• camilladahlquist

vad väger din 2åring?

• Svar på tråden vad väger din 2åring?
  • Trolltrio

Mina tvååringar väger 10,3 och 12 kg. Längden vet jag inte men skulle gissa på runt 92cm, den tyngre av dem något mer.

• Mushroom
    Cloud Berry skrev 2010-03-13 13:49:25 följande:
    Därför att om barn väger över genomsnittet efter 2 år ökar risken att bli överviktiga som vuxna.Det finns inga fördelar med att barn är runda/mulliga, tunga efter 2-3 år, tvärtom.
    jo men om du läser noggrant så skrev inte jag att de skulle vara överviktiga heller.. utan jag snackar NORMAL vikt men normal vikt innebär inte automatiskt att de måste gå åt de slankare hållet då alla är olika bygda.
  • Mushroom
    Cloud Berry skrev 2010-03-13 13:49:25 följande:
    Därför att om barn väger över genomsnittet efter 2 år ökar risken att bli överviktiga som vuxna.Det finns inga fördelar med att barn är runda/mulliga, tunga efter 2-3 år, tvärtom.
    dessutom innebär inte genomsnittsvikt heller att de går åt de slankare hållet. Precis som det inte gör det med vuxna människor.
  • Theannapanna

Min son som är 2 år o 2 månader väger 13 kg o är 92 cm lång...

♥ Daniel 080109 ♥ Sofie 100131 ♥
  • Sissi82

min dotter på snart 2år väger runt 14-15kg är ca 92cm lång

4åringen väger 18kg och är 108cm

Mamma till två prinsessor♥
  • LHUF

hon väger ca 13,5 tror jag och är 88,5 cm lång

Tilde 080319
  • Cecese
    Mushroom skrev 2010-03-13 12:47:18 följande:
    jag måste ba fråga varför anser du att barn bör vara slanka i den åldern?Inget illa menat, bara en fråga?Jag tycker t.ex inte att de bör bara överviktiga eller underviktiga utan normala.. dock om det är normala åt de mulligare hållet eller det slanka hållet spelar nog inte så stor roll så länge barnets vikt är normalt och barnet mår bra utav det.
    Kommer inte ihåg nu vart jag läst det men jag har läst att barn i 6-7 års ålder borde vara slanka, så pass slanka att man snudd på ska kunna se revbenen och att flickor och pojkar rent kroppsligt ska se rätt lika ut i den åldern. Sen när barnen börjar blir runt 9 år börjar det bli mer hormoner i kroppen och då ska flickorna börja få "former" (inte kvinnliga former men typ börja få bröst osv.)

Att när jag växte upp var nästan alla slanka i den åldern och det är så barnen egentligen borde se ut. Att många tycker att barnen med lite hull ser normala ut när dom egentligen är överviktiga medans barnen som är normala tycker många är underviktiga.

Övervikten är idag ett rätt stort problem bland barn och tyvärr har det övergått till att många till stor del tycker det är normalt. Jag ser allt fler och fler barn på dagis och i skolan som har viktproblem och som många föräldrar blundar för.
    Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • Mushroom
    Cecese skrev 2010-03-13 17:46:48 följande:
    Kommer inte ihåg nu vart jag läst det men jag har läst att barn i 6-7 års ålder borde vara slanka, så pass slanka att man snudd på ska kunna se revbenen och att flickor och pojkar rent kroppsligt ska se rätt lika ut i den åldern. Sen när barnen börjar blir runt 9 år börjar det bli mer hormoner i kroppen och då ska flickorna börja få "former" (inte kvinnliga former men typ börja få bröst osv.) Att när jag växte upp var nästan alla slanka i den åldern och det är så barnen egentligen borde se ut. Att många tycker att barnen med lite hull ser normala ut när dom egentligen är överviktiga medans barnen som är normala tycker många är underviktiga. Övervikten är idag ett rätt stort problem bland barn och tyvärr har det övergått till att många till stor del tycker det är normalt. Jag ser allt fler och fler barn på dagis och i skolan som har viktproblem och som många föräldrar blundar för.
    jo att övervikten är ett problem håller jag med om.

Men ta t.ex min son o hans jämngamla kompis som ex. De är båda nästan lika långa (skiljer 1 cm) och de väger faktiskt lika mycket (min son väger kanske 0,5kg mer) Båda har normalvikt dvs ingen av dem är över eller underviktig MEN min son rent kroppsmässigt ser slank ut normal åt det slankare hållet medans hans jämngamla kompis snarare är normal åt det mulligare hållet men absolut inte tjock någonstans om du förstår hur jag menar?

och båda dessa ligger på sin normvikt.. just därför anser jag att man ej ska haka upp sig så mycket på sådant då alla el har likadan kroppsbyggnad.. om jag t.ex väger 60 så ser jag normal ut fast inte så slank utan bara normal fast min vännina som är i ungefär samma längd ser SMAL ut.. så olika det kan vara :)

det va det jag menade..
  • I have a kid

Dottern fyller 2 år 15 juni

väger nu 10.3 kg 80 lång

så då hon är 2 kanske 10.5  kg

• Minxy
    brünnhilde skrev 2010-03-13 12:56:14 följande:
    Bar är byggda olika - det har inte så mycket med vikten att göra. Vår son ser lång och smal ut. Och längden är över genomsnittet för en ettochetthalvtåring.
    Sant
    Älskade Leo 2oo8-o2-16 och underbara Nora 2oo9-11-24!
Svar på tråden vad väger din 2åring?