• Juno

Toastmaster på disputationsfest

Jag ska vara toastmaster (eller toastmadame för att vara nogrann) på en disputationsfest om några veckor. Förutom att fördela talen vill jag sätta någon form av prägel på festen, hitta på något kul helt enkelt.

Någon som har tips?

• Svar på tråden Toastmaster på disputationsfest
  • Kjell2

Prata med respondent vilka förväntningr han eller hon har på dig och vad som önskas.
    Se till at du har bra kontakt med hovmästaren om tidplanen för festen och att ni komunicerar under middagen.

Seriösa tal tidigt
    Roliga tal sent

• Pirum

Några tips som är mer praktiska än roliga:

Gör en tågordning tillsammans med ansvarig för serveringen och var beredd med små aktiviteter ifall det blir förseningar. Finns det sånganförare? Isåfall- prata med denne så det finns både korta och långa sånger att ta upp både planerat och om det blir förseningar. Be om en bordsplacering där du sitter så du kan få ögonkontakt med personalen och sånganförare.

• Mallas

Beror lite på vilket lärosäte som den blivande doktorn disputerar på. Vissa är mer strukturerade kring hur middagen ska gå till medan andra är lite mer fria i upplägget.

Har bara varit på en disputationsmiddag hittills men där hanns det knappt med något mer än de traditionella talen från handledare, kollegor och vänner. Vi arbetskamrater hade skrivit ihop en sång som vi framförde. I övrigt var det en hel del mingel efter middagen. Annars har jag varit på middagar (inom akademin) med sånghäften och arrangerad underhållning.

Utgå ifrån hur personen är själv. Vill han/hon ha en traditionell middag eller ska festen vara mer avslappnad?

Lycka till!

Svar på tråden Toastmaster på disputationsfest