• Chocolat 80

Sensommar-/höstbarn i Göteborg 2008

Sensommar/Höstbarn i Göteborg 2008
    Välkommen!
  • Svar på tråden Sensommar-/höstbarn i Göteborg 2008
  • Chocolat 80

Tack så mycket, ni är underbara! Det var hennes tur nu, och det var ju vad hon själv ville så det känns ändå bra. 83 år gammal och varit så sjuk länge nu...

Ell En: Vi tillhör ju den där skaran som tar upp och söver om i famnen, det är jättesvårt att veta hur man ska göra. Det optimala är ju att de ska kunna somna i sin egen säng och även somna om i den på natten. Men ärligt, här hemma har ingen orkat ta den striden då inget av våra barn är lätta med det där med sömn av ngn j*la anledning och det skulle bli en del jobbiga kvällar/nätter (vilket vi skulle tjäna på i längden förvisso).
    De vill inte sova, Viggo sover oftast som mest 1 timme om dagen nu, om ens det. Alva skippade ju det sen länge...
    Gör det som känns rätt för er tycker jag, hon kanske anpassar sig snabbare om ni tar det stegvis? Börja med famnen och lägga ner igen för att sen få henne att sova om i sin säng så småningom?
    Ah, så svårt att svara på ju!

Ellie: Buffade inte ni Alex i rumpan? Haha, har bara något svagt minne om att det fungerade kanon på Alex när Per buffade...
    Vad gott att proverna var ok iaf. Det är så jobbigt att svullna som du gör nu! Jag började ju göra det mot slutet också, gick upp 7 kg på 2 veckor och var nog mest lik barbapappa och fötterna var 2 formlösa falukorvar. Dagen innan Alva kom så tjöt jag då jag inte ens kom ihåg hur mina fötter hade sett ut 
    Bra att de kollar upp det igen sen hos ord BM!

• Chocolat 80
    AochJsMamma skrev 2011-04-28 12:10:44 följande:
    örrni, fick brev nu om att Alexander har komit in på vårt första hands val då vi sökte (Skillnadsgatans förskola).. vad ska jag göra nu? Kan verkligen inte bestämma mig.. Tycker om vår förskola men den är ganska stor o stundvis lite "stökig" iom stora barn o stora ytor, Skillnadsgatan är liten med bara två avdelningar o ligger närmare ( = stort plus!), men det vi har idag är helt nybyggt o superfräscht o har en superbra utegård.. ååå! hur 17 ska vi resonera???????
    Vad svårt med förskolan, vi byter för Alva nu efter sommaren då de ringde idag här också och sa att hon fått plats på det vi hade som förstaval och även Viggo får plats där så de kommer att börja samtidigt efter sommaren!
    Jag har ju inte sett den förskolan som Alex går på nu, men jag var ju smått kär i Skillnadsgatan och skulle gärna ha mina barn där om jag bodde i närheten.
    Det ligger ju urmysigt och gården är jättefin och man har ju hört så gott om det. Karin har ju en bra poäng ang syskonförtur, fy för att behöva lämna på olika förskolor, så det är ju bra att kolla upp...
    Man får någon underlig separationsångest när det gäller att byta förskola, konstigt egentligen. Men man har ju ändå utvecklat en relation med de som jobbar där och sötnötarna pratar ju om sina kompisar där och allt.
  • fröken frida

Aha då vet jag vilket dagis det är! Om det är det du älskade Tess! Ser jättefint ut. Men hm, svårt beslut, speciellt om man är helt nöjd med det nuvarande? Med pedagogerna, kompisar osv? Hur jobbigt tror du det skulle vara för Alexander att byta? Är det gångavstånd till det nya så väger väl det tungt. Skönt att slippa packa in bebis och allt i bilen...

Lina: Jag åker jätegärna med dig imorgon tack!

• AochJsMamma

kikar in en snabbis, ska till mamma idag o titta på bröllopet, rojalist som man är!

