• Anonym (hmm)
    Äldre 12 Mar 13:14
    34199 visningar
    13 svar
    13
    34199

    lätt framfall ... någon som opererat mellanväggen ????

    Jag har kännt lite att nått putat ut eller nästan iallafall, och jag har haft svårt att
    bajsa oftast... ibland får jag sätta in ett finger i slidan för att hålla emot mellanväggen (mellan slidväggen och anus) så att bajset har lättare att komma ut! Skit jobbigt

    Det har gått 3 år och det har inget att göra med om man gjort klipövningar eller inte utan att väggen mellan slidan och anus töjsut och väggen blir tunn..... Jag var till gyn idag och dom undersökte mig ett bra tag och jag har ett lätt framfall...

    Det dom kan göra är att dom opererar och gör ett snitt i mellanväggen och syr ihop så det "tunna" försvinner, man blir lite tightare och har ont ett tag, MEN dom ville inte göra det på mig eftersom jag ev vill ha fler barn i framtiden och då kan det brista och bli samma sak igen....... dom hade gjort det på en tjej i min ålder (26) och hon ångrade sig, hon blev för tight och hade ont länge innan det läkte......

    Jag tycker det är skitjobbigt men han sa att jag ska göra knipövningar för att få upp muskulaturen och få mer känsel därnere för jag harinte mycket känsel där och att jag ska tänka på vad jag äter så jag inte blir så hårt i magen för då kan det bli påfrestningar i tarmen och jag måste (som jag gjort dessa år) hjälpa till med ett finger i slidan...........

    Nu undrar jag, är det NÅGON som gjort en sån operation? och hur känns det nu????

    Jag funderar ibland på att, OM jag ska ha ntt fler barn då så får jag väl göra kejsarsnitt då....... mår inte direkt bra över detta........

    hoppas på svar

  • Svar på tråden lätt framfall ... någon som opererat mellanväggen ????
  • versan
    Äldre 12 Mar 13:29
    #1

    Kika in här så får du många svar av mig
    Är op för framfall i oktober i fjol & det gick bra.
    Är du tex hård i magen så köp laktipex på apoteket så kommer ditt bajs att normaliseras & du slipper krysta.
    När man krystar så kommer ju tyvärr framfallet fram.

    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m46629528.html

  • Anonym
    Äldre 16 Mar 21:32
    #2

    Hej TS!

    jag har exakt samma problem som du. Vid mitt första gynbesök ang detta så kallades det för lätt framfall, men vid nästa gynbesök, på ett annat sjukhus, så konstaterade dom istället att det rör sig om en förtunning av mellanväggen. Den ska tydligen va ca 1 cm tjock, men på mig va den kanske hälften så tjock, så det bildas en liten ficka däremellan och därför får man svårt att bajsa, man får liksom "trycka tillbaks" avföringen för att kunna få ut allt.

    Jag har inget gjort min operation ännu, men fick brev idag om att väntetiden är ca 1 månad, jag kan knappt vänta!
    Födde mitt första barn 2005, och det andra 2006, och nu känner jag att jag inte vill leva såhär längre! Det är inte meningen att man ska behöva ha ångest inför att göra nåt så naturligt som att bajsa!
    Gyn ville verkligen försäkra sig om att detta var något jag ville göra till 100% men det finns inga tvivel!
    Visst, jag kanske vill ha ett till barn om 5-10 år (fick mitt första när ja va 24 så ja har några år till på mig) men OM jag inte vill det, ska jag då ha lidit i onödan under alla dessa år?! Nej, det vägrar jag att göra!

    Den infon jag fått hittills är iaf att man blir sjukskriven mellan 2-4 veckor, lite beroende på vilket typ av jobb du har. Läkningen ska tydligen gå på en vecka, och det finns ingen större risk för infektion som tex vid en förlossning, eftersom såret denna gång är i slemhinnan och inte i livmodern.
    Min gyn sa även att jag kan låta bli att operera mig idag, men att det förmodligen kommer bli nödvändigt när jag hamnar i klimakteriet eftersom jag då kommer få ytterligare besvär av detta.
    Hon var även övertygad om att denna typ av operation kommer hjälpa mig otroligt mkt! Det kändes verkligen så skönt att höra henne säga det!
    Jag vet inte hur många gyn jag besökt som bara viftat bort mitt problem och sagt nåt i stil med att det e smällar man får ta när man väljer att skaffa barn!

    Jag kan återkomma till dig om du vill när jag gjort min operation så kan du få lite mer av den feedback du söker :)

  • Anonym (hmm) Trådstartaren
    Äldre 17 Mar 19:03
    #3
    Anonym skrev 2010-03-16 21:32:41 följande:
    Hej TS!jag har exakt samma problem som du. Vid mitt första gynbesök ang detta så kallades det för lätt framfall, men vid nästa gynbesök, på ett annat sjukhus, så konstaterade dom istället att det rör sig om en förtunning av mellanväggen. Den ska tydligen va ca 1 cm tjock, men på mig va den kanske hälften så tjock, så det bildas en liten ficka däremellan och därför får man svårt att bajsa, man får liksom "trycka tillbaks" avföringen för att kunna få ut allt. Jag har inget gjort min operation ännu, men fick brev idag om att väntetiden är ca 1 månad, jag kan knappt vänta!Födde mitt första barn 2005, och det andra 2006, och nu känner jag att jag inte vill leva såhär längre! Det är inte meningen att man ska behöva ha ångest inför att göra nåt så naturligt som att bajsa! Gyn ville verkligen försäkra sig om att detta var något jag ville göra till 100% men det finns inga tvivel!Visst, jag kanske vill ha ett till barn om 5-10 år (fick mitt första när ja va 24 så ja har några år till på mig) men OM jag inte vill det, ska jag då ha lidit i onödan under alla dessa år?! Nej, det vägrar jag att göra!Den infon jag fått hittills är iaf att man blir sjukskriven mellan 2-4 veckor, lite beroende på vilket typ av jobb du har. Läkningen ska tydligen gå på en vecka, och det finns ingen större risk för infektion som tex vid en förlossning, eftersom såret denna gång är i slemhinnan och inte i livmodern. Min gyn sa även att jag kan låta bli att operera mig idag, men att det förmodligen kommer bli nödvändigt när jag hamnar i klimakteriet eftersom jag då kommer få ytterligare besvär av detta. Hon var även övertygad om att denna typ av operation kommer hjälpa mig otroligt mkt! Det kändes verkligen så skönt att höra henne säga det! Jag vet inte hur många gyn jag besökt som bara viftat bort mitt problem och sagt nåt i stil med att det e smällar man får ta när man väljer att skaffa barn! Jag kan återkomma till dig om du vill när jag gjort min operation så kan du få lite mer av den feedback du söker :)
    JAA men det är ju det jag oxå har en förtunning!!

    Hur gammal är du??

    Känner oxå att jag inte heller vill ha det så och att jag oxå vill op...
    han sa att en tjej som gjort det tidigare hade ångrat sig, och att om jag får bar sen igen så kan det brista, men då kände jag såhär att HELLRE OPERERA och må BRA och göra kejsarsnitt då än att må dåligt........ och han tyckte jag skulle köpa nått på apoteket som gjorde att bajset blev "mjukt" och tänka på vad jag åt........ men va  fan ska jag tänka på sånt hela mitt liv då eller ........ dah!

    Och genom op blir man lite trängre... hm skadar ju inte..........
  • Anonym
    Äldre 21 Apr 13:30
    #4

    Heej igen TS!

    E tyvärr inte inloggad här så ofta så förlåt att mitt svar har dröjt.

    Jag är 29 år, fick alltså detta problem när jag va 24, kändes lagom kul!

    Jag har provat att äta det där från Apoteket, visst, det hjälper ju till att mjuka upp avföringen men det sista kommer aldrig ut ändå utan att jag hjälper till att trycka på med fingarna (äcklig info, jag vet) så det spelar ingen roll!

    Jag har iaf fått operationstid om 2 veckor, känns lite nervöst faktiskt men jag tror att det kommer bli bra!
    Men jag återkommer som sagt när jag har mer info efter operationen.

  • Anonym (samma­)
    Äldre 26 Apr 11:51
    #5

    Hejsan!

    Jag har också fått sådär!
    Jag tänkte att man kanske kunde få tjockare vägg om man var lös i magen ett tag..
    Men, det kanske är tvunget att operera??

    Jag fick massor av hemorrojder när jag födde 2a barnet.. O första månaderna gick det bra.. Sen blev jag jättehård i magen och förstoppad.. Och det gjorde problemet för mig... Så nu måste jag nästan alltid hjälpa avföringen ut..

    Och det känns ju inte så roligt..

    Så det är det man kallar framfall?

    Pratade ni med eran barnmorska eller hur gjorde ni?

  • msMart­in
    Äldre 6 May 09:51
    #6

    Hej!
    Jag har också varit hos en mängd läkare och alla säger olika till mig.
    En del säger att en operation kommer att hjälpa medan andra säger att det kommer tillbaka även om man opererar och då kommer det kännas ÄNNU värre!
    Jag står knappt ut nu och kan inte föreställa mig hur det kommer att kännas om det blir värre.

    Det finns olika sätt att operera. Antingen tar man bort hud och tightar till det. Eller så försöker man dra ihop de muskler som brustit.
    Studier har visat att då man sytt ihop musklerna så kan dessa kvinnor knappast ha samlag eftersom det ger sådana smärtor efteråt. Och dessa smärtor försvinner inte efter läkning!!!

    Så även om jag nu måste plocka ut mitt bajs så är det bättre än att ha mer ont än det gör nu!

    Mina problem gör att jag inte kan ha sex. Förutom att det gör ont så kan jag inte få orgasm.
    Min livmoder har även trillat ner så man kan se min tapp strax innanför mynningen.
    Jag kan inte röra mig som jag vill (stå, springa lyfta mitt barn) då det blir värre då.
    Jag vet även att det med tiden bara kommer att bli värre!

    Jag kan inte ha tighta trosor och byxor då det blir mer obhagligt då.

    Så kontentan efter min förlossning är:
    Aldrig mer kunna ha sex
    Inte kunna vara gravid igen
    Inte kunna ta hand om mitt barn som jag vill
    Inte leva ett aktivt liv
    Inte kunna jobba 100%
    Måste plocka ut min avföring
    Leva med ett konstant obehag
    Att min man vill lämna mig eftersom han inte får något sex....

    Och det finns INGEN läkare idag som kan hjälpa mig!

  • Anonym
    Äldre 9 May 16:39
    #7
    msMartin skrev 2010-05-06 09:51:32 följande:
    Hej!Jag har också varit hos en mängd läkare och alla säger olika till mig.En del säger att en operation kommer att hjälpa medan andra säger att det kommer tillbaka även om man opererar och då kommer det kännas ÄNNU värre!Jag står knappt ut nu och kan inte föreställa mig hur det kommer att kännas om det blir värre.Det finns olika sätt att operera. Antingen tar man bort hud och tightar till det. Eller så försöker man dra ihop de muskler som brustit.Studier har visat att då man sytt ihop musklerna så kan dessa kvinnor knappast ha samlag eftersom det ger sådana smärtor efteråt. Och dessa smärtor försvinner inte efter läkning!!!Så även om jag nu måste plocka ut mitt bajs så är det bättre än att ha mer ont än det gör nu!Mina problem gör att jag inte kan ha sex. Förutom att det gör ont så kan jag inte få orgasm.Min livmoder har även trillat ner så man kan se min tapp strax innanför mynningen. Jag kan inte röra mig som jag vill (stå, springa lyfta mitt barn) då det blir värre då. Jag vet även att det med tiden bara kommer att bli värre!Jag kan inte ha tighta trosor och byxor då det blir mer obhagligt då.Så kontentan efter min förlossning är:Aldrig mer kunna ha sexInte kunna vara gravid igenInte kunna ta hand om mitt barn som jag villInte leva ett aktivt livInte kunna jobba 100%Måste plocka ut min avföringLeva med ett konstant obehagAtt min man vill lämna mig eftersom han inte får något sex....Och det finns INGEN läkare idag som kan hjälpa mig!
     Men oj, så ska du INTE behöva ha det!!!  Usch vad beklämd jag blir av att läsa dit inlägg.  Du MÅSTE stå på dig och hitta en läkare som tar dig på allvar.  Man lever bara en gång och så där ska man inte behöva ha det.
    Jag lovar, du kan verkligen bli hjälpt 100%.
    Lycka till!
  • Anonym (samma­)
    Äldre 10 May 10:48
    #8
    msMartin skrev 2010-05-06 09:51:32 följande:
    Hej! Jag har också varit hos en mängd läkare och alla säger olika till mig. En del säger att en operation kommer att hjälpa medan andra säger att det kommer tillbaka även om man opererar och då kommer det kännas ÄNNU värre! Jag står knappt ut nu och kan inte föreställa mig hur det kommer att kännas om det blir värre. Det finns olika sätt att operera. Antingen tar man bort hud och tightar till det. Eller så försöker man dra ihop de muskler som brustit. Studier har visat att då man sytt ihop musklerna så kan dessa kvinnor knappast ha samlag eftersom det ger sådana smärtor efteråt. Och dessa smärtor försvinner inte efter läkning!!! Så även om jag nu måste plocka ut mitt bajs så är det bättre än att ha mer ont än det gör nu! Mina problem gör att jag inte kan ha sex. Förutom att det gör ont så kan jag inte få orgasm. Min livmoder har även trillat ner så man kan se min tapp strax innanför mynningen. Jag kan inte röra mig som jag vill (stå, springa lyfta mitt barn) då det blir värre då. Jag vet även att det med tiden bara kommer att bli värre! Jag kan inte ha tighta trosor och byxor då det blir mer obhagligt då. Så kontentan efter min förlossning är: Aldrig mer kunna ha sex Inte kunna vara gravid igen Inte kunna ta hand om mitt barn som jag vill Inte leva ett aktivt liv Inte kunna jobba 100% Måste plocka ut min avföring Leva med ett konstant obehag Att min man vill lämna mig eftersom han inte får något sex.... Och det finns INGEN läkare idag som kan hjälpa mig!
    Nej men sådär ska man inte behöva ha det!
    Har du även pratat med privata läkare??

    Dina problem som du har idag gör ju att du inte kan leva ditt liv till fullo!

    Känns ju som att man vill hjälpa dig att hitta en läkare som tar dig på allvar och kan hjälpa dig!

    Hoppas verkligen att du kan få hjälp!
  • Anonym
    Äldre 24 May 14:17
    #9

    Hej TS och alla andra, Anonym #2 här igen!

    Nu har jag iaf gjort min operation, va ca 3 veckor sen.
    Det är lite svårt att säga om det har hjälpt el inte ännu men det känns nog lite bättre ändå. Eftersom det gjort ganska ont så har jag inte ens försökt hjälpa till me att trycka ut avföringen, men det känns som sagt ändå som att operationen hjälpt!

    Första 2 veckorna gjorde det ont, hade en enorm tyngdkänsla när jag stod upp el satt ner, så det va ryggläge i soffan som gällde. Men sen vände det och nu har jag bara ont i de utvändiga stygnen.
    Gyn sydde ihop invändigt och drog ihop vävnaderna igen för att stärka upp väggen, sen sydde hon ihop mynningen med 3 st stygn också, och det är dom som fortf ömmar. Men det beror förmodligen på att stygnen inte lossnat av sig självt som dom skulle, så nu måste jag tillbaks på återbesök för att plocka bort dom.

    En nackdel dock är att hon inte brytt sig ett skit om hur det ser ut! Istället för att ta bort den överflödiga huden utvändigt har hon bara tagit nål och tråd och sytt ihop, så nu ser det ut som att blygdläpparna bara är ihopsydda längst ner, och sen öppnar upp sig, dvs det ser för jävligt ut, är inte alls nöjd!
    Förstår inte varför man fulat till det på det här sättet, men min teori är att dom enbart går efter funktion och inte utseende, det i kombination med att den generationen som utför operationerna inte förstår sig på yngre generationer där utseende är viktigt över hela kroppen.

    Så på ett sätt är jag nöjd, och på ett annat extremt missnöjd! Jag ser hellre att hon sprättar upp stygnen igen så får det väl hänga lite. Men men, ska som sagt på återbesök för stygnen så då ska jag ta upp det här, kommer aldrig nöja mig med det här resultatet!

    Sen ang bemötandet som msMartin fått så är jag inte förvånad nånstans! Enda gången jag fått förståelse för mina problem var hos en privat gynekolog. Alla tidigare gynbesök hade resulterat i oförståelse och bortviftande av mina problem, det är sjukt att man nästan ska behöva be om ursäkt för att man upptagit deras tid!
    Men den privata gynekologen förstod direkt, hon tog mig och mina problem på allvar och sa att det inte va några som helst problem att åtgärda det. Visst, hon får betalt, men hon va iaf den första som va ärlig nog att berätta för mig exakt hur läget såg ut, hon visste precis vad som var mitt problem, och det hade inte gyn tidigare vågat säga för dom tyckte att det va sånt jag fick leva med pga att jag valt att föda barn.

    Men eftersom jag inte hade 20.000:- (som operationen skulle kosta privat) så tog jag istället med mig faktan jag fått och gick till en vanlig gynmottagning och stod på mig rejält. Jag sa även att jag tyckte det va pinsamt att man idag, 2010, inte blir tagen på allvar för sina problem bara för att man är kvinna och har fött barn. Det krävs sjukt mkt mod för att ens våga uppsöka en gyn ang detta problem, och att då få dörren slängd i ansiktet är en katastrof!
    Efter det så ifrågasatte hon ingenting utan skrev en remiss med förtur till operation.

    Jag hoppas du orkar fortsätta kämpa msMartin för du är värd mer! Hitta en läkare som inger förtroende. Jag har varit runt på 3 av Sthlms stora sjukhus + 7 st mindre mottagningar innan jag mötte hon som fick operera mig.

  • Äldre 26 May 15:24
    #10

    Här är en till med framfall. Jag gick med problemen i drygt ett år innan jag gick till min VC och hade turen att träffa en läkare som inte ifrågasatte mig alls utan genast skickade en remiss till gyn. Så nu sitter jag här och väntar på en kallelse. 


    Det är väldigt intressant att läsa om hur det går för er andra och det verkar vara ganska olika vilket bemötande man får... Jag hoppas att de är bra på gyn här i Umeå!
    Ser med spänning fram emot att få läsa hur det går för er andra, både ni som opererats och ni som inte kommit så långt än.
  • Anonym (Anony­m 3)
    Äldre 2 Jun 20:56
    #11

    Hej,
    Jag har precis som anonym 3 också operarat mig. vem gjorde din op?
    Jag har nämligen upplevt exakt samma sak.
    Först och främst så valde dem att kalla mitt fram fall för lite, det behövdes endast en liten bakre plastik enligt läkaren, jag försökte då berätta för honom att jag även hade på den främre men detta valde de inte att bry sig om. Herregud sitter jag och kissar, så sprutar stålen rakt fram ( inte nedåt) nog om detta. 
    November 09 op jag och det var verkligen en pärs de första veckorna, men efter drygt en månad så kändes det bättre och att kunna bajsa utan att hålla emot var ju en dröm.

    I samband med detta sydde dom även ihop mellanväggen utan att klippa bort överflödig hud.. Jag såg helt stympad ut vill inte ens visa mig för min man!! vad fan tänker dom, ska man aldrig mer kunna visa upp sig för sim make eller för visso tänk om man träffar en ny partner och så är man helt lemlästad där nere!!! helt sjukt, skulle gärna skurit av en bit av snoppen  på den där
    gyn läkaren!! Allt gick på rutin! Herregud jag är 30 + jag vill inte tro att mitt liv är över för att jag har valt att föda mina barn vaginalt.

    Man blir så illa behandlad, har absolut inget övers för den svenska vården längre och alla sköterskor såg upp till denna gynläkaren som om han vore en gud!!.
    Nog om detta för 2 månader kom skiten tillbaks, så knappt 3 månader efter min op!!
    Så nu var jag och träffa en ny läkare på samma sjukhus men som inte hade en 2 månaders väntetid,  en underbar läkare som verkligen tog sin tid med mig, konstaterade att jag hade fått tillbaka mitt recosele (bakre framfall) samt att jag även hade framfall på min främre vägg!!!

    tack för den!!! Så nu är det op igen i höst, och gynläkaren som fixade till mina läppar ( betalde 20 000) hon sa att om man gör en sådan här op.. ska man inte ha sex eller krysta på 4 månader, så lång tid tar det innan man är läkt, så det är vad jag kommer göra till hösten.. Jag och min man får ta hand om varandra på annat sätt en rena samlag för jag vill inte riskera att detta kommer komma tillbaks ingen!!
     
    Lycka till 

  • Äldre 29 Dec 09:05
    #12

    Hej alla ni som skrivit, jag undrar SÅ hur det har gått för er!??? Snälla ni som har erfarenheter av operation, svara!

    Sitter i samma sits och undrar varför man ska behöva ha det så här bara för att man väljer att föda sitt barn vaginalt!
    Att ha en förslappad mellanvägg påverkar livet så mycket att man nästan hela tiden går omkring med en slags äckelkänsla inför sig själv och andra. Man känner sig aldrig fräsch. Menar ni att läkningsprocessen tar flera månader och att man sedan ändå kanske tvingas göra om det och menar ni att det kosmetiska lämnas helt där hän? Ser redan idag ut som en "Slarvsylta" där nere...
    Är det till Gyn man ska vända sig med dessa problem?

  • Äldre 19 Dec 21:26
    #13

    Jag opererade mitt bakre framfall i fredags, än så länge verkar det funka bra , har dock aldrig upplevt någon så fruktansvärd smärta. Blev inlagd i 2 nätter på sjukhuset där dem fick droga mig med morfin. Dock är jag super nöjd med hur jag ser ut där nere , kirugen har verkligen gjort ett bra jobb.

    Min smärta strålar dock ut i skinkmusklerna.

    Än så länge så kommer avföringen av sig själv utan tryck i mellangården . Jag gick också till 4 läkare innan jag äntligen fick operationstid, bara för 1 läkare tyckte "att det inte såg så farligt ut"medan alla de andra tre absolut tyckte jag skulle operera mig.

    Hur upplevde ni smärtan efter operationen ?

Svar på tråden lätt framfall ... någon som opererat mellanväggen ????