• Anonym

Tidig motorisk utveckling = mer intelligent barn?

En väninnas barn är 7.5 månader, kryper sedan flera veckor tillbaka och reser sig med hjälp av möbler REDAN.
    Mitt barn är 6.5, kryper inte, kan inte sitta mer än några sekunder utan stöd, har inga tänder....Men det betyder ju inte att han är sent utvecklad! Eller hur?

Min väninna antyder att hennes barn måste vara mycket intelligentare än mitt, och det gör mig faktiskt ledsen. Inte finns det sådana samband?

• Svar på tråden Tidig motorisk utveckling = mer intelligent barn?
  • Hannah76

Nej det tor jag inte stämmer alls. Mina tjejer var båda sena med att förslytta sig. De gick när de var 14 måander och 18 månader. Men de har båda pratat väldigt tidigt, och rent och tydligt. De är båda smarta.

Lyssan inte på sånt där. Barn är intresserade av olika saker, och gör saker i olika ordning.

• Trollet Ludenben

Jag pratade hela meningar när jag var 18 månader. Det är tidigt. Men jag är inte mer intelligent än den stora massan. Mitt iq ligger säkert på ungefär medel. Hur sen eller tidig man är har inget med intelligens att göra.

Älskade ungar
  • lövet2

Nej, det finns inget sådant samband. Däremot är det vanligt att ett barn som utvecklas tidigt motoriskt släpar efter lite i talet t ex.
    Nu är ju 4 av mina barn myndiga och vuxna, och jag kan säga att den intelligentaste av dem inte är den som var tidigast motoriskt.

• Anonym

nej det är tvärt om. erom tidig med allt får de svårt i skolan. man kan inte vara allt

• Trollet Ludenben
    lövet2 skrev 2010-03-12 07:45:02 följande:
    Nej, det finns inget sådant samband. Däremot är det vanligt att ett barn som utvecklas tidigt motoriskt släpar efter lite i talet t ex. Nu är ju 4 av mina barn myndiga och vuxna, och jag kan säga att den intelligentaste av dem inte är den som var tidigast motoriskt.
    intressnt. Gäller det tvärom med? Jag var tidig i talet men sen motoriskt. Min lillebror var tvärt om. Han gick vid 9 månader och var senare med talet.
    Älskade ungar
  • Kulta17

Min dotter gick inte förrän hon var 14 månader. Hon är idag tre år och både motorisk och verbalt långt fram i sin utveckling (pratar  som en fyraåring).Hennes kompis var motorisk tidig men pratar mycket mindre.

Jag kan ju, om jag vill, dra slutsatsen att min dotter är mer intelligent då man kan prata med henne på ganska avancerad nivå + att man hela tiden märker hur duktig hon är verbalt. MEN vad är det som säger att det är så. Den tyste kanske är den som sitter inne med intelligensen?

Slutsats: Skit i vad hon säger och njut av ditt barn som han/hon är. De är både bebisar. Mycket kommer att hända.

Den här jämförelsen är det sämsta som mammor kan ägna sig åt. Det handlar bara om att känna sig bättre själv. Hälsa din "kompis" det.

• svårt att vara unik

Det säger mer om din väninnas intelligens än om barnens... De flesta barn är tidiga med något och sena med något annat, lyssna inte på henne utan njut av ditt fantastiska barn!

(min andra son är också 6½ månader och han sitter inte heller ordentligt ännu)

• dessdess

Nej, det finns verkligen inte ngt sådant samband. Jämför jag bara med min son och mina vänners barn så har det varit så att det som krypit och gått tidigt har varit senare med språket i stället.

Min son var 11 månader när han började krypa och 15 månader när han började gå. Men prata gjorde han tidigigt väldigt tydligt. Fortfarande tycker jag att han är tidigare än de som var motoriskt tidiga, han har börjat intressera sig mycket för räkning och läsning och fyller fyra i slutet på april. Han kan bra skriva sitt namn och sina vänners också. De som är äldre än honom men var tidiga motoriskt så har ingen koll på det än. Sedan så kan man naturligtvis vara tidig på både språk och motorik och sen på båda delar, men så som jag beskrev är det bland mina vänner och deras barn utan undantag alla barn.

Jag tyckte det var skönt att han var senare med att gå i och med att han hade huvudet med och förstod lite mera då, är de 10 månader när de tar sina första steg så förstår de inte rikitgt att vara försiktiga.

• dessdess

Och det jag glömde skriva var, som så många nämner, att varken det ena eller det andra visar ngt hur intelligent barnet kommer att bli eller hur högt IQ det kommer att få :)

• lövet2
    Trollet Ludenben skrev 2010-03-12 07:46:49 följande:
    intressnt. Gäller det tvärom med? Jag var tidig i talet men sen motoriskt. Min lillebror var tvärt om. Han gick vid 9 månader och var senare med talet.
    Ja, men det är förstås en sådan där statistisk och genomsnittlig grej. Det finns alltid undantag!

Min son, som kunde klättra ur spjälsängen vid 8 månader, kunde bara 4 ord på sin 3-årsdag. Min dotter, som talade 2-ordsmeningar på 1-årsdagen, var sen med att springa, hoppa och klättra.