Tack för svar om förskolan, syskonförtur har vi diskuterat o ska kolla upp, superviktig aspekt! Har ingen aning om hur vi ska tänka eller välja dock, känns som att det finns fördelar med bägge...  supersvårt.

Chocolat, vad skönt att barnen kommit in på samma förskola! Så Viggo ska börja på dagis snart, tänker att han ju är en bebis men sen kommer jag på att han kommer ju vara stora killen i höst, herre jisses vad tiden flyger! Men du, betyder det att ni bestämt er för att stanna i Rimforsa.. ? Om så är fallet KRÄVER jag täta beök i GBG!

Ska bli så kul att ses imorgon, ååå vad jag behöver vara ELLIE och inte bara mamma och gravid.

Kan även berätta att sablans FK fortfarande inte betalat ut ett öre så här är det så pankt att hälften vore nog, fy fasen vd jag avskyr FK just nu! Inkompetenta idioter! Tänk om jag skulle sköta mitt jobb på det sättet, jag menar seriöst, jag har inte haft inkomst sen 25 februari! Tänk om jag vore ensamstående förälder?????

★Stolt mamma till Alexander -08 & bebis BF 15/6 -11★
  • Chocolat 80
    Frida: Har jag visat det på Skillnadsgatan? Det är inte det som låg nära oss utan ett som ligger nära Ellie och på gångavstånd från dem...

Ellie: Han börjar bli stor nu, men lite klump i magen är det allt, han känns ju så liten än! Men han kommer ändå att vara 1 år och 4 månader då och det var ju vid den tiden vi kände att förskolan hade varit bra för Alva med tanke på aktivering, men lite svider det, min lillplutt...

Ja, nu har vi tagit beslutet att stanna, har inte skrivit något om det än då M. drar på det att ringa och berätta om det för sin mamma, även om hon är ganska förberedd på det.
    Jag har fortfarande stor längtan ner till Gbg, speciellt som när ni hittar på saker, mest är det M.s mamma och er, mitt mammagäng jag saknar. Tror det beror på att vi har upplevt väldigt stora saker tillsammans och alltid stöttat varandra trots olika åsikter och syn på tillvägagångssätt mm. Vi har ju liksom funnits vid varandra sen vi var gravida med våra första små, eller precis när de kom
    Men det känns bra, M. har fått fast jobb, barnen trivs och vi kommer till 99% bo i hus till hösten. Vi har fått bra besked från banken och vi har sagt ja till att köpa pappas hus, det enda som ska göras innan det blir 100% är en radonmätning och att min bror ska kolla på ett av badrummen och komma överens hur vi ska skriva avtalet.
    Och igår fick vi ju även in barnen på den förskola som ligger 5 minuter från huset, nytt och fräscht med bra betyg från många.
    Vi kommer att försöka hälsa på så ofta vi kan utan att försöka stressa ihjäl oss, och alla är sååååå välkomna upp till oss också, då har vi ju ett hus att utnyttja!

Nu måste jag fortsätta med bakeriet och inköpslista, tråkräkningarna måste betalas också, vi är lite sent ute.. Att min mormor gick bort gjorde att jag tappade sugen att sitta och göra allvarliga saker...

Stor kram till mina mammor, ni betyder oerhört mycket för mig och jag saknar er massor!
  • AochJsMamma
    Chocolat 80 skrev 2011-04-29 09:23:16 följande:
    Frida: Har jag visat det på Skillnadsgatan? Det är inte det som låg nära oss utan ett som ligger nära Ellie och på gångavstånd från dem...

Ellie: Han börjar bli stor nu, men lite klump i magen är det allt, han känns ju så liten än! Men han kommer ändå att vara 1 år och 4 månader då och det var ju vid den tiden vi kände att förskolan hade varit bra för Alva med tanke på aktivering, men lite svider det, min lillplutt...

