• beabus87

Jag lyckas inte med brödet!

Jag bakar ofta bröd för det går åt här hemma då mannen tar med sig till jobbet varje dag. Dock så lyckas jag aldrig få brödet bra. Det smakar fantastiskt bra och ser jättefint ut, men efter bara någon dag så är det torrt smular jättemycket när man äter det. Vad beror detta på? Jag följer alltid recepten och tar aldrig mer mjöl än vad som står...

beabus87.blogg.se ~ Devin, 090723 ♥
  • Svar på tråden Jag lyckas inte med brödet!
  • tindistar

Det kan bero på att du har i mer mjöl än vad som behövs. Jag har alltid i mindre mjöl än vad det står och det håller sig fint i ca en vecka. Jag låter alltid degen vara lite kladdig men man ska kunna knåda den utan attt den fastnar överallt.

• Hannah76

Vitt bröd blir lätt torrt och smuligt efter nån dag, och smakar inte lika gott längre.

• beabus87
    tindistar skrev 2010-03-12 07:59:33 följande:
    Det kan bero på att du har i mer mjöl än vad som behövs. Jag har alltid i mindre mjöl än vad det står och det håller sig fint i ca en vecka. Jag låter alltid degen vara lite kladdig men man ska kunna knåda den utan attt den fastnar överallt.
    Men jag tar aldrig mer mjöl än vad som står och själv tycker jag att degen brukar va kladdig när jag bakar ut den...
  • Neria

Det du kan göra för att det ska bli saftigare är att ta till vana att riva i antingen 1-2 morötter eller äpplen

• beabus87
    Neria skrev 2010-03-12 08:09:27 följande:
    Det du kan göra för att det ska bli saftigare är att ta till vana att riva i antingen 1-2 morötter eller äpplen
    Det ska jag testa. Tack för tipset!
  • tindistar

Jag brukar ha i lite nötter och krossade linfrön då tycker jag dom blir lite saftigare.

• beabus87
    tindistar skrev 2010-03-12 08:31:23 följande:
    Jag brukar ha i lite nötter och krossade linfrön då tycker jag dom blir lite saftigare.
    Okej, det var något helt nytt för mig att nötter och linfrön gör brödet saftigare, men det kan vara värt att testa absolut! :)
  • Lena2008

Använd lite fetare produkter, står det att man ska ha vatten eller mjölk brukar jag ta filmjölk eller gräddfil.

• Nånting

Det kan ju bero på vad för typ av bröd du bakar. Vissa bröd är ju tänkta att vara godast samma dag de bakas, medan andra typer håller längre. Jag brukar baka brödkakor för att de är lätta att frysa in och tina upp bara det man ska ha för dagen, då håller det sig färskt.

Grahamsmjöl brukar ge smuliga torra bröd efter en dag.

• LillaFlingan

men grejen är att degen ska vara halvkletig när du gör den.. inte när du bakar ut den (då är den alltid kletig!)
    jag måttar ALDRIG mjölet när jag bakar bröd.. man känner när det är klart..

jag bakar ett supergott bröd som håller sig fint:

Grötbröd:

Gröt: 4dl havregryn, 8dl vatten, 1tsk salt
    Koka,låt stå en liten stund, den ska ff vara varm.

Ingredienser:
    50g jäst
    50g smör
    2dl vatten
    2tsk kummin
    vetemjöl

Smält smöret, blanda ihop med vattnet så det blir fingervarmt 38*C.
    smula jästen, häll över degspadet o lös upp jästen.
    Ha i kummin, gröten och vetemjölet.. degen ska släppa från kanterna men ändå ff vara något kletig..

Ha gärna i linfrön t.ex (ska själv prova att ha i russin idag).

Låt jäsa i 40min.
    Baka ut till 20 bullar (jag brukar platta ut dem lite).
    Låt jäsa i 30min.
    Pensla med uppvispat ägg och grädda 15-20min i 200*C.

Det är supergott att rosta dessa bullar och ha på marmelad t.ex..

Var bara tvungen o dela med mig av receptet, det är supergott verkligen!
    Om man vill ha mer SMAK efter kumminkryddan så ha i mer..vi hade i både anis&fänkål sist men ska ha i mer.. smakade inte så mycket alls av kryddorna när brödet var klart.

• beabus87
    LillaFlingan: Tack för tipset! Detta receptet ska jag absolut testa - kanske redan idag :) Älskar att baka som sagt. Tack ännu en gång!

Någon mer som har tips på bra recept?
  • MBert

En av "hemligheterna" med bra bröd är att knåda degen tillräckligt länge!
    För att få ett bröd som jäser upp bra och blir "hållbart" för både luft och vätska = både luftigt och saftigt, så måste glutenet i mjölet (företrädelsevis vetemjöl som innehåller mest gluten, mest vetemjöl special eller Manitoba Cream) bearbetas. Använd helst en assistent och låt den knåda degen minst 10 minuter. Först utan salt och sedan tillsätt saltet sist och bearbeta in det några minuter. Genom att tillsätta saltet sist så kan degvätskan i första hand användas till att arbeta upp glutenet. saltet drar sedan ihop degen och gör glutenet starkare.

Linfrö binder vätska och gör brödet saftigare (hela linfrön mest). Sedan kan man byta degvätska. Mjölk eller grädde ger saftigare bröd än vatten t.ex.
    Genom att låta brödet få en hård skorpa så behålls också mer vätska i brödet.

Ja, det finns massa knep...

• MBert

Jag glömde ju det absolut bästa tipset till att få ett gott, nyttigt och hållbart saftigt bröd: Surdeg. Det håller sig betydligt längre än vanligt jästbröd, får mer smak och blir desto nyttigare!

• Poulain

Ett gott vitt bröd som jag brukar göra blir väldigt snabbt torrt, så jag skivar upp det och fryser in det direkt.

Annars brukar jag göra ett mörkare bröd som håller sig gott längre, speciellt om man har det i kylen.
    Jag brukar göra det brödet. Det är enkelt, man kan variera ingredienserna och det är nyttigt! Det tar nästan 2 timmar i ugnen men ingen tid att jäsa så det är ganska enkelt.
  • Poulain
    MBert skrev 2010-03-15 18:41:14 följande:
    En av "hemligheterna" med bra bröd är att knåda degen tillräckligt länge! För att få ett bröd som jäser upp bra och blir "hållbart" för både luft och vätska = både luftigt och saftigt, så måste glutenet i mjölet (företrädelsevis vetemjöl som innehåller mest gluten, mest vetemjöl special eller Manitoba Cream) bearbetas. Använd helst en assistent och låt den knåda degen minst 10 minuter. Först utan salt och sedan tillsätt saltet sist och bearbeta in det några minuter. Genom att tillsätta saltet sist så kan degvätskan i första hand användas till att arbeta upp glutenet. saltet drar sedan ihop degen och gör glutenet starkare. Linfrö binder vätska och gör brödet saftigare (hela linfrön mest). Sedan kan man byta degvätska. Mjölk eller grädde ger saftigare bröd än vatten t.ex. Genom att låta brödet få en hård skorpa så behålls också mer vätska i brödet. Ja, det finns massa knep...
    Fortsättningen på dina bra tips... för att få en bra skorpa kan man sätta in en ugnsform med vatten längst ner i ugnen medan man gräddar brödet
  • MBert
    Poulain skrev 2010-03-15 18:50:23 följande:
    Fortsättningen på dina bra tips... för att få en bra skorpa kan man sätta in en ugnsform med vatten längst ner i ugnen medan man gräddar brödet
    Eller så tar man helt enkelt en vattensprayflaska och sprayar rikligt med vatten när man sätter in brödet i ugnen. Då blir det ånga direkt. Då ska ugnen helst stå på minst 250 grader så får man snabbt en fin skorpa. Sänk temperaturen efter 5 minuter och lufta ugnen ett par gånger.
    Helst ska plåten stå inne redan från början och värmas upp till 250 grader så brödet får skorpa runt om och så att inte plåten behöver ta energi för att värmas upp innan värmen når brödet (alternativt använda baksten). Det gör också så att brödet reser sig snabbare (vilket är bra om man har lite lösare deg pga mindre mängd mjöl).
  • beabus87

Nu har jag fått en hel del tips och idéer av er som jag måste prova på nån dag - Tack så hemskt mycket! :)

Svar på tråden Jag lyckas inte med brödet!