• Novemberstjärnan

När blir ett foster en människa?

Inspirerad av en annan tråd, så ställer jag denna motfråga:

När betraktas ett foster som en människa?
    Vem bestämmer det?
    Och vad gäller abort:
    Varför är det mer OK att göra en abort när fostret är 9veckor men inte när det är t ex 16veckor? 
    En undran bara!
  • Svar på tråden När blir ett foster en människa?
  • Spanjoren

Jag antar att du efterlyser åsikter och int tolkningar av lagen här...

Jag anser att sekunden könscellerna smälter ihop har en människa skapats.

• Argo
    När blir ett foster en människa?

Min åsikt: När det passerat över gränsen till det stadium i utvecklingen när vi kan få det att överleva utanför livmodern. Alltså ungefär i 23-24:e veckan.
  • Selfish Geene

Hjärtat verkar vara en måttstock för många, beror det på den urgamla myten att "själen" och känslorna sitter i hjärtat?

I princip skulle ett foster kunna utvecklas helt utan huvud, är det då en människa?
    Det ser ut som en människa! (förutom att den saknar huvud då) Den har armar, ben och ett hjärta som slår, men inget medvetande what so ever.

• Free Spirit
    Selfish Geene skrev 2010-04-01 08:14:11 följande:
    Hjärtat verkar vara en måttstock för många, beror det på den urgamla myten att "själen" och känslorna sitter i hjärtat? I princip skulle ett foster kunna utvecklas helt utan huvud, är det då en människa? Det ser ut som en människa! (förutom att den saknar huvud då) Den har armar, ben och ett hjärta som slår, men inget medvetande what so ever.
    Om dit barn blir halshogd av kaldblodige mordere..er det putselig inte et menneske lenger..bare for at hode er skilt fra kroppen??

Er det medvetande som gjør en kropp til et menneske?
  • Selfish Geene
    Free Spirit skrev 2010-04-01 10:49:03 följande:
    Om dit barn blir halshogd av kaldblodige mordere..er det putselig inte et menneske lenger..bare for at hode er skilt fra kroppen?? Er det medvetande som gjør en kropp til et menneske?
    "Människa" är ordet som beskriver vilken art min son tillhör, så visst! om han blir halshuggen tillhör både kroppen och det avhuggna huvudet fortfarande samma art.

Ett mänskligt skelett som ställs ut i en lektionssal tillhör också arten Homo Sapiens (människa) men har inget mänskligt värde, precis som ett enstaka ben som hittas vid en arkeologisk utgrävning.

Du har nog rätt i att frågan är fel ställd.

En mänsklig kropp utan medvetande har inget egenvärde (den kan ha ett stort värde för dess anhöriga, men det är nog en annan fråga)
  • jfsebastian
    KristenTjej84 skrev 2010-03-20 14:31:59 följande:
    För jag tror det är en människa, en helt ny individ med evig själ och en uppgift att fylla på jorden ...
    Vilken är den uppgiften?
    Hur många människor utför den uppgiften?
  • Kya

fostret blir väl en människa när den är livsduglig även utanför livmodern. innan dess är det mer än parasit än något annat.

Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Anna Paulita

För mig blir det en människa när det kan leva utanför mammans kropp. från v 24 och framåt typ.

Jag vägrar bara vara mamma...
  • jfsebastian
    Anna Paulita skrev 2010-04-05 22:47:54 följande:
    För mig blir det en människa när det kan leva utanför mammans kropp. från v 24 och framåt typ.
    Men det kan inte leva utan maskiner som reglerar en massa för att se till att det prematura barnet inte får olika skador på tex lungor.

Att det kan överleva MED maskiner och sjukvård, gör ju att vegetativa kollin utan hjärnaktivitet som man "skördar" som organdonatorer också är människor med samma värde som alla andra.
    Då blir ju organdonationsdebatten lika infekterad som abortfrågan och hur tidigt sjukvården ska rädda för tidigt födda.

Svårt med gränsdragning?
    Det är ju därför vi har etiska råd.
Svar på tråden När blir ett foster en människa?