Ja, nu har vi tagit beslutet att stanna, har inte skrivit något om det än då M. drar på det att ringa och berätta om det för sin mamma, även om hon är ganska förberedd på det.
    Jag har fortfarande stor längtan ner till Gbg, speciellt som när ni hittar på saker, mest är det M.s mamma och er, mitt mammagäng jag saknar. Tror det beror på att vi har upplevt väldigt stora saker tillsammans och alltid stöttat varandra trots olika åsikter och syn på tillvägagångssätt mm. Vi har ju liksom funnits vid varandra sen vi var gravida med våra första små, eller precis när de kom
    Men det känns bra, M. har fått fast jobb, barnen trivs och vi kommer till 99% bo i hus till hösten. Vi har fått bra besked från banken och vi har sagt ja till att köpa pappas hus, det enda som ska göras innan det blir 100% är en radonmätning och att min bror ska kolla på ett av badrummen och komma överens hur vi ska skriva avtalet.
    Och igår fick vi ju även in barnen på den förskola som ligger 5 minuter från huset, nytt och fräscht med bra betyg från många.
    Vi kommer att försöka hälsa på så ofta vi kan utan att försöka stressa ihjäl oss, och alla är sååååå välkomna upp till oss också, då har vi ju ett hus att utnyttja!

Nu måste jag fortsätta med bakeriet och inköpslista, tråkräkningarna måste betalas också, vi är lite sent ute.. Att min mormor gick bort gjorde att jag tappade sugen att sitta och göra allvarliga saker...

Stor kram till mina mammor, ni betyder oerhört mycket för mig och jag saknar er massor!
    får en liten tår i ögat, och det beror int epå gravidhomoner.. Är jätteglad för er skull, fast jobb och hus väger tungt i ett beslut, bra förskola etc likaså. Tror ni valt rätt, men OJ vad jag kommer sakna er, innan har man ju levt lite på hoppet att ni flyttar hem igen. Grattis till troligt husköp iallafall, underbart!
  • fröken frida

Tess: Jaha du är lite kär i flera förskolor med andra ord Nä, nu vet jag inte vilket det är alls. Jaha så nu är det bestämt. Vad skönt för er att slippa grubbla mera. Det låter som att det kommer bli jättebra. Fantastiskt roligt med huset! Vad finns det för jobbchanser för dig? Hur känns det att lämna jobbet för gott? Massa kramar till dig och du ska veta att du saknas MEN det viktiga är ju att du inte försinner härifrån! Shit, det känns som att vi kommer skriva här för alltid. Otroligt egentligen at allt finns dokumenterat här och att man kan gå tillbaka och läsa om så mycket.

Nu ska jag köra ut min man och son i det fina vädret och sätta mig och skriva prov

• Ell En

åh choc, känner mig lite sentimental nu... hoppas också på täta besök, kanske något i sommar? men du, vad bra det låter med jobb, hus, bra dagis. det löser sig för er efter den här lite kämpigare tiden! och tänk vad mycket tid ni har haft tillsammans hela familjen, det är på ett sett väldigt lyxigt att ha fått det året i samband med att viggo föddes och allt. blir en period i ert liv att minnas, och nu börjar nästa kapitel!

frida - bara att hänga på. vet inte om det är smidigast att hämta dig eller ellie först men jag drar till med dig och undrar om 17.15  på centralen funkar?

ellie - tufft det där med förskolorna. har du varit och hälsat på på den avdelningen där han har fått plats? kan faktiskt vara bra så du får en riktig magkänsla för de pedagogerna och gruppen. syskonförtur hade suttit fint, här har de inte det men försöker så gott de kan att placera syskon ihop. rent teoretiskt så känns det ju som att det är större plats att lillebror har större chans att iaf få plats på samma förskola (men kanske annan avd) på den förskolan där alex går nu, OM de inte har syskonförtur dvs. när måste du bestämma dig?

