• gookie

Analsäckarna

I tisdags så var jag inne hos vet för hundens analsäckar läcker. Dom var rätt stora och inflammerade. Han tömde och spolade med koksalt inget annat skulle sättas in sa han eftersom det inte var en infektion utan inflammation. Om det återkommer ska jag se över foderstaten sa han(hon barfas)Jag har svårt att tro att det skulle vara fodret för hon har väldigt fin avföring den e riktigt fast och hon e sällan lös. Jag vill INTE byta foder heller eftersom hennes utslag e borta och hennes hud nästan har läkt helt och inga öroninflammationer längre

Någon annan som haft samma problem? Hon har som sagt börjat läcka igen och hon kanar lite. Hur smärtsamt e det att operera bort dom? Vill inte hålla på att masa med detta det e ju jobbigt för alla speciellt för henne. Tror hon haft lite problem innan då hon tuggat en del på svansen men inte som nu.
    Tacksam för råd! Ska jag ha is i magen och vända mig till annan vet som kanske väljer annan behandling eller höra mig för om operation?
  • Svar på tråden Analsäckarna
  • Callina
    Lathunden skrev 2010-03-11 22:09:46 följande:
    Kan bara tipsa om att tillsätta Standardt's benmjöl och morötter i middagen (smälts inte ner av magsyran och "bitarna" som blir när hunden tuggar dem i sig hjälper till att trycka på och trycka ut). Har själv slyngel med "sås i r*ven" ibland och det är (utöver gott om rörelse) det enda som funkat.
    Det låter ju som att tex morötter vore en bra idé att ge även i förebyggande syfte eller? Har en liten plutt, bichon havanaise, kanske skulle ge lite småbitar i maten på kvällen. Hur stora bitar kan man ge egentligen, morötter känns ju så hårda och som sagt löses inte upp. Skulle ni ge en större bit som hunden får tugga sönder?
  • Lathundarna
    Callina skrev 2010-03-14 14:10:43 följande:
    Det låter ju som att tex morötter vore en bra idé att ge även i förebyggande syfte eller? Har en liten plutt, bichon havanaise, kanske skulle ge lite småbitar i maten på kvällen. Hur stora bitar kan man ge egentligen, morötter känns ju så hårda och som sagt löses inte upp. Skulle ni ge en större bit som hunden får tugga sönder?
    Jag ger oftast en hel morot så han får tugga sönder den själv. Tanken är ju just att det är bitar de ska få i sig, och många hundar som inte gillar morötter uppskattar ändå att få mala ner dem till beståndsdelar (några bitar brukar då kunna slinka ner). Skulle han vara riktigt 'off' låtsas jag att det är godis och tränar och busar lite med honom och belönar med bitarna. Vips så har de försvunnit ner
  • Paulas mamma

Vad kostar analsäckstömning hos veterinären? Jag jobbar på en hundsalong och vi gör det för 100 kr och våra kunder behöver aldrig gå till veterinären utan kommer till oss med jämna mellanrum och behöver inte spolas eller sövas.

• Rottis77
    Paulas mamma skrev 2010-03-14 15:01:20 följande:
    Vad kostar analsäckstömning hos veterinären? Jag jobbar på en hundsalong och vi gör det för 100 kr och våra kunder behöver aldrig gå till veterinären utan kommer till oss med jämna mellanrum och behöver inte spolas eller sövas.
    Hur tömmer ni analsäckarna?
    Det är kanske så att folk går till er i förebyggande syfte om hunden kanske har problem att tömma dom själv.
  • Paulas mamma

vi trycker :)  Men tummen på ena sidan och resten av fingrarna på andra sidan. Det gäller att trycka på rätt ställe. Helst gör man det i badkaret när de badas.

• rasajj
    Rottis77 skrev 2010-03-14 15:22:36 följande:
    Hur tömmer ni analsäckarna? Det är kanske så att folk går till er i förebyggande syfte om hunden kanske har problem att tömma dom själv.
    Jag jobbar hos vet. har i USA och vi har dagligen folk som kommer in for tommning av analsackarna. Vissa kunder kommer med sina hundar (och aven katter) for att tomma var stjatte vecka ungefar. Beroende pa hunden da. Det ar ju battre att tomma sackarna an att vanta tills hunden lacker och bli inflammerad.

Vi ser manga sadana fall ocksa. Och det gors en hel del operationer ocksa, for att ta bort sackarna helt.

