Tjobabi skrev 2012-02-20 19:11:58 följande:
Jag betalade 4000kr för en grundundersökning + ett par tusen till för diverse olika extra prover de rekommenderade att jag skulle ta. Prover jag förstår att man får ta om man är ett par men som singel får man inte ta dessa prover i allmänvården. När jag lägger de pengarna räknar jag med att få lite respekt och lite hövlighet, det är iaf människor de jobbar med. Det är ju inte så man skuttar ut från mottagningen när man får beskedet att man är steril! Nej istället får jag mer eller mindre det slängt i ansiktet, utan minsta sympati eller betänklighet i sitt sätt att uttrycka det, att jag ska inse att jag inte kommer kunna få några barn så ja, jag ger ju inte stående ovationer precis. Det som är helt galet i kråksången är att eftersom jag är singel så är jag alltså inte sjuk men om jag hade haft en man hade jag fått diagnosen fastställd och då kunnat få hjälp. Visst vi har den svenska lagstiftningen men jag är precis lika steril som en som lever med en man eller partner. Räknar inte med att få all hjälp här ifrån men ultraljud och recept borde ju inte vara för mkt begärt. Gäller inte vara singlar utan även par som inte ens får den hjälpen! Å de har ändå fått en diagnos. Skumt tycker jag!
Nåja, nu ska jag inte kapa tråden för att prata så här trista saker!
Vad är då egentligen POF? Jag har fått höra att jag har det eftersom jag inte har några ägg kvar. Å avsaknaden av ägg går inte att reparera med hormoner. Känns som POF är ett större begrepp då, eller? Dvs man kan få diagnosen (jag fick min i Danmark för i Svergie får jag ju ingen diagnos. Det var iaf i DK de uttrcykte POF, här hemma var det bara dåliga värden = steril = glöm barn) beroende på vilket probem man har, eller? De sade iaf att jag hade POF eftersom mina äggstockar alldeles förtidigt slutat producera ägg till min cykel. Hela processen i sig funkar som den ska men äggen tog slut.. Skumt hur kroppen fungerar! Så jäkla glad och lycklig att detta med äggdonation är ett alternativ! Tänk var lyckliga vi alla ska vara för att vi iaf får chansen. Det var inte många år sedan denna möjligheten inte ens fanns!

POF är detsamma som för tidigt klimakterium, eller förstadiet till det. Jag har fortfarande mens och även ägglossning ibland men då vi gjorde sista ivf:en för ett par år sen så märkte de att min äggstocksreserv började ta slut, likaså visade AMH-värdet som var lågt (under 0,5 vilket inte är bra). Har dock läst om någon variant av POF där man fortfarande har fler ägg men kvaliteten är dålig, kommer inte ihåg mer just nu men tror att det är vad Cathy menar. I det läget ska det fortfarande gå att behandla. Kram
PS. Med det bemötandet så förstår jag att du är förbannad, hade jag också varit. Orättvist att man behandlas så olika om man är par eller singel och det suger ju verkligen att det verkar vara så svårt att få tag på bra gynekolog i vissa delar av landet. Här i Stockholm vet jag att det finns en del bra privata gynekologer att gå till som singel eller par som ska göra ÄD utomlands. Har en singelväninna som ska till Riga snart och hon har fixat all hjälp på frikortet genom sin toppen gyn som har kontakt med AVA sen många år men dessa växer ju tyvärr inte på träd...