priset av ett ÄD försök i Riga (AVA eller EGV)?

Ännu om det där med dålig äggkvalitet - jag har fått höra att man kan en form av POF (premature ovarian failure) som gör att äggstockarna inte kan 'producera' bra ägg. Det är en immun grej och då är frågan om kortison kan dämpa den processen? Det finns läkare som tror på det.

• villsågärna38
    Cathy skrev 2012-02-20 16:56:22 följande:

villsågärna38; du har rätt, man ska inte döma ut alla svenska kliniker. Jag har blivit bra bemött på båda klinikerna men mitt missnöje handlar inte om det utan att man känner att dom bara kör på utan att riktigt reflektera. Och det tror jag dels bero på de har för många patienter men även på att det saknas kompetens. På förra kliniken sa läkaren till mig att 'låt oss prova långa metoden' och när jag frågade varför så sa hon 'bara för att prova nåt nytt'. Sedan är det som du, Tjobabi, säger att det rynkas åt alternativa metoder. Men hur svårt ska det vara att kunna få prova trombyl, fragmin, kortison etc??

Caspianne; stort grattis till graviditeten! {#emotions_dlg.flower} Vad menade du med att de i Riga inte fick ut några spermier..?

Vad är det som ingår i priset av ett ÄD försök i Riga (AVA eller EGV)?

Ännu om det där med dålig äggkvalitet - jag har fått höra att man kan en form av POF (premature ovarian failure) som gör att äggstockarna inte kan 'producera' bra ägg. Det är en immun grej och då är frågan om kortison kan dämpa den processen? Det finns läkare som tror på det.

Förstår vad du menar, jag hade nog också haft den upplevelsen om jag var i din sits. För oss blev det så uppenbart vad problemet var då mina ägg helt enkelt tog slut (fick ett ägg på högsta dosen Puregon vid vår sista ivf). Hade vi tillhört en kategori av mer oförklarligt barnlösa kanske vi hade blivit bemötta på helt annat sätt och haft en helt annan upplevelse. Har också hört att POF kan behandlas med immunterapi. Har läst både om cortison och om andra behandlingsmetoder. Kanske är det värt att skicka ner prover till Aten för er del? Eller t o m resa dit för utredning? Håller alla tummar och tår!!! Kram
  • villsågärna38

Cathy, talade precis med en vännina som gjorde ivf för några år sen och hade problem med många ägg men att de var omogna och få blev befruktade. Hon fick ett tilläggshormon som hon tror hette Luveris vid en av ivf:erna och blev sedan gravid. Kanske nåt du iaf kan kolla upp om du ska göra fler behandlingar. Har också hört om de som fått två Ovitrelle istället för en spruta inför ÄP för att öka chansen till mogna ägg (den tjejen gick i Falun). Kram

• Tjobabi

Jag betalade 4000kr för en grundundersökning + ett par tusen till för diverse olika extra prover de rekommenderade att jag skulle ta. Prover jag förstår att man får ta om man är ett par men som singel får man inte ta dessa prover i allmänvården. När jag lägger de pengarna räknar jag med att få lite respekt och lite hövlighet, det är iaf människor de jobbar med. Det är ju inte så man skuttar ut från mottagningen när man får beskedet att man är steril! Nej istället får jag mer eller mindre det slängt i ansiktet, utan minsta sympati eller betänklighet i sitt sätt att uttrycka det, att jag ska inse att jag inte kommer kunna få några barn så ja, jag ger ju inte stående ovationer precis. Det som är helt galet i kråksången är att eftersom jag är singel så är jag alltså inte sjuk men om jag hade haft en man hade jag fått diagnosen fastställd och då kunnat få hjälp. Visst vi har den svenska lagstiftningen men jag är precis lika steril som en som lever med en man eller partner. Räknar inte med att få all hjälp här ifrån men ultraljud och recept borde ju inte vara för mkt begärt. Gäller inte vara singlar utan även par som inte ens får den hjälpen! Å de har ändå fått en diagnos. Skumt tycker jag!

Nåja, nu ska jag inte kapa tråden för att prata så här trista saker!