alltså ang sovandet. jag vet ju att det är "bäst" att hon får somna om i sängen och inte i famnen, bara det att ungen är fullkomligt omöjlig att få ner i liggläge när hon sätter den sidan till och låter som en hel opera gör hon också... annars somnar hon ju själv i sängen varje kväll så visst kan hon det... jaja vi kör på som nu och hoppas att det skall hjälpa. som tur är så vaknar hon ju inte varje natt och när hon väl somnat om kan man ju sova ordentligt igen utan barn i sängen

kanske dags att ägna deklarationen lite uppmärksamhet? eller städa? som pest eller kolera. suck

• M0rris

Halloj mams!

Choc > Så tråkigt med mormor, det känns ju ändå i hjärtat när någon som står en så nära försvinner från jordelivet. Många kramar men stort grattis till hus, förskola och slippa att grubbla över ett så livsavgörande beslut längre. Vi kommer gärna upp och hälsar på och går på Kolmården! och du vet att jag kommer sakna dig, alla våra trippar till Allum när vi vaggade omkring som ankor! *snyft*

Ellie > Himla svårt med förskoleval. Det är nog bara din mammakänsla som kan avgöra. Tänk va FK kan krångla till saker ibland. Har du ringt dem?

Idag har det varit jobb för mig, jättehärligt! Vi satt och tittade på bröllopet den lilla halvtimman man hade rast. Sen var vi ute och njöt av solskenet och jag fick så många goa kramar av alla härliga barnen, även om jag bara är där på fredagar. Sen besökte jag en kompis och kollade in lite sytrixs inför lajvet och pratade karaktärer. Sen var det middag hos svärföräldrarna med vin! jag drack bara ett glas men är fortfarande helt fnittrig och lullig... illa.
    Börjar bli lite nervös inför Englandsresan nu... vi skriver inköpslista och imorgon är det handling och matlagning och tvättning som gäller.
    vi testade Kalufs också med Felixo ch han uppförde sig jättebra! var lite nervös för capen man skall ha på sig först men sen gick det bra. Han var lite distraherad av saker som passerade förbi fönstret men sen fick han blå färg i håret och var så stolt så stolt. Jag med, så han fick glass och en klubba som belöning för bra uppförande.
    bla, bla, bla Vi ses imorgon! :)

• AochJsMamma
    M0rris skrev 2011-04-29 20:38:40 följande:
    Halloj mams!

Choc > Så tråkigt med mormor, det känns ju ändå i hjärtat när någon som står en så nära försvinner från jordelivet. Många kramar men stort grattis till hus, förskola och slippa att grubbla över ett så livsavgörande beslut längre. Vi kommer gärna upp och hälsar på och går på Kolmården! och du vet att jag kommer sakna dig, alla våra trippar till Allum när vi vaggade omkring som ankor! *snyft*

Ellie > Himla svårt med förskoleval. Det är nog bara din mammakänsla som kan avgöra. Tänk va FK kan krångla till saker ibland. Har du ringt dem?

Idag har det varit jobb för mig, jättehärligt! Vi satt och tittade på bröllopet den lilla halvtimman man hade rast. Sen var vi ute och njöt av solskenet och jag fick så många goa kramar av alla härliga barnen, även om jag bara är där på fredagar. Sen besökte jag en kompis och kollade in lite sytrixs inför lajvet och pratade karaktärer. Sen var det middag hos svärföräldrarna med vin! jag drack bara ett glas men är fortfarande helt fnittrig och lullig... illa.
    Börjar bli lite nervös inför Englandsresan nu... vi skriver inköpslista och imorgon är det handling och matlagning och tvättning som gäller.
    vi testade Kalufs också med Felixo ch han uppförde sig jättebra! var lite nervös för capen man skall ha på sig först men sen gick det bra. Han var lite distraherad av saker som passerade förbi fönstret men sen fick han blå färg i håret och var så stolt så stolt. Jag med, så han fick glass och en klubba som belöning för bra uppförande.
    bla, bla, bla Vi ses imorgon! :)
    hmmm vet inte om det är ditt vin eller min gravidhjärna (TRÖG!) men jag hänge rinte riktit med.. England? Kalufs? Blå hårfärg? Känns som att vi har mkt att prata om imorgon!

