Inlägg från: 2små2stora |Visa alla inlägg
  • 2små2stora

Får man stanna kvar på NEO?

På HS är målet att alla barn ska kunna ha tillgång till sina föräldrar dygnet runt. Men under ombyggnaden kan vi inte garantera att båda föräldrarna kan stanna kvar. Under tiden som barnen ligger på IVA så finns det plats och även på familjevården där man få bo innan man går hem. När avdelningen är fullt utbyggd kommer det att finnas 32 vårdplatser med rum för föräldrarna. Om barnen inte behöver intensivvård så kommer barnet att vårdas tillsammans med föräldarna på rummet. Precis som på en vanlig barn avdelning där man bor tillsammans med sitt barn.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • 2små2stora

Jag som jobbar natt på Neo i stockholm kan säga att det ytterst sällan finns några föräldrar inne på salarna efter kl 1-2 på natten. Som personal har vi ingenting emot att föräldrarna finns på salen under natten, men de ska då inte sova bort hela förmiddagen när man sagt att man vill vara med på vägning och morgonsysslorna runt barnet.

• 2små2stora
    Baby Doll skrev 2010-03-20 09:45:29 följande:
    Åh, va tråkigt.... Vet ni om syskon får vara där på dagtid??
    Det beror på vilket sjukhus du hamnar på.
  • 2små2stora
    Kazeer skrev 2010-03-20 16:28:24 följande:
    Det beror också på om det finns besöksrestriktioner p g a av sjukdomar som influensa A (H1N1) och vinterkräksjukan.När min andra son föddes, låg han på neonatalavdelning i 16 dagar. Vi (familjen) fick ett samvårdsrum, där tanken var att vi skulle kunna bo allihop. Men bara någon dag efter att vi hade fått rummet, infördes besöksrestriktioner p g a vinterkräksjuka och då fick inte storebror sätta sin fot på avdelningen.Det var tråkigt men samtidigt hade jag full förståelse för att restriktionerna infördes.
    Hos oss får syskon komma om de har varit hemma 5 dagar i rad från förskolan och inte är förkylda.
  • 2små2stora
    cloudberry79 skrev 2010-03-20 22:27:31 följande:
    Alltid? Även om man stänger avdelningen för besök?
    De riktlinjer som vi har fått nyligen är så, om de kommer att ändras kan jag inte säga. Men då avdelningen är ombyggd och vården bygger mycket på att föräldrarna finns här dygnet runt precis som på en vanlig barnavdelning så måste syskon få komma också.
  • 2små2stora
    cloudberry79 skrev 2010-03-20 22:48:08 följande:
    Tja, jag har bott på en sådan avdelning och där var inte syskon välkomna alls när det var besöksförbud. Endast föräldrar således. Jag förstår syskonförbud och jag förstår inte hur man (som personal) kan tillåta syskon springa runt, leva om och störa de nyfödda, som det var på vår avdelning. Jag var faktiskt jätteglad när avdelningen stängdes för besökare, det betydde en hel del lugn och ro för oss.
    Något springa omkring och störa barnen kommer det inte att vara tal om. Utan de får komma in och titta på syskonet och så och sedan får de vara i föräldrarnas rum eller föräldra köket. Det är för att familjen ska kunna tillbringa en stund tillsammans då vissa föräldrar blir boendes på avdelningen i flera månader. Och förutom de 12 intensivvårdsplatserna kommer det inte att finnas vanliga salar utan det är enkelrum där föräldrarna ska bo och sköta sitt barn precis som på en vanlig barnavdelning. Så de föräldrarna kommer inte att kunna lämna avdelningen båda 2.
  • 2små2stora
    cloudberry79 skrev 2010-03-20 23:08:43 följande:
    Men IVA-barnens föräldrar, har de också egna rum alltså? Det låter ju helt fantastiskt faktiskt. På de ställen vi låg (3 olika sjukhus) var det bara ett som hade rum för föräldrarna till samtliga barn och det var hemsjukhuset, som inte vårdar några IVA-barn. Min lille gosse var inlagd lite över två månader, så jag vet hur det är att bo borta länge och det skulle varit underbart att få bo närmare än på patienthotellet.
    Ja, de har ett rum innanför barnets vårdplats med toa/dusch Tv och ett sängskåp. Det är inte stort men det är ett eget kryp in. När avdelningen är helt färdig byggd kommer vi att ha 12 IVA platser, 18 familjevårdsplatser varav 2 är isoleringsrum med luftsluss och 2 samvårdsplatser där även mamman behöver vård.
  • 2små2stora

Det är ett pusslande med att få plats för föräldrarna, Vi hade tidigare 18 neo-iva platser men bara 8 sängar till mammorna. Så vi fick pussla väldigt för att få ihop det. Idag har vi inte plats för alla föräldrar heller men efter vår ombyggnad så kommer det att finnas rum för alla föräldrar. Som det är nu kan bara de barn som ligger på IVA ha både mamma och pappa kvar. 

• 2små2stora
    Frila2 skrev 2010-04-17 20:38:57 följande:
    Helt underbart! Här där vi var så stod dessutom de två föräldrarummen tomma mestadels om det inte fanns något mycket kritiskt sjukt barn just då. Detta var alltså på neo-iva. 
    När avdelningen är klar kommer det att finnas 12 st IVA-platser och sedan 18st familjevårdsplatser där barn som inte behöver IVA vård kommer att vårdas tillsammans med sina föräldrar. Även direkt efter förlossningen och kan inte mamman vara hos oss så får pappan bo med barnet. Vi kommer att ha 2 st platser där en sjuk mamma och ett sjukt barn kan vårdas tillsammans.
  • 2små2stora
    DesiréeochThéosmamma skrev 2010-04-17 20:51:17 följande:
    Jobbar du på Neonatalen i Huddinge? Jag fick stanna hela tiden under min dotters tid på neo (dvs 2veckor då hon föddes i vecka 33+3) Det blev bara så att jag fick flytta runt några gånger då det tillkom andra föräldrar till nyfödda barn. Min sambo fick sova över vid mån om plats. Jag skulle aldrig tänka på att vara ifrån avdelningen då jag gärna gick in till henne sena kvällar och tidigare morgnar. Jag pumpade också bröstmjölk var 3dje timme så det va faktiskt skönt å få stanna kvar och bara kunna lämna mjölken till mjölkköket och sen gå lägga sig igen. Sen va det skönt att kunna sitta och prata med personalen på kvällarna när man t.ex hade svårt å sova. Underbar personal också så det gjorde tiden mycket lättare =)
    Ja det gör jag. Det var hemskt varje gång vi var tvungna att tala om för några att nu fick inte pappan sova kvar längre. Vi var tvungna att prioritera mammor som hade börjat amma. Men efter sommaren 2011 ska det enligt prognosen vara klart med den nya avdelningen.
Svar på tråden Får man stanna kvar på NEO?