Vad är då egentligen POF? Jag har fått höra att jag har det eftersom jag inte har några ägg kvar. Å avsaknaden av ägg går inte att reparera med hormoner. Känns som POF är ett större begrepp då, eller? Dvs man kan få diagnosen (jag fick min i Danmark för i Svergie får jag ju ingen diagnos. Det var iaf i DK de uttrcykte POF, här hemma var det bara dåliga värden = steril = glöm barn) beroende på vilket probem man har, eller? De sade iaf att jag hade POF eftersom mina äggstockar alldeles förtidigt slutat producera ägg till min cykel. Hela processen i sig funkar som den ska men äggen tog slut.. Skumt hur kroppen fungerar! Så jäkla glad och lycklig att detta med äggdonation är ett alternativ! Tänk var lyckliga vi alla ska vara för att vi iaf får chansen. Det var inte många år sedan denna möjligheten inte ens fanns! Hjärta

• villsågärna38
    Tjobabi skrev 2012-02-20 19:11:58 följande:
    Jag betalade 4000kr för en grundundersökning + ett par tusen till för diverse olika extra prover de rekommenderade att jag skulle ta. Prover jag förstår att man får ta om man är ett par men som singel får man inte ta dessa prover i allmänvården. När jag lägger de pengarna räknar jag med att få lite respekt och lite hövlighet, det är iaf människor de jobbar med. Det är ju inte så man skuttar ut från mottagningen när man får beskedet att man är steril! Nej istället får jag mer eller mindre det slängt i ansiktet, utan minsta sympati eller betänklighet i sitt sätt att uttrycka det, att jag ska inse att jag inte kommer kunna få några barn så ja, jag ger ju inte stående ovationer precis. Det som är helt galet i kråksången är att eftersom jag är singel så är jag alltså inte sjuk men om jag hade haft en man hade jag fått diagnosen fastställd och då kunnat få hjälp. Visst vi har den svenska lagstiftningen men jag är precis lika steril som en som lever med en man eller partner. Räknar inte med att få all hjälp här ifrån men ultraljud och recept borde ju inte vara för mkt begärt. Gäller inte vara singlar utan även par som inte ens får den hjälpen! Å de har ändå fått en diagnos. Skumt tycker jag!

Nåja, nu ska jag inte kapa tråden för att prata så här trista saker!

Vad är då egentligen POF? Jag har fått höra att jag har det eftersom jag inte har några ägg kvar. Å avsaknaden av ägg går inte att reparera med hormoner. Känns som POF är ett större begrepp då, eller? Dvs man kan få diagnosen (jag fick min i Danmark för i Svergie får jag ju ingen diagnos. Det var iaf i DK de uttrcykte POF, här hemma var det bara dåliga värden = steril = glöm barn) beroende på vilket probem man har, eller? De sade iaf att jag hade POF eftersom mina äggstockar alldeles förtidigt slutat producera ägg till min cykel. Hela processen i sig funkar som den ska men äggen tog slut.. Skumt hur kroppen fungerar! Så jäkla glad och lycklig att detta med äggdonation är ett alternativ! Tänk var lyckliga vi alla ska vara för att vi iaf får chansen. Det var inte många år sedan denna möjligheten inte ens fanns! Hjärta
    POF är detsamma som för tidigt klimakterium, eller förstadiet till det. Jag har fortfarande mens och även ägglossning ibland men då vi gjorde sista ivf:en för ett par år sen så märkte de att min äggstocksreserv började ta slut, likaså visade AMH-värdet som var lågt (under 0,5 vilket inte är bra). Har dock läst om någon variant av POF där man fortfarande har fler ägg men kvaliteten är dålig, kommer inte ihåg mer just nu men tror att det är vad Cathy menar. I det läget ska det fortfarande gå att behandla. Kram

PS. Med det bemötandet så förstår jag att du är förbannad, hade jag också varit. Orättvist att man behandlas så olika om man är par eller singel och det suger ju verkligen att det verkar vara så svårt att få tag på bra gynekolog i vissa delar av landet. Här i Stockholm vet jag att det finns en del bra privata gynekologer att gå till som singel eller par som ska göra ÄD utomlands. Har en singelväninna som ska till Riga snart och hon har fixat all hjälp på frikortet genom sin toppen gyn som har kontakt med AVA sen många år men dessa växer ju tyvärr inte på träd...
  • Tjobabi

POF verkar var så mkt olika i samma namn.
    Jag har helt regelbunden mens med en cykel på 28dagar, hade kartlagt den i två år innan jag gjorde testerna så jag vet exakt hur min cykel funkar. Ägglossningstestet gjorde utslag på precis samma dag varje månad så jag var/är? som ett klockverk, inte fasiken trodde jag att något var fel. Så det kom ju som en chock när mitt amh var på 0,3 och ja, det är ju inte mkt att komma med men jag hade inte minsta misstanke att något skulle vara fel. Jag gjorde undersökningarna för att jag skulle åka till DK på insemination och för att få göra det måste man ta vissa prover... Vad jag förstått så funkar hela rasket hos mig men när folliklarna skapas så finns det inget ägg att lägga i den som kan mogna. I de fall det finns ett ägg så är kanske kvalitén inte toppen. I mitt fall hade det inte gått att behandla vad jag förstår för tar äggen slut så är de slut. Lite orättvist tycket jag! Män skapar ju nya vid behov!

Svar på tråden Vi som ska göra vårt första ÄD-försök 2010 - tråd 2