Min mamma känsla säger än så länge...... ingenting. Ska fundera i helgen.
  • fröken frida

Lina: Det låter jättebra. I will be there

Jennie: Ja! Vi ses imorgon! Jag kan försök komma med mina bästa restips (haha, vi som reser hela tidenCool) Tycker överlag att det är nemas problemas att resa med barn.. ETT iallafall Det viktiga är bara att man är medveten om att det inte kan bli som innan. Man får ta det lite mer som det kommer och anpassa sig efter barnen, precis som hemma. Annars kan man nog bli besviken för att inte resan blivit som man tänkt sig. (Sett och hört många ggr) Sedan är jag sådan som hellre packar lite för mycket än att behöva spendera tid på plats för att köpa grejer som behövs till barnen. Viktiga saker i handbagaget ifall resväskorna kommer bort, ombyten, mediciner, grejer till ungarna. Jag brukar ha små paket med överraskningar till Melih som han får då och då, både på resan och på resmålet, och böcker och film och snacks men det har inte behövts så mycket faktiskt. Han brukar tycka att själva resan är så spännande i sig (och då har vi ändå flygit och rest lååångt) Det kommer bli skitkul! Hur länge är ni borta?

• M0rris

Grattis Viggo!!!

Jag hörde "Kan man fånga en solkatt i en bur" igår och snyftade, tänk va snabbt tiden går och man får passa på att njuta av den tid man har med de små knottarna. Usch för att behöva lämna dem på förskolan hela hösten, jag vill vara med dem!

• AochJsMamma

"....Like the end of an era, one might say... "

• Chocolat 80

Hej sötnosar!

Viggo blir så glad för alla grattisar och tackar så mycket!!
    Kalaset var jättemysigt förutom besvikelse på familj och släkt faktiskt, det kändes mest som att de kom, de åt, de gick... Man kan väl iallafall ge mer än 1½ h även om det "bara" är en 1-åring som firas?
    Igårkväll var vi helt sluta sen så det blev ingen brasa utan bara slapp i soffan, så gott!

Hade det ni mysigt igår? Vad pratade ni om? Nyfiken som jag är...

AochJsMamma skrev 2011-05-01 08:06:50 följande:
    "....Like the end of an era, one might say... "
    Nu har jag missat något??

Ell En: Say no more! Det är precis så där vi har det med både Alva och Viggo, så nej, vi orkar helt enkelt inte med de striderna...

MOrris: Och här har jag missat något också! England? När ska ni dit?

Frida: Hur gick provet? Kändes det bra?
  • AochJsMamma
    Chocolat 80 skrev 2011-05-01 13:04:47 följande:
    Hej sötnosar!

Viggo blir så glad för alla grattisar och tackar så mycket!!
    Kalaset var jättemysigt förutom besvikelse på familj och släkt faktiskt, det kändes mest som att de kom, de åt, de gick... Man kan väl iallafall ge mer än 1½ h även om det "bara" är en 1-åring som firas?
    Igårkväll var vi helt sluta sen så det blev ingen brasa utan bara slapp i soffan, så gott!

Hade det ni mysigt igår? Vad pratade ni om? Nyfiken som jag är...Nu har jag missat något??

Ell En: Say no more! Det är precis så där vi har det med både Alva och Viggo, så nej, vi orkar helt enkelt inte med de striderna...

MOrris: Och här har jag missat något också! England? När ska ni dit?

Frida: Hur gick provet? Kändes det bra?
    Godkännt dig, ses over there! <3
Svar på tråden Sensommar-/höstbarn i Göteborg 2008