Hoppas det loser sig med TS hund.
    'The trouble with our liberal friends is not that they're ignorant; it's just that they know so much that isn't so.'
  • Rottis77
    Paulas mamma skrev 2010-03-14 15:24:47 följande:
    vi trycker :)  Men tummen på ena sidan och resten av fingrarna på andra sidan. Det gäller att trycka på rätt ställe. Helst gör man det i badkaret när de badas.
    Gör man så på alla hundar så kommer det nästan alltid nåt, då det oftast alltid finns lite analsäckssekret i analsäckarna. Ska man tömma dom ordentligt ska man in med ena fingret i analen, det räcker inte med att trycka utvändigt. Och skulle det vara analsäcksinflammation får man inte ut det genom att bara trycka utvändigt, då det ibland kan vara rätt tjockt och oftast behövs det spolas med antibiotika salva för att få ut allt äckel.
  • Paulas mamma

Vi gör det inte på alla hundar. Vi gör det på de hundar som ägaren vill att vi ska göra det på. Och det vill de ju självklart bara om hunden har problem med det. Och ser vi att de är såpass illa att de måste till veterinären så säger vi ju det!

• dezibel

Naturligtvis ska hunden opereras om det inte löser sig men det är ingen enkel smärtfri operation direkt.
    Opererade bort analsäckarna på min schäfer efter upprepade spolningar och ingen berättade hur djävligt det kunde bli efteråt.
    Han hade ruskigt ont trots smärtlindring och bajsade på sig i veckor efter operationen. Avföring i bilen,inomhus och hela hans bakdel...
    Svårt att hålla ett sår rent när det rinner avföring konstant, svårt att göra rent eftersom han hade vansinnigt ont.
    Det läkte tillslut men jag hade nog provat andra alternativ ett tag till om jag vetat hur det skulle bli.
    Tyckte vet. rekommenderade op lite lättvindigt utan att berätta konsekvenserna.

Hoppas hunden din kryar på sig!

• Rottis77
    dezibel skrev 2010-03-15 07:56:41 följande:
    Naturligtvis ska hunden opereras om det inte löser sig men det är ingen enkel smärtfri operation direkt. Opererade bort analsäckarna på min schäfer efter upprepade spolningar och ingen berättade hur djävligt det kunde bli efteråt. Han hade ruskigt ont trots smärtlindring och bajsade på sig i veckor efter operationen. Avföring i bilen,inomhus och hela hans bakdel... Svårt att hålla ett sår rent när det rinner avföring konstant, svårt att göra rent eftersom han hade vansinnigt ont. Det läkte tillslut men jag hade nog provat andra alternativ ett tag till om jag vetat hur det skulle bli. Tyckte vet. rekommenderade op lite lättvindigt utan att berätta konsekvenserna. Hoppas hunden din kryar på sig!
    Jag opererade också bort analsäckarna på min hund för 2 år sedan och läkningen gick jätte bra, det va första och andra dagen han hade lite lite svårt att hålla avföringen, men sen va det inga problem, så det betyder ju inte bara problem med operation, och kan tillägga att jag kastrerade honom samtidigt. skulle inte tveka igen att göra om en sån operation för han hade mycket mer problem med analsäckarna än med själva operationen.
  • dezibel
    Rottis77 skrev 2010-03-15 08:06:46 följande:
    Jag opererade också bort analsäckarna på min hund för 2 år sedan och läkningen gick jätte bra, det va första och andra dagen han hade lite lite svårt att hålla avföringen, men sen va det inga problem, så det betyder ju inte bara problem med operation, och kan tillägga att jag kastrerade honom samtidigt. skulle inte tveka igen att göra om en sån operation för han hade mycket mer problem med analsäckarna än med själva operationen.
    Va skönt att det gick bra för din hund i samband med op!
    Klart man inte ska måla fan på väggen men jag tycker att man ska vara medveten om att det kan bli jobbigt för hunden och jag tycker det är Vet´s uppgift att tala om det innan så man kan förbreda sig.
  • Rottis77
    dezibel skrev 2010-03-15 09:03:05 följande:
    Va skönt att det gick bra för din hund i samband med op! Klart man inte ska måla fan på väggen men jag tycker att man ska vara medveten om att det kan bli jobbigt för hunden och jag tycker det är Vet´s uppgift att tala om det innan så man kan förbreda sig.
    Självklart ska vet upplysa om hur det kan gå, men tyvärr hade din hund en himla otur för så brukar det inte bli efter en analsäcksoperation, tror att jag varit med om detta kanske 3-4 ggr under mina 10 år som djursjukvårdare och då är detta ändå en hyffsat vanlig operation. 
Svar på tråden Analsäckarna