• Anonym (beslu­tånges­t)
    Äldre 12 Mar 12:16
    989 visningar
    1 svar
    1
    989

    Föda vaginalt

    Hej.

    Med mitt förra bran som även var det första så sprack jag rejält, grad 3, pratiell sfinkserruptur. Har inte haft problem efter förrutom att jag inte kunde gå längre sträckor på länge och kan fortfarande 20 mån efter få ont när jag går mycket eller står stilla länge. Ska nu ha mitt andra barn i juli och vet inte om jag vågar föda normalt, vill så gärna men vill inte spricka igen. Känner nu längre och längre in i graviditeten att jag har lättare för att få ont, behöver inte gå eller stå så mycket förrän det börjar göra ont. Vad tror du att jag ska göra när det gäller förlossningen, vaginalt eller kejsarsnitt? Kommer jag få problem efter en vaginal förlossning?
    Mitt första barn var ganska stort, 4200kg och togs med sugklocka.

  • Svar på tråden Föda vaginalt
  • Förlos­snings­pedago­gen
    Äldre 12 Mar 15:52
    #1

    Hej!

    Här skulle jag råda dig att konsultera din läkare och barnmorska! OM ni kommer fram till att du ska föda vaginalt kan det kännas lite bättre att massera in en skön vegetabilisk olja (Lundmyr och Weleda har bra produkter) över ärret. Massera LÄNGE ( ca fem min) varje dag sex veckor innan utsatt datum.

    När det väl är dags kan du be personalen att försiktigt coacha dig så att det går så fint och lugnt som möjligt. Träna ordentligt på att andas och slappna av så att du lär dig att slappna av "på kommando" när barnmorskan ber dig att ta det lugnt.

    Lycka till!

    Kram
    Anna

Svar på tråden Föda vaginalt