• sextiotalist

Tror inte att det finns ett direkt samband på barn som inte har något funktionshinder.
    Mitt barn gick vid 9 månader, pratade flytande vid 2, smart, men var sen med läskoden, anses av lärarna vara en av de smartaste, men lataste i klassen.
    Mitt syskon barn:
    Äldsta, följde normalkurvan i allt och då menar jag allt, en av de bästa i klassen
    Yngsta, sen i allt, väldigt sen i pratet, väldigt smart
    Jag, tidigt att gå (9 månader), sen i talet, läste innan jag var 6, har alltid haft toppbetyg.
    Mitt ena syskon, följde exakta kurvan som sin dotter, smartare än medel
    Mitt yngsta syskon, var sen med allt, men har gått ut Teknisk Fysik med toppbetyg.

Vi har endast akademiker i vår släkt, folk som doktorerat etc, vi har inga atleter i vår släkt.
    Vi har goda vänner där barnen är både atleter (har legat i toppskiktet i Sverige när de var aktiva) och är dessutom superskärpta men höga betyg och långa utbildningar. Där har det varierat väldigt mycket när de har gått och pratat.

Vi har faktiskt pratat om det där, då vi har barn i samma åldrar och har kunnat göra jämförelser under deras uppväxt (inte på något tråkigt sätt, utan mer undrande vad det är som styr ett barns utveckling)
    Så det är helt enkelt arv och miljö som avgör hur man fungerar motoriskt och om man är skärpt, inte ett smack om man går tidigt/sent pratar tidigt/sent.

• Hannah76

Sen kag man ju diskutera vad som är mest intiligent, att kunna röra sig eller kunna prata? Det är en så liten tid i livet som det diffar på vad vi kan och inte - spelar det verkligen någon roll?

• GammE

Min dotter började krypa för 2 veckor sen! Igår ställde hon sig upp helt själv med hjälp av möbler! Mitt hjärta flög upp i halsgropen på mig! Hon är 7mån +2 v {#lang_emotions_smile}
    Men hon har exempelvis precis börjat sitt egna bababa- prat...
    Allt är inviduellt! Hon lär sig en sak snabbt med är lite senare med något annat! Att inte mammor slutat jämföra sina barns utveckling ännu. Skit i din vännina å njut av ditt barns ständiga utveckling {#lang_emotions_smile}

• Anonym (Bonusmamma)

Är övertygad om att ngt sådant samband inte finns.

När det gäller min sambos barn (i dag 9 resp 12) var hans äldsta något senare i den motoriska utvecklingen men alltid tidig intellektuellt. Med den yngre har det varit precis tvärt om, tidig motoriskt men senare (och är det fortfarande) intellektuellt. Beror nog välidgt mycket på individuella förutsättningar, coachning etc.

• CatherineDylan

Äsch va jag verkligen tröttnar på folk som jämför.
    BVC sa till oss att vår tjej ligger minst 2 mån före andra i sin ålder..
    Men wtf liksom, varför bryr sig.. det enda som är viktigt är då att hon är frisk och glad väl?
    Vad vet jag om att det är bättre med tidig eller sen utveckling, när detta är egentligen det enda jag känner till..

Alla riktlinjer som finns, är ju bra på ett sätt.. men hur skoj är det för någon som har en bebis, som inte har några tänder vid 1 år.. och enligt alla milstolpar så ska man ju ha fått första mellan 4-6 mån?
    Krypa visst.. det är ju skoj, gå också..
    Men det kanske händer mer i hjärnan ba av att ligga och leka och stimuleras av det runtomkring..

Ursäkta, men sanna vänner håller inte på så.. varför sitta och trycka ner på er?
    Tänk sen när barnen går i skolan eller nåt.. och helt plötsligt får den ena bättre betyg än de andra.. vafan spelar det för roll när man började gå osv?

• Anonym (anna)

Jag tar min bror som exempel. Han var lite sen i utvecklingen, speciellt med talet och fick gå hos telpedagog upp till 8-9 års ålder. Han läser på högskolan nu och gick ut NV med MVG i alla ämnen (utom VG i idrott..). Han pluggar aldrig, han behöver bara läsa en text en gång eller se en matematisk uträkning en gång och så kommer han ihåg det.
    Önskar att jag också hade berikats med den förmågan, men nej, här får man slita håret för att få likvärdiga betyg...

• Peki

Är övertygad om att det inte finns något samband på det sättet. Antingen är det det ena eller det andra.

Vår son har varit (och är) väldigt tidig motoriskt. Kröp när han var 6,5 mån och ställde sig upp mot saker när han var 7 mån. Om några veckor är han 1,5 och är fortfarande fantastisk på att röra sig men han pratar inte.

Eller typ inte, han säger en massa ka, koa och sånt och mamma, pappa, ja och nej. Kommunicerar med kroppen och gester gör han och förstår en massa också men  orden är sena. Jag tror att han kommer att fortsätta att vara rätt sen med talet och tidig med motoriken, de kan ju inte lära sig hur mycket som helst på en gång...

Man har inte roligare än man gör sig
  • Anonym
    Trollet Ludenben skrev 2010-03-12 07:44:09 följande:
    Jag pratade hela meningar när jag var 18 månader. Det är tidigt. Men jag är inte mer intelligent än den stora massan. Mitt iq ligger säkert på ungefär medel.
    Är du säker på det du Trollet? Jag har sett dig förr
  • Anonym (tvärtom)

Det borde väl snarare vara tvärtom? Ju mindre som finns att utveckla desto snabbare går det? Ju mer komplicerad hjärna desto segare utveckling eftersom det finns "mer" som ska växa till, om ni fattar.

Svar på tråden Tidig motorisk utveckling = mer intelligent barn?