Inlägg från: Proletariatet |Visa alla inlägg
  • Proletariatet

Får man stanna kvar på NEO?

bluebird skrev 2010-03-12 09:33:37 följande:
    Nej, ett barn fött i tex v.23 behöver inte sina föräldrar där nattetid. De ligger och sover så gott i sina kuvöser och bara man är där på morgonen och plockar ut dem i några timmar och sen på em igen så är det inga bekymmer.
    Det är just de föräldrarna som behöver få vara med sina barn allra mest för att få knyta an.

"Behöver inte"? Du verkar enbart se till det vårdmässiga, vem säger att de inte behöver det?
  • Proletariatet
    bluebird skrev 2010-03-12 14:03:12 följande:
    Min erfarenhet som mamma till två barn födda i v.23. Om jag sover på neo, i ett annat rum än mitt barn, hur får det mig att knyta an bättre än om jag får sova hemma i min säng och kommer till sjukhuset utvilad dagen efter?
    Jag har sovit på neo med min dotter på bröstet, superbra för anknytningen och till slut extuberade de till och med henne när hon låg känguru (behöver jag ens säga att det var sista gången hon extuberades eftersom det faktum att det skedde under pågående känguruvård hade så god verkan?).
    Vi är väl alla olika, men för mig var det fruktansvärt jobbigt att vara ifrån min dotter, jag åkte aldrig hem under vår vistelse på neonatalen, till patienthotellet var jag tvungen att åka de nätter jag inte sov på iva-salen men de nätter sov jag knappt något. Det bör verkligen finnas alternativ.

Hursomhelst, min förhoppning är att man ska få sova tillsammans med sitt barn, oavsett vårdbehov.
  • Proletariatet
    Bluebird: Du har ingen anledning till att använda den tonen, jag antar att du inte låg på sal 2 mellan november 06 - januari 07, för där låg jag och jag var den enda som sov på salen med min dotter när möjlighet till det gavs.
    Hur kan du reagera så starkt på det Jobb skriver och sedan uttala dig som om jag skulle ljuga om att jag sov på Iva? Jag gjorde det förresten igen när vi var tillbaka för ROP-op i slutet på februari -07, kanske du var där då?

Självklart spelade hennes lungmognad också in, något annat har jag väl inte sagt? Men läkarna framhöll att känguruvården var betydande, hon hade så svårt att komma ur respiratorn att jag la fram det förslaget och tillsammans med adrenalin var det vad som gav utdelning. De pratar fortfarande om det när vi hälsar på.

Varför var du där så länge när du tidigare skrivit att det räcker bra att "bara man är där på morgonen och plockar ut dem i några timmar och sen på em igen så är det inga bekymmer" ?

Det känns som att vi upplevt neovistelsen vääldigt olika.
  • Proletariatet
    2små2stora skrev 2010-03-14 21:42:54 följande:
    Jag som jobbar natt på Neo i stockholm kan säga att det ytterst sällan finns några föräldrar inne på salarna efter kl 1-2 på natten. Som personal har vi ingenting emot att föräldrarna finns på salen under natten, men de ska då inte sova bort hela förmiddagen när man sagt att man vill vara med på vägning och morgonsysslorna runt barnet.
    Varför skulle man sova bort hela förmiddagen?
    Jag SOV tillsammans med min dotter och var således pigg och vaken när morgonskiftet klev på.

Vi hade också restriktioner om att inte plocka i och ur henne för ofta (respiratorläget rubbades så lätt bland annat) därför låg jag där på natten också ibland.
  • Proletariatet
    Futurum nobis est skrev 2010-03-15 20:55:54 följande:
    Varför skulle man sova bort hela förmiddagen? Jag SOV tillsammans med min dotter och var således pigg och vaken när morgonskiftet klev på. Vi hade också restriktioner om att inte plocka i och ur henne för ofta (respiratorläget rubbades så lätt bland annat) därför låg jag där på natten också ibland.
    Det sistnämnda var svar till bluebird...
  • Proletariatet
    bluebird skrev 2010-03-15 20:59:08 följande:
    Vad vill du att jag ska skriva? Ska jag ge dig ett diplom eller vad är det du vill?
    Men snälla, jag ville bara dela med mig om att det finns möjlighet att göra så, för det verkar inte vara vanligt att man tänker på det.
Svar på tråden Får man stanna kvar på NEO?