• Fågel blå

Utredning + ivf??

Hej, får man göra adoptionsutredning samtidigt som ivf?

Sedan vi träffades har båda haft en stark önskan att få adopetera ett barn. Detta har gjort att vi har kört på båda spåren samtidigt - vi gjorde en ivf för några år sedan samtidigt som vi ställde oss i kö till adoption. Vi har inte känt igen oss i bilden att ha en sorg över att inte få biologiska barn så jag tycker att vi är mer än redo att adoptera- och har så varit i flera år. Anledningen till att vi har gjort en ivf är kostnaden och tidsaspekten vid adoption.

Nu är det dock inte säkert att vi kommer att bli godkända för adoption pga medicinska skäl. Så vi kommer i ren desperation göra ett ivf i vår. Problemet är att detta verkar sammanfalla med när vi får börja vår utredning för adoption. Typiskt.

Får vi göra ivf samtidigt som utredning?

• Svar på tråden Utredning + ivf??
  • Lilla Mumintrollet
    Fågel blå skrev 2010-03-12 10:24:05 följande:
    Hej, får man göra adoptionsutredning samtidigt som ivf?Sedan vi träffades har båda haft en stark önskan att få adopetera ett barn. Detta har gjort att vi har kört på båda spåren samtidigt - vi gjorde en ivf för några år sedan samtidigt som vi ställde oss i kö till adoption. Vi har inte känt igen oss i bilden att ha en sorg över att inte få biologiska barn så jag tycker att vi är mer än redo att adoptera- och har så varit i flera år. Anledningen till att vi har gjort en ivf är kostnaden och tidsaspekten vid adoption.Nu är det dock inte säkert att vi kommer att bli godkända för adoption pga medicinska skäl. Så vi kommer i ren desperation göra ett ivf i vår. Problemet är att detta verkar sammanfalla med när vi får börja vår utredning för adoption. Typiskt. Får vi göra ivf samtidigt som utredning?
    Då vi anmälde oss för att göra en hemutredning... fick vi veta att vi skulle vara klar med allt som hade med utredningar, IVF mm. Vi skulle vara helt inställda på att adoptera. Så, var det för oss....
  • P A K

Samma för oss - soc var völdigt tydliga med att man skulle vara "klar" med ivf-biten och ha berarbetat det faktum att det inte belv biologiska barn innan de gjorde sin hemutredning. Det var dock ok att gå den obligatoriska föräldrautbildningen samtidigt som man höll på med ivf. Vad jag har förstått är det dock en hel del som mörkar att de kör parallellt. Inte så lätt att förklara om det skulle lyckas med ivf.. Men det beror ju på orsaken till barnlösheten, om det finns lärkarutlåntande som säger att det omöjligt kan bli barn utan hjälp eller inte.

• Lilla Mumintrollet

Sen kan jag också tänka mig att soc. har nog dåligt med tid att genomföra hemutredningar... en del kommuner har lång kötid. Och att utreda par som sen ev. hoppar av pga att de har blivit gravida känns kanse inte ok för dem...då de kunde ha gett platsen till någon annan.

• flodputte

Vi körde parallellt och vår utredare hade inga synpunkter. Kan ha att göra med vår ålder, vi hade inte så mycket tid.
    Det faktum att man inte kan bära ett barn är för många en livssorg. Det är inget man blir av med i rappet och heller inget som hindrar en från att ta emot och älska sitt (adopterade) barn.
    Vad jag vet är det inte så många länder som har barnlöshet som krav så att få bio-barn och sedan adoptera är OK oavstt om det är IVF eller hemgjorda barn.

Jag känner inte så efter en otäck historia med utomkvedshavandeskap.  Vi slutade med IVF långt innan våra papper åkte till Colombia och vi officiellt väntade barn. Lycklig är jag dock att vi inte väntade till sista IVFen innan vi påbörjade vår process, då skulle vi fortfarande varit barnlösa. Jag ser IVF och adoption som olika vägar mot samma mål, dvs ett barn. Gör som du/ni vill och känner är rätt.

Lycka till

• Cianna

Klart ni kan köra dubbelt, det är det många som gör. Man har ju inte all tid i världen. Men berätta det bara inte för hemutredarna.

• Jennie med ie

Man "kan" köra dubbelt. Men att man aktivt försöker få egenfödda barn kan ligga till grund för att få avslag. Detta eftersom man för att en adoption ska anses vara i enlighet med barnets bästa ska ha lagt sin eventuella biologiska barnlöshet bakom sig och berarbetat den såpass att adoption nu är ett sätt man verkligen vill få barn på...

• asil

Vår utredare tycker det är självklart att köra dubbelt! Så fortsätt...man blir ju inte direkt yngre. /A

Svar på tråden Utredning + ivf??