Tror inte att det finns ett direkt samband på barn som inte har något funktionshinder.
Mitt barn gick vid 9 månader, pratade flytande vid 2, smart, men var sen med läskoden, anses av lärarna vara en av de smartaste, men lataste i klassen.
Mitt syskon barn:
Äldsta, följde normalkurvan i allt och då menar jag allt, en av de bästa i klassen
Yngsta, sen i allt, väldigt sen i pratet, väldigt smart
Jag, tidigt att gå (9 månader), sen i talet, läste innan jag var 6, har alltid haft toppbetyg.
Mitt ena syskon, följde exakta kurvan som sin dotter, smartare än medel
Mitt yngsta syskon, var sen med allt, men har gått ut Teknisk Fysik med toppbetyg.
Vi har endast akademiker i vår släkt, folk som doktorerat etc, vi har inga atleter i vår släkt.
Vi har goda vänner där barnen är både atleter (har legat i toppskiktet i Sverige när de var aktiva) och är dessutom superskärpta men höga betyg och långa utbildningar. Där har det varierat väldigt mycket när de har gått och pratat.
Vi har faktiskt pratat om det där, då vi har barn i samma åldrar och har kunnat göra jämförelser under deras uppväxt (inte på något tråkigt sätt, utan mer undrande vad det är som styr ett barns utveckling)
Så det är helt enkelt arv och miljö som avgör hur man fungerar motoriskt och om man är skärpt, inte ett smack om man går tidigt/sent pratar tidigt/sent.