• Rullgardin

Långvarig diarré !

Min son fick feber och blev sjuk för en vecka sen och fick då också diarré, det bara rinner ur han. Det håller fortfarande på även om vi ger han blåbärspuré.

Någon som kan ge tips vad som mer kan vara stoppande, BVC va inte mkt till hjälp tyvärr. Har ni varit med om samma sak, gick det över och efter hur många dagar ?

• Svar på tråden Långvarig diarré !
  • Labolina T

Prova Risgröt från Nestlé. Är egentligen lite för sött tycker jag, men det går väl an när de är sjuka. Min lilla tös hade diarré i 10 dagar, och inget annat hjälpte. Hon är inte helt bra än, men åtminstone går det åt rätt håll efter vi började ge henne risgröten. Vi försökte också med blåbärspuré och morotssoppa men helt utan resultat. 

• LsH

Vi testar morotssoppa just nu, har köpt en burk morotspuré som man blandar med lite vatten. Tyvärr så har han ingen större aptit så jag vet inte om det funkar. Fick även tips av BVC att ge majsvälling, vilket han har fått i flera dagar och han är fortfarande lös så det verkar inte hjälpa honom.

• Strumpan08

Dottern har haft diarrér i omgångar, brukar ge Proviva blåbär. Proviva innehåller goda bakterier som hjälper tarmen att återställa sig, och blåbär är stoppande. Brukar ge ungefär 100 ml till min dotter som är 1 år, det brukar räcka och diarrerna brukar ge med sig inom någon dag. Annars kan man ge lite mindre mängder, efter varje diarré tills det gett med sig. Innehåller nog en del socker dock.

Strumpan ~ 9/12-2008 ~ sandlada.blogg.se
  • gryning2

Ett hett tips är att undvika fibrer i kosten så gott det går om han har diarré! Ge inte fullkornsvälling/fullkornsgröt utan ge majsvälling eller havrevälling från 6 mån med mindre fibrer. Ge vitt bröd istället för fiberbröd/knäckebröd, och var försiktig med frukt. Ge inte mjölk att dricka heller nu om han har diarré.

• mandelblomma

skippa blåbären då det kan vara lösande i stället för stoppande hos en del!
    Undvik mjölkprodukter helt ett teg.
    Ge majsvälling i stället för den vanliga vällingen och ha i lite vanlig rapsolja i den.
    Gör morotssoppa av barnmatsburken eller ge puren varm med lite riktigt smör i...de behöver mer fett än vanligt efter en sån här långvarig historia.
    Sen kan proviva produkter vara bra för att få i sig lite snälla bakterier till magen, finns också såna sempers magdroppar på apoteket spm kan vara god idee att ge ett tag framöver...
    Vi hade en ilsken  magsjuka där det tog 12 dagar innan vi var ok igen :(
    Krya på er.

Svar på tråden Långvarig diarré !