Inlägg från: gosnosens mamma |Visa alla inlägg
  • gosnosens mamma

Får man stanna kvar på NEO?

Jag kan nog påstå att flera med mig upplevt att våra barn syresatt sig bra mycket bättre när det legat bröst mot bröst. Vi fick ofta dra ner på syrgasen när J låg hos oss. Det finns ju en anldening till att vi sitter känguru. Det hjälper ju barnen otroligt mycket i sin utveckling och tillfrisknande! Då man inte kan sitta känguru så är ju mamma och pappas hand mot huden det näst bästa! Vi hade det nog ganska bra ändå som föräldrar under våran neo vistelse. På östra bodde vi på Ronald huset som låg 5 minuter bort och på vårt hemsjukhus hade vi ett f rum (skokartong ;)) på avdelnigen. Vi gick ofta in till vår lille på natten för att kolla till honom. Så jag tycker att vi hade minst lika stor "rätt" till rummet som de som var där och vände för att amma lite, om inte mer! I min värld är det inte mänskligt att skicka hem föräldrar som har en resväg på en timma var väg när man inte vet från den ena dagen till den adra om barnet kommer att klara sig!

• gosnosens mamma
    bluebird skrev 2010-03-14 21:52:21 följande:
    Min poäng är att det omöjligt går att sitta fast vid sitt barn på neo 24/7, hur mycket man än skulle vilja det. Barnet ligger i kuvös och föräldrarna behöver sova, äta, duscha, komma ut och röra på sig osv. Då är ju det naturliga när det är ont om platser att de som faktiskt behöver finnas på neo för att amma sina barn får de platserna, vem ska annars amma ungarna? Och de som har barn som inte ammas tvingas tyvärr gå hem på lvällen och kan då passa på att göra allt det man faktiskt måste göra för att överleva. Varför är det så svårt att fatta? PÅ nätterna är det mycket lugnare även på neo, så då vilar och sover barnen många gånger mycket bättre eftersom de är ostörda, därav, de har inget behov av tillgången till en mamma som ett barn som ammas har samma tidpunkt på dygnet.
    Det tog mig över en månad innan jag kunde åka hem över dagen första gången under våra 3 månader på sjukhuset För att jag skulle överleva och klara av all stress så behövde jag leva i min bubbla som jag hade skapat Den yttre världen fick för ett tag hålla sig borta! Jag fick ångest om jag befann mig på ett avstånd som tog mer än 10 minuter för mig att ta mig till min son! Så mitt och min sambos behov för att överleva och klara situationen var att var så nära vår lille  så mycket som det bara gick!
  • gosnosens mamma

Vad jag menar är att jag tror att  Futurum nobis est har rätt i när hon skrev att Känguru sittningen hade en påverkan på hennes barn och dennes behov av resp eller inte. I kombination med lungmognad såklart! :)

• gosnosens mamma
    Trollet Ludenben skrev 2010-03-22 17:06:25 följande:
    Vi var på neo i Göteborg. Dät är det två neo, en intensivvårdsavdelning och en lättvård. Intensiv är på östra och där finns inte möjligheter att sova över, inte om man bor i gbg i alla fall.
    På östra har det två övernattningsrum som föräldrar kan använda då barnen är riktigt illa däran!

Jag är så glad att vi fick bo på Ronald huset. Vi hade ju bara 5 min till avdelningen! Och det kändes långt ibland!
Svar på tråden Får man stanna kvar